הערכות: שווי תנובה ייחתך במאות מיליוני שקלים

זאת בעקבות הכנסת הגבינה הלבנה והשמנת לפיקוח מחירים ■ גורמים מעריכים כי הדבר לא יסכל את ההנפקה הצפויה של תנובה אך עשוי לעכב אותה

הכנסת הגבינה הלבנה והשמנת המתוקה לפיקוח מחירים צפויה לחתוך עשרות עד מאות מיליוני שקלים מהשווי של קבוצת תנובה - כך אומרים היום (ד') ל"גלובס" גורמים בשוק ההון.

לדברי אחד מהם, "כל שקל של פגיעה ברווח משפיע על השווי פי תשעה עד פי עשרה. אם הרווחים של תנובה ייחתכו בעשרות מיליוני שקלים, אז השווי ייחתך במאות מיליוני שקלים; ואם הפגיעה ברווח תסתכם במיליוני שקלים בודדים, הפגיעה בשווי תהיה בעשרות מיליוני שקלים". אותם גורמים מעריכים כי הדבר לא יסכל את ההנפקה הצפויה אך עשוי לעכב אותה.

לדברי גורם אחר, "כל דבר כזה מביא לעיכוב בהנפקה, ובאייפקס מאוד מוטרדים מהעיכוב. מדובר במהלך שלא קרה כאן 20 שנה, וצריך להבהיר את המשמעויות, כולל מה זה אומר על המוצרים האחרים של תנובה והאם ייכנסו עוד מוצרים לפיקוח בעתיד. אייפקס מקיימת משא-ומתן עם הסינים, ועכשיו היא תצטרך להסביר להם מה המשמעות.

"אייפקס יש שתי חברות גדולות שצריכות להימכר, כך או אחרת - תנובה ופסגות. גם בגלל הצורך בהפרדה בין נכסים פיננסים לריאליים,וגם בגלל שזו קרן שמוגבלת בזמן,והיא חייבת לממש. זו קרן השקעה,והזמן כאן משחק תפקיד. ההצלחה של קרן אייפקס בארץ הייתה תנובה. פסגות זה לא משהו גדול".

אתמול (ג') דיווחה תנובה כי הכנסת המוצרים לפיקוח עלולה להשפיע מהותית לרעה על תוצאותיה הכספיות. בתנובה אומרים כי אינם יכולים לכמת לפי שעה את ההשפעה, כיוון שהם מתכננים לבטל את ההנחות המסחריות לרשתות השיווק ועל-ידי כך לצמצם את הנזקים. ברשתות השיווק, לעומת זאת, אומרים כי לא יאפשרו לתנובה לבטל את ההנחות.

ההשפעה השלילית על תוצאותיה של תנובה עשויה להיות גדולה הרבה יותר בשל הצורך של תנובה לבצע התאמה במחירים, גם של מוצרים דומים שלא הוכנסו לפיקוח, כמו למשל גבינה לבנה 3% או גבינה לבנה עם תוספות. בתנובה מודעים לכך שאי-הוזלת המוצרים תביא לזליגת הצרכן לצריכת המוצר בפיקוח וממילא לפגיעה קשה במוצרים הדומים.

נציין כי לפי סטורנקסט, בין החודשים ינואר לנובמבר 2012 החזיקה תנובה בנתח כספי של 57.6% ממכר הגבינות הרכות ובנתח כספי של 83% ממכירות השמנת המתוקה.

מגעים איטיים

אייפקס, המחזיקה ב-56% ממניות תנובה, תכננה להנפיק את החברה בבורסה של תל-אביב ברבעון הראשון של 2014 לפי שווי של 8 מיליארד שקל.

במקביל, אייפקס ממשיכה גם בימים אלה את המגעים למכירת חלקה בתנובה לתאגיד הסיני ברייטפוד. ככל הידוע, המגעים מתקדמים בקצב איטי, וגם בהקשר זה מעריכים בשוק ההון כי הכנסת המוצרים לפיקוח תהיה אבן-נגף במשא-ומתן.

תנובה חתמה את הרבעון השלישי השנה עם גידול של 2% בהכנסות ל-1.78 מיליארד שקל. הרווח הגולמי הסתכם בתקופה זו ב-506 מיליון שקל, שיהוו 28.5% מההכנסות, לעומת 27.1% ברבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי הסתכם ב-158 מיליון שקל, גידול של כ-17% ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

בשורה התחתונה, תנובה דיווחה כי הרווח הנקי הסתכם ב-79 מיליון שקל, קיטון של כ-49% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. הירידה נובעת מהוצאות המס החד-פעמיות לאור שינוי החקיקה בנוגע למס החברות בינואר 2013 (מ-25% כיום ל-26.5%), בסך כ-28 מיליון שקל, לעומת הכנסות מס חד-פעמיות ברבעון המקביל אשתקד.

הרווח הנקי נטו, ללא הכנסות/הוצאות אחרות (הכוללות בעיקר רווחים ממימוש נדל"ן והמס בגינם), ובנטרול השפעת הגידול הצפוי בשיעור מס החברות על יתרת ההתחייבות למס, עלה לכ-105 מיליון שקל, לעומת כ-92 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

אייפקס סירבה להגיב לידיעה.