קיץ בניו-יורק: איך אפשר להוזיל את הטיסה לתפוח הגדול?

על-פי נתוני רשות שדות התעופה, אחד מכל 9 נוסעים שעברו את שערי נתב"ג בשנת 2013 עשה זאת על קו ת"א-ניו-יורק ■ איך אפשר להפחית את עלות כרטיס הטיסה באחד היעדים הפופולריים ביותר בענף? "גלובס" מציע 5 דרכים

כמעט מיליון וחצי נוסעים טסו השנה בקו תל-אביב-ארה"ב - מספר שמצביע על גידול של כ-2% ביחס לתנועת הנוסעים בקו הזה ב-2012 ומהווה 11% ממספר הנוסעים שעברו השנה בנתב"ג על-פי נתוני רשות שדות התעופה.

בשעה שמלחמת המחירים מתמקדת ביעדים באירופה, עדיין ארה"ב הייתה, וככל הנראה תוסיף להיות, היעד מספר אחת לנוסעים לחו"ל. תלמד על כך העובדה ש-25% מהפעילות של אל-על מתמקדת בטיסות לארה"ב, כאשר החברה מפעילה 3-4 טיסות יומיות בקו לארה"ב עם טיסות ישירות לניו-יורק וללוס אנג'לס.

כ-100 טיסות ישירות מעופפות מדי שבוע בקו תל-אביב לארה"ב (הנוסעים בחלק גדול מהן ממשיכים בטיסות פנים ליעדים שונים בארה"ב) - כשחוץ מאל-על פועלות בקו יונייטד, דלתא ו-US AIR (טיסה ישירה לפילדלפיה).

יותר משני שליש מהנוסעים לארה"ב יעדיפו לטוס בטיסה ישירה, כשהיתר יעשו זאת בטיסה עם עצירה דרך מגוון היעדים - קייב, ורשה, איסטנבול, עמאן, לונדון, רומא, בריסל ועוד.

מחירי הטיסות לאורך השנה נפרסים על קשת מחירים רחבה: כך, מחיר מושב בשיא הקיץ גבוה ב-80% ממחיר החורף הנמוך ביותר.

"גלובס" מציע 5 דרכים לחסוך בטיסה לארה"ב, למי שמתעתד לטוס בשנה הקרובה:

1. טיסה לא ישירה

מי שמוכן לוותר על הפריבילגיה של טיסה ישירה יוכל לחסוך 100-600 דולר לכרטיס. בתקופת החגים, כאשר הביקושים לטיסות ישירות מטפסים לשיא - הפערים בין טיסה ישירה לטיסה לא ישירה גדלים גם לפער של 50%.

משך ההמתנה בין הטיסות הוא פקטור חשוב: המתנה של 9-10 שעות אמנם תניב חיסכון, אבל בנסיעה עם ילדים עלולה להיות לא פשוטה. מנגד, הסיכון לעיכוב באחת הטיסות ופספוס של טיסת ההמשך (בטיסות עם משכי המתנה נמוכים יחסית) מרחף לכל אורך המסע ועשוי להיות פתח לצרות.

מי שמתעתד לטוס ליעדים אחרים שאליהם במילא אין טיסות ישירות מתל-אביב יכול למצוא יתרון בקונקשן דרך אירופה, למשל, עם טיסת המשך ישירות ליעד בארה"ב.

שיקול שכדאי לקחת בחשבון הוא צבירת מיילים בטיסות טראנס-אטלנטיות: בחירת חברת תעופה החברה בסטאר אליאנס תניב מיילים למימוש עתידי.

2. הזמנה מראש

סמנכ"ל מסחר וקשרים תעופתיים באל-על, דוד מימון, מציין כי "טיסות סדירות פתוחות להזמנה 11 חודשים לפני מועד ההמראה: לתקופות השיא בשנה כדאי להזמין אפילו חצי שנה מראש ולמועדים עם ביקושים סטנדרטיים ההמלצה היא להזמין 3 חודשים מראש, כשהרציונל הוא שככל שמזמינים מוקדם יותר, המחירים אטרקטיביים יותר".

המחירים בכל טיסה מתחילים "מלמטה-למעלה" - בתוך מחלקת התיירים בכל מטוס קיימות כ-25 מחלקות וירטואליות שמקצות מספר מקומות ישיבה בכל אחת מהן, לפי מחירים שונים - ככל שמקדימים להזמין אפשר לתפוס מקומות במחלקה הזולה ביותר וכשהם אוזלים עוברים למחלקה הבאה, וכך הלאה.

אופן התמחור משתנה מטיסה לטיסה: אין מספר קבוע של מקומות ישיבה במטוס במחירים הזולים או היקרים - הכול בהתאם לביקוש והיצע (ובכל הנוגע לטיסות לארה"ב, רב הביקוש על ההיצע).

חשוב לזכור כי המחירים נזילים ומשתנים בכל יום כמעט, בהתאם לשוני בתפוסה על הטיסה ובעיקר למצב אצל המתחרים. טיסה ישירה בפסח לניו-יורק תגיע ל-2,000 דולר לכיוון למי שימתין, כאשר בהזמנה מוקדמת כעת, המחיר יעמוד על כ-1,400 דולר. בכל מקרה בהזמנה מוקדמת בדקו מראש מהם תנאי הביטול בחלוף תקופת הביטול הקבועה בחוק (עד 14 ימים לאחר ביצוע העסקה) - בחלק מהמקרים המחיר הזול כורך את הטיסה בתנאי ביטול קשיחים, כלומר עם קנסות גבוהים.

3. ימים ושעות

לדברי מימון, "מחירי הטיסות בקווים מתל-אביב לארה"ב מושפעים מביקושי המקומות של הנוסעים העסקיים - חלק נכבד מהתפוסה בקווים אלה. הנוסעים העסקיים מעדיפים לרוב לטוס במוצ"ש, ראשון או חמישי - בהם מלאי המחלקות הזולות מצומצם, והמחירים יקרים לעומת טיסות שיוצאות למשל ביום שלישי - יום שפחות מבוקש על-ידי אנשי עסקים".

יתרה מכך, חיפוש בגוגל יאפשר לבדוק האם מתקיים כנס או תערוכה במועד וביעד אליו אתם מתעתדים להגיע בארה"ב - קיומה של תערוכה גדולה או אירוע עסקי שמזמין מבקרים מכל העולם, משמעו ביקושי יתר על הטיסות ומחירים יקרים יותר לנוסעים הפרטיים.

תזמון, כאמור, הוא הכול בענף התעופה: הזזה של יום קדימה או אחורה יכולה לחסוך או לייקר את הטיסה משמעותית. כך טיסה ישירה של יונייטד ב-14.4 תעלה כ-1,400 דולר, כשיומיים לאחר מכן המחיר מזנק ב-450 דולר לכרטיס.

גם טיסה של ארופלוט מתייקרת ב-100 דולר אם נזיז את התאריך ביום אחד מה-15.4 (מוצאי החג) ל-16.4 (חול המועד): המחיר ההתחלתי, 940 דולר, מתעדכן ל-1,040 דולר לאדם.

גם לשעת הטיסה יש השפעה על המחיר: באל-על טיסות יום מציעות זמינות גבוהה במחירים נמוכים ביחס לטיסות לילה: הפערים עשויים להגיע ל-200 דולר לכרטיס בין טיסת צהריים ובין טיסת לילה בחודשי הקיץ.

4. בעונה, לא בעונה

עונות החגים, פסח וחגי תשרי, וימי החופש הגדול - בעיקר אוגוסט, הם המבוקשים לטיסות לחו"ל בכלל ולארה"ב בפרט, והמחירים עשויים להיות גבוהים ב-30%-40% ממחירי העונה.

כבר כעת, יותר מחצי שנה לפני המועד, מי שיזמין טיסה ישירה באוגוסט ישלם לפחות 1,600 דולר לטיסה ישירה כשטיסה לא ישירה מתחילה מ-1,000 דולר.

חודש פברואר הוא הזול ביותר לאורך השנה: טיסה ישירה תעלה 900-1,000 דולר וטיסה לא ישירה תתחיל ב-800 דולר. אז נכון שמזג-האוויר בפברואר אינו אידיאלי לתייר, אבל החיסכון הוא משמעותי, וגם במארס אפשר למצוא טיסות במחיר נמוך יחסית וליהנות ממזג-אוויר נוח יותר.

כפי שאומרת מנהלת דלתא איירליינס בישראל, אסתי הרשקוביץ: "תקופת החורף היא הנוחה ביותר מבחינת מחירי הטיסה בקו תל-אביב-ניו-יורק, כשבדרך כלל בחודשים דצמבר-מארס ניתן ליהנות ממחירי הטיסה הטובים ביותר בקו הזה".

חודש אוגוסט הוא המבוקש ביותר, אבל מי שיטוס בימיו האחרונים יחסוך: מה-21 לאוגוסט המחיר לטיסה שיירה באל-על יורד לכ-1,400 דולר, לעומת כ-1,700 דולר מחיר הקיץ למי שיקדים להזמין.

5. מבצעים ונקודות

מהירי החלטה, ובעיקר מי שמוכן לתפור לעצמו את החופשה לפי מועדי טיסה שמוצעים במחירים אטרקטיביים, עשויים לחסוך עשרות אחוזים. לרוב אמנם ניו-יורק לא מככבת ברשימת היעדים הפופולריים למבצעים, אולם הרשקוביץ מציינת כי בדלתא, למשל, במהלך השנה מציעה החברה מעת לעת "מבצעי אד-הוק" בקו תל-אביב-ניו-יורק עם מחירים מוזלים במיוחדים לכרטיסי הטיסה.

ארה"ב היא לא יעד פופולרי לחבילות נופש, אבל אפשר למצוא שילוב של טיסה ומלון במחיר שעשוי להוזיל את רכיבי החבילה בנפרד. גם במבצעי הרגע האחרון לא נפוצות טיסות לארה"ב, אבל מעת לעת יש הפתעות, בעיקר בתקופת השפל.

גם אם צברתם מיילים או נקודות נוסע מתמיד בטיסות קודמות - ייתכן שזה הזמן לממש אותם, גם אם חלקית: לחברי הנוסע המתמיד של אל-על מוצעים לעתים מחירים זולים בשילוב עם מימוש נקודות.

טיסה לניו יורק בפסח
 טיסה לניו יורק בפסח

טיסה לניו יורק בקיץ
 טיסה לניו יורק בקיץ

טיסה לניו יורק בסוכות
 טיסה לניו יורק בסוכות