מזרחי טפחות גובה חוב דנקנר: מכר מניות ב-1.56 מיליון ש'

מניית אי.די.בי אחזקות קורסת ב-12% לשווי של כ-130 מיליון שקל בלבד ■ חובותיו של דנקנר לבנק מזרחי טפחות מוערכים בכ-80 מיליון שקל ■ מכירות המניות בוצעו על ידי הבנק, "במסגרת מימוש עצמי של בטחונות שניתנו לבנק"

מזרחי טפחות מתחיל לממש את החזקות גנדן, שבשליטת נוחי דנקנר באי.די.בי אחזקות . היום (ג') דיווחה אי.די.בי אחזקות כי הבנק מכר בימים האחרונים כ-1% ממניות אי.די.בי בתמורה ל-1.56 מיליון שקל.

מדובר במניות שגנדן שיעבדה לבנק, בגין חוב בהיקף של כ-80 מיליון שקל. על פי הדיווח לבורסה, מכירות המניות בוצעו על ידי הבנק, "במסגרת מימוש עצמי של בטחונות שניתנו לבנק".

למזרחי טפחות יש עדיין כ-5% ממניות אי.די.בי המשועבדות לו, והשוות כיום כ-7 מיליון שקל. אולם לא ברור אם הבנק ימכור גם אותן ומתי. תהליך המכירה אינו פשוט, וגם מכירת המניות הנוכחית בוצעה בכמה מנות. הסיבה לכך היא שמניית אי.די.בי אינה פופולרית בימים אלה בלשון המעטה.

רק היום צנחה המניה במהלך המסחר בכ-18%, והחברה נסחרת לפי שווי של כ-130 מיליון שקל בלבד, כך שלא ברור האם בבנק יצליחו לממש במחיר סביר את יתרת המניות.
מנגד אם יחכו זמן נוסף, הרי שהם עלולים לאבד לחלוטין את המניות, שכן השליטה בחברה עשויה לעבור בזמן הקרוב לאדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה.

מזרחי טפחות אינו היחיד שמממש מניות אי.די.בי. נזכיר כי באמצע דצמבר מכרה אחותו של דנקנר, שלי ברגמן, מניות אי.די.בי אחזקות בכ-1.3 מיליון שקל, והיא עדיין מחזיקה בכ-3% ממניות הקונצרן.

נציין כי מלבד המניות יש למזרחי טפחות יש לבנק גם ערבות אישית של נוחי דנקנר, ולא מן הנמנע כי בשלב הבא הבנק, בניהולו של אלדד פרשר, ינסה לגבות את הערבויות בהליך משפטי.

נזכיר כי החוב המרכזי בגנדן משתייך לבנק לאומי (450 מיליון שקל). גם בלאומי, בניהולה של רקפת רוסק עמינח, מבצעים פעולות בניסיון לגבות את החוב, אולם פעולות אלה מתרכזות ברמה המשפטית, וככל הנראה הבנק לא צפוי למכור את מניות אי.די.בי המשועבדות לו.

מזה 9 חודשים הבנק מקיים התכתבות משפטית של בעלי המניות בגנדן, שיש להם ערבות אישית לבנק, ביניהם נוחי דנקנר, אחותו שלי ברגמן, אבי פישר ומשפחת שימל. סך הערבות האישית של בעלי המניות מוערכת ב-150 מיליון שקל (שליש מהחוב), כאשר מחצית מהערבות האישית היא של דנקנר.

בעלי המניות בגנדן לא ממהרים להעמיד את הערבויות לפירעון, והצדדים מתכתבים ביניהם בעיקר על סוגיות משפטיות טכניות. לפי הערכות, גבוהים הסיכויים כי בסופו של דבר יפנה לאומי לבית המשפט בחודשים הקרובים לצורך פירעון הערבויות, אולם גם אז תהליך זה צפוי לארוך לא מעט זמן.

בעוד מזרחי טפחות ולאומי החלו בתהליכים כאלו ואחרים בכדי לנסות ולגבות את החוב, הרי שבקומה מעל, חברת טומהוק הפרטית של דנקנר, ככל הידוע עדיין לא בוצעו פעולות לגביית החוב. בטומהוק קיים חוב של 150 מיליון שקל לבנק הפועלים, 100 מיליון שקל לדיסקונט, 50 מיליון שקל לקרדיט סוויס ו-30 מיליון שקל למזרחי טפחות - בסה"כ כ-330 מיליון שקל.
נציין כי החודש פסק ביהמ"ש המחוזי בתל אביב כי השליטה באי.די.בי אחזקות תועבר לידי אדוארדו אלשטיין וקבוצת אקסטרה של מוטי בן משה, בכפוף לבדיקת כונס הנכסים והרשות לניירות ערך של מקורותיו הכספיים של בן משה.