לבני הגישה הצעת חוק: סיוע משפטי חינם לחושפי שחיתויות

הצעת החוק נועדה לעודד עובדים לחשוף שחיתות או התנהלות בלתי תקינה, בדמות מתן סיוע משפטי לעובדים שהמעסיק פגע בתנאי עבודתם עקב החשיפה

עובדים במגזר הפרטי או הציבורי, המנהלים הליכים בבית הדין לעבודה או בפני מבקר המדינה בנוגע לפגיעה בתנאי עבודתם בשל כך שחשפו מעשה שחיתות או התנהלות לא תקינה במקום העבודה, יזכו לסיוע משפטי חינם בלא צורך במבחני זכאות כלכלית - כך קובעת הצעת חוק ממשלתית שפירסמה היום (ג') מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, בהנחיית שרת המשפטים ציפי לבני.

הצעת החוק נועדה לעודד עובדים לחשוף שחיתות או התנהלות בלתי תקינה, בדמות מתן סיוע משפטי לעובדים שהמעסיק פגע בתנאי עבודתם עקב החשיפה, סיוע שיינתן באמצעות האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים.

כחלק מההגנה לעובדים חושפי שחיתויות, יינתן סיוע משפטי גם בהליך של שימוע המתקיים בפני המעסיק בהליכי פיטוריו של חושף השחיתות או במטרה להרע באופן מוחשי את תנאי עבודתו.

במשרד המשפטים מציינים כי "מתן סיוע משפטי לחושפי שחיתויות נועד לתת מענה לחוסר השוויון האינהרנטי בעניין הייצוג המשפטי לו זוכה המעסיק לעומת העובד, שפעמים רבות ידו אינה משגת לממן שירותי עריכת דין כלל או כאלה הדרושים להתמודדות עם הייצוג המשפטי של המעסיק".

לדברי שרת המשפטים, ציפי לבני, "החוק הקיים כבר מגן על חושפי שחיתויות, אך יש לתת לחוק חיזוק מהפן המשפטי. כשניצב מחד עובד פשוט, שנחשף לשחיתות ומעוניין לעצור אותה, ומנגד ישנו מוסד שלטוני גדול או חברה כלכלית חזקה שלהם אינטרס ברור לעצור אותו - החובה שלנו היא לסייע לאותו עובד בכל אמצעי העומד לרשותנו, ובכלל כך גם באמצעים משפטיים.

"מדובר באזרחים ראויים שהעזו לעשות מעשה קשה, ואסור לנו לאפשר מצב בו המוסריים ביותר מוצאים עצמם חסרי פרנסה. חשוב להעביר להם, ולכלל החברה הישראלית, את המסר הברור: המאבק בשחיתות הוא המאבק של כולנו, והמדינה תעמוד לצד חושפי שחיתות לאורך כל הדרך".