תגידי הפוך, קרנית פלוג

בנק ישראל צריך ללמוד מהנגיד האירופי ולא להפגין דאגה

סוף יולי 2012, עשרות ועידות "גורליות" של ראשי גוש האירו, שמות רבים של תוכניות ודבר לא מצליח לעצור את החשש לגורל הגוש. תשואות אג"ח איטליה וספרד חוזרות לשחק עם רף החילוץ של 7% תשואה, והחששות גדלים, בטח לנוכח חוסר היכולת של מנהיגי גוש האירו לטפל במשבר החוב במשך השנתיים האחרונות.

ואז, יו"ר הבנק האירופי המרכזי דראגי מישיר מבט למצלמה, ואומר את אחד המשפטים המפורסמים והאפקטיביים בהיסטוריה הכלכלית: "הבנק המרכזי האירופי (EBC) נכון לעשות כל שיידרש כדי לשמור על האירו", ובדרמטיות הוליוודית הוא הוסיף בקול נמוך: "והאמינו לי שזה יספיק".

המשפט הזה סימן את שינוי הכיוון בגוש האירו. כשנשא את הנאום, לא הייתה לדראגי תוכנית מאושרת על-ידי מדינות הגוש. רק לאחר מכן, הוצגה תוכנית החילוץ, שלפיה הבנק המרכזי ירכוש אג"ח של מדינות שיבקשו זאת, תחת סט של כללים.

בסופו של דבר, אף מדינה לא ביקשה סיוע מה-ECB, אבל ההבנה כי תוכנית חירום שכזו קיימת, בנתה את אמון המשקיעים מחדש, והביאה לתחילת סיום המשבר. בסופו של דבר הצלת גוש האירו "עלתה לדראגי" משפט אחד בלבד, ואפילו לא אירו בודד.

האפקטיביות המדהימה של המשפט הזה מראה כמה כוח יש לתקשור נכון, ולהצגה נכונה של יעדי הבנק המרכזי. דווקא לאור הצלחתו, בולטת עוד יותר לשלילה שתיקתו של בנק ישראל בנוגע לשער החליפין.

אחת מהסיבות להתחזקות השקל קשורה לשבירה הפסיכולוגית של רמת 3.5 השקלים לדולר, שנתפסה אולי כרמה שבנק ישראל מעוניין להגן עליה באופן לא רשמי.

הסיבה השנייה היא ההסתכלות של בנק ישראל על התחזקות השקל אל מול סל מטבעות של שותפות הסחר, ולא אל מול הדולר. בחינת סל המטבעות, ולא הדולר שעליו מסתכל הציבור, הביאה את הבנק לציין בהודעת הריבית האחרונה את המשפט המנותק הבא: "... בחודשים האחרונים לא ניכרת מגמת שינוי ברמת השער האפקטיבי".

המשפט הזה הוא בדיוק הפוך למה שהבנק היה צריך להגיד. בנק ישראל צריך ללמוד מהנחישות שהפגין דראגי. משפטים כמו "בנק ישראל מודאג מהתחזקות השקל", או "בנק ישראל יפעל עם משרד האוצר לעצירת מגמת שער החליפין", יעשו את העבודה הרבה יותר מרכישה רנדומלית של 250 מיליון דולר, שאף אחד לא מבין את השיטתיות שלה או את מטרותיה.

אם הבנק היה אומר היום בבוקר "רמת שער החליפין הזו לא מקובלת עלינו", שער החליפין היה עולה עקב התאמת הציפיות, ואותם 250 מיליון דולר, ומיליארדי הדולרים שבנק ישראל עתיד לקנות, היו משמשים לשמר את הטון ואת יכולת ההרתעה.

כרגע, כל רכישה שכזו משפיעה לדקות, וייתכן שללא הודעה מבנק ישראל, נראה כבר מחר את שער החליפין של הדולר חוזר שוב לרמת ה-3.46 שקלים. כמו שדראגי הראה, לפעמים מה שצריך זה המשפט הנכון, הנחישות, ואולי גם קצת תיאטרליות לציבור המשקיעים.

חיים נתן הוא הכלכלן הראשי בבית ההשקעות מנורה מבטחים