"נכון להיות בשוק המניות, למרות שהמחירים לא נמוכים"

לידר שוקי הון: הסקטורים המועדפים הם הבנקים, חברות הנדל"ן והגז ■ "אנו אופטימיים לגבי מצב הכלכלה ומעריכים כי לא נראה בלימה חדה מדי במדיניות המרחיבה בארה"ב"

"לאחר שנתיים של עליות, המניות נסחרות כיום במחירים לא נמוכים, לפיכך התממשות האיומים הופכת ליותר מסוכנת עבור השווקים. למרות זאת, אנו אופטימיים לגבי מצב הכלכלה ומעריכים כי לא נראה בלימה חדה מדי במדיניות המרחיבה בארה"ב".

"במצב זה ובהיעדר אלטרנטיבות, אנו מאמינים כי נכון להיות בשוק המניות, כאשר חשוב לזכור כי החברות ממשיכות לצבור שווי. עליות של 10% במחירי מניות הבנקים והנדל"ן לדוגמה, יותירו אותן בעוד שנה באותה רמת מכפילי הון/רווח בהן הן נסחרות כיום". כך כותבים היום כלכלני לידר שוקי הון בסקירה שנתית של 2013 ותחזיות ל-2014 שפרסמו.

לצד העליות הנאות בשנתיים האחרונות, מעניין לשים לב לתשואת החסר המשמעותית שרשמה הבורסה בתל אביב בהשוואה לבורסות המובילות בעולם. הפער נובע להערכת כלכלני לידר מהאיומים הגיאופוליטיים ומהחששות לגבי מצב המשק הישראלי ולא פחות חשוב מכך, מהשלכות המחאה החברתית וממהלכים רגולטוריים שהייתה להם השפעה רבה (כחלון בשוק התקשורת, ששינסקי, הפחתת עמלות ודמי ניהול בתחום הפיננסים ועוד).

סיבה נוספת לתשואות הנמוכות היא הפעילות הדלה של משקיעים זרים, לצד המשך תהליך הפניית כספים לחו"ל של המשקיעים המוסדיים בארץ.

הסקטורים המועדפים על לידר הם הבנקים, חברות הנדל"ן והגז.

הבנקים - מכיוון שגם לאחר העליות, נסחרים עמוק מתחת להון העצמי. חברות הנדל"ן - ממשיכות ליהנות מרמת הריביות הנמוכה. ובסקטור הגז - ההתפתחויות בתחום לצד עלייה ברמת הביטחון בתזרים יביאו לעלייה בשווי. וגם פריגו - שתמשיך להציג צמיחה ותוצאות מצוינות ותהנה מעסקת המיזוג עם אלן.

עוד מציינים בלידר כי מחירי הדיור ימשיכו לעמוד במוקד, כאשר חשוב לזכור שלמחירי הדיור השפעה דרמטית הן על משקי הבית והן על המערכת הפיננסית. "להערכתנו ההתפתחויות בתחום הדיור עשויות להיות אחד הגורמים המרכזיים שישפיעו על מצב הכלכלה המקומית בשנים הקרובות. לאחר שנים של עליות נראה כאילו הם לעולם לא ירדו, אולם למדנו מהעולם שמחירים גם יורדים ואת השפעותיו של משבר בתחום, כאשר המאמצים של הממשלה להביא לירידות מחירים ביחד עם המחירים המאוד גבוהים כיום, בהחלט עלולים להביא לפגיעה במשקי הבית, בחברות הנדל"ן ובבנקים".

בשלב זה עוד לא רואים בלידר משבר כאמור באופק, אולם "נכון להיות עם אצבע על הדופק, כאשר שינוי מגמה בתחום צריך להערכתנו להביא גם להקטנת סיכונים בתיקי ההשקעות".