הותר לפרסום: "קפטן ג'ורג'", חוקרו של דיראני, הוא דורון זהבי

13 שנים אחרי שמוסטפא דיראני טען כי איש השב"כ "קפטן ג'ורג'" ביצע בו מעשה סדום בחקירתו, מתיר בית המשפט לפרסם את זהות החוקר ■ דורון זהבי תבע בזמנו את המדינה בטענה כי הפך ל"שעיר לעזאזל" של מערכת הביטחון

הותר לפרסום: דורון זהבי בן ה-53 מאזור המרכז הוא האיש המכונה "קפטן ג'ורג'". זהבי היה חוקר צבאי ביחידה 504 של המודיעין, ועליו הוטלה המשימה לחקור את מוסטפה דיראני, האיש שישראל חשבה שיודע היכן נמצא הנווט השבוי רון ארד. דיראני תבע ממדינת ישראל פיצויים בטענה כי בוצע בו מעשה סדום בזמן החקירות על-ידי החוקר ג'ורג', שזהותו לא פורסמה עד עתה.

דורון זהבי פנה לבית המשפט ביוזמתו וביקש לאפשר לחשוף את זהותו למרות התפקיד הרגיש שאותו מילא בשרות המדינה, וטען כי במקום מגוריו ובמקום עבודתו יודעים כי הוא החוקר המפורסם. מאחר שהמדינה לא התנגדה לחשוף את זהותו, בית המשפט המחוזי בתל-אביב נעתר הערב (ב') לבקשה.

נציג המדינה, עו"ד גיל בילבסקי מפרקליטות מחוז תל-אביב, העביר את עמדת משרד הביטחון שלפיה אין התנגדות לפרסום שמו של זהבי. עם זאת, הוא ציין כי "נוכח הצהרת התובע כי בכוונתו להתראיין לכלי התקשורת בפרשה זו, מבקשת המדינה להזכיר לתובע את הברור מאליו, ולפיו עליו להימנע מחשיפתו של כל מידע מסווג או חסוי".

"הוא שמח שהשופטת קיבלה את בקשתו", סיפר עורך דינו של זהבי, עו"ד אפי נווה. "הוא הגיע למסקנה שכולם כבר יודעים את זהותו, יש לו ערעור בעליון בנוגע לתביעת הפיצויים, ועל כן הוא רוצה להציג את סיפורו בפנים גלויות".

"הייתי קשוח אבל פעלתי במסגרת החוק"

דיראני הגיש את התביעה נגד המדינה ערב חזרתו ללבנון במסגרת עסקת טננבאום בסתיו 2003, לאחר ש-3 שנים קודם לכן הוא התלונן על עבירות מין שבוצעו בו לכאורה בחקירות בישראל.

זהבי שירת בצבא במשך למעלה מ-20 שנים בתפקידים רגישים שונים בחיל המודיעין. בשנת 2002 הוא שוחרר מהצבא, בעקבות מה שהגדירו במערכת הביטחון כקיצוצים. הוא טען כי מדובר בתירוץ, וכי הוא למעשה הפך שעיר לעזאזל של מערכת הביטחון.

בית המשפט טרם פסק בעניין התביעה, למרות שזאת מתנהלת יותר מעשור, בגלל שאלה משפטית עקרונית שהשופטים מתחבטים בה - האם לדיראני ולאסירים אזרחים זרים שכמותו יש זכות תביעה נגד מדינת ישראל.

לפני חצי שנה התראיין מי שאז כונה "קפטן ג'ורג'" לחדשות 2, אחרי שבית המשפט דחה את בקשת הפיצויים שלו נגד המדינה בטענה להתיישנות. אז זהבי סיפר על החקירה: "הייתי קשוח, לא פשרן, בפירוש החוקר הרע, אבל הכול במסגרת החוקים והנהלים שהיו מקובלים. המשמעות של חוקר קשוח היא שאתה לא תשב מולי בניחותא כשאני חוקר אותך. אתה תכרע ברך או תעמוד במשך שעות. אתה תספוג הרמת קול, טלטול, ניעור, אפילו סטירת לחי כשנדרש, ואם מישהו יגיד לך שזה לא ככה, תדע בוודאות שהוא משקר, כי אתה לא יכול להיות חוקר בלי הדברים האלה".

"ג'ורג'" טען נחרצות כי דיראני משקר על מנת להסתיר את העובדה שמסר סודות. "הוא הכין את הקרקע לחזור מול חיזבאללה ומול הלבנונים, שלמעשה הוא פתח עליהם את הפה בחקירה", סיפר החוקר. "אז הוא, עם הדמיון הערבי המפותח, סיפר מה שהוא סיפר ושפך את מה שרצה, רק כדי להצדיק את זה שהוא לא יכול היה לשאת יותר את החקירה".

"התיק נפל רק עליי כי הערבי דיבר על ג'ורג', אז היה מאוד קל לתפוס את החוקר החרוץ והדומיננטי שנחשב לחוקר קשוח, לסגור את כל האלטרנטיבות האחרות ולהפריש אותי המערכת כדי להראות שזרקו את תפוח האדמה הרקוב החוצה", הסביר "קפטן ג'ורג'" וטען כי בסופו של דבר מצא את עצמו מחוץ למערכת הביטחון בה שירת למעלה משני עשורים.