כלל ביטוח חתמה על ההסכם הקיבוצי הראשון בענף: 20% תוספת שכר ותקציב רווחה של 11 מיליון שקל

(עדכון) - בניגוד להסכם בפלאפון, המנגנון למניעת פיטורים בהסכם של כלל נחשב גמיש יותר - ניתן לפטר אחרי 2 חוות דעת שליליות ובפיטורי צמצום אין הכרעת בורר ■ קיבלו תיאבון: מאות עובדי מגדל נטשו את העבודה

כשבועיים לאחר ההסכם הקיבוצי הראשון בענף הסלולר (פלאפון), נחתם היום (ה') הסכם קיבוצי בחברת כלל ביטוח שמהווה גם הוא את ההסכם הראשון בענף. כמו בפלאפון, אך הפעם בטקס צנוע יותר וללא נוכחות התקשורת, חתימת ההסכם נערכה בבית הוועד הפועל בתל=אביב, לשם הגיעו מנכ"ל החברה איזי כהן והיו"ר דני נווה.

במסגרת ההסכם, שנקבע לתקופה של שלוש שנים מהיום, יקבלו 3,000 עובדי כלל ביטוח תוספת שכר מצטברת של 18%-20% באמצעות 4 פעימות, עד סוף 2016. בנוסף, העובדים יקבלו "מענק חתימה" בסכום של עד 6,000 שקל לעובד, זאת בהתאם לוותק. כל עובד בחברה יזכה לקרן השתלמות לאחר חצי שנת ותק בלבד, כאשר הפרשת המעסיק תגיע לכדי 7.5% עם קבלת הקביעות של העובד - לאחר שנה וחצי במקרה של עובד שנקלט לפני ההסכם ושנתיים וחצי במקרה של עובד חדש. גם ההפרשות לפנסיה יעלו לכדי 20.83%, והעובדים יזכו לבונוס שנתי בגין רווחיות כל זמן שהחברה תגיע לכדי 70% מהיעדים. הבונוס, כך נקבע, יחולק באופן דיפרניאלי ועל פי חוות הדעת של המנהלים.

ההסכם מעניק בנוסף תוספת של ימי חופשה והגדלת התשלום בגין דמי הבראה. כמו כן העובדים יורשו להצטרף לביטוח בריאות קבוצת ללא תשלום ומתנת החג של המעסיק תהיה בשווי 500 שקל לכל חג. ההסכם קובע בנוסף תקציב שנתי של 9-11 מיליון שקל לטובת פעילות רווחה לעובדים.

במישור הארגוני, הנחשב למורכב ביותר מבחינת המעסיקים, ההסכם קובע כי ניתן יהיה לפטר עובדים על רקע חוסר התאמה רק לאחר 2 חוות דעת שליליות מצד מנהליו ובכפוף לכך שאחרי כל חוות דעת ניתנו לו 3 חודשים להשתפר. אם הוועד מתנגד בכל זאת לפיטורים, הכרעה בעניין תעבור לפורום בכיר בהשתתפות המנכ"ל, מנהל חטיבת משאבים וסמנכ"ל משאבי אנוש. במקרים מיוחדים ההסתדרות תוכל להקפיא את הפיטורים למשך 60 ימים. באשר לפיטורי צמצום והתייעלות, הדבר ייעשה רק לאחר היוועצות עם הוועד ולוועד תינתן זכות וטו על 20% משמות המפוטרים שיופיעו ברשימות ההנהלה.

מדובר בהסכם שמעניק גמישות ניהולית רבה יותר ביחס להסכם שנחתם בפלאפון, שכן בהסכם הקיבוצי של פלאפון נקבע כי במקרה של מחלוקת בעניין הפיטורים, ההכרעה תעבור לוועדה בהשתתפות נציגי ההסתדרות והחברה ובאם לא תתקבל החלטה משותפת הדבר יעבור להכרעת בורר חיצוני. בכלל ביטוח, כאמור, ההנהלה שומרת על חופש רב יותר בכל הקשור לפיטורי עובדים.

נזכיר כי עובדי כלל ביטוח הצטרפו להסתדרות הכלית כבר לפני שנתיים, אולם נתקלו בהתנגדות אקטיבית ועיקשת בתקופת המנכ"ל הקודם, שי טלמון, שכללה בין היתר לחץ על עובדים למשוך את חתימות ההצטרפות שלהם לארגון. שנה לאחר תחילת המאבק הכירה הנהלת כלל בהתארגנות העובדים, אולם המו"מ היה ארוך וכלל לא מעט עיצומים, אפילו בשבוע האחרון.

אבי ניסנקורן, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, אמר היום: "ההסכם מהווה בשורה לעובדי חברת כלל וסולל את הדרך להסכמים דומים בענף הביטוח. אני רוצה לברך את ועד העובדים, בראשות רוני רז, על הנחישות והאחריות שגילו לאורך כל המו"מ ובהזדמנות זו לברך גם את הנהלת כלל, בראשות איזי כהן, על כך שחיזקו את רווחתם וביטחונם התעסוקתי של העובדים מתוך מחשבה על עתיד החברה והצלחתה".

רוני רז, יו"ר ועד עובדי כלל, הוסיף: "היום אפשר לברך על המוגמר. זו הייתה דרך לא פשוטה ורצופת מכשולים אך בסופה הגענו להישגים שישפרו משמעותית את תנאי העובדים ויבטיחו את עתידם בחברה. מהיום אנו יוצאים לדרך חדשה והעובדים יעשו הכול למען הצלחת החברה".

ובינתיים, בחברת הביטוח מגדל: מאות עובדים ממטה החברה נטשו בשעות הצהריים את מקום העבודה במחאה על כך שגם חודשיים לאחר שהצטרפו להסתדרות, הנהלת החברה והבעלים שלמה אליהו מסרבים להכיר בהתאגדות שלהם.