ניסוי מוצלח לטיל היירוט חץ 3; "אין האטה בתוכנית"

יאיר רמתי: "מיד לאחר ששוגר, הטיל ביצע את המסלול שהוגדר לו. הוא צבר גובה ומהירות, יצא מהאטמוספירה ושם נשאר רק הגוף המיירט שלו. הוא הפעיל את מנוע השלב השני, ביצע סדרה מורכבת של תמרונים וכעבור 10 דקות נפל אל מימי הים התיכון"

מערכת הביטחון ניסתה הבוקר (שישי) בהצלחה את מערכת ההגנה החדשה חץ 3: הטיל, שעדיין נמצא בשלבי פיתוח שוגר משדה ניסויים במרכז הארץ ובמהלך הניסוי נבדקו תכונותיו ונבחנו יכולות של מערכות המכ"ם אורן אדיר ויחידות השליטה והבקרה.

לדברי ראש מינהלת חומה במשרד הביטחון, יאיר רמתי "מיד לאחר ששוגר, הטיל ביצע את המסלול שהוגדר לו. הוא צבר גובה ומהירות, יצא מהאטמוספירה ושם נשאר רק הגוף המיירט שלו. הוא הפעיל את מנוע השלב השני, ביצע סדרה מורכבת של תמרונים וכעבור 10 דקות נפל אל מימי הים התיכון. הטיל שנוסה הבוקר, היה בתצורה הכמעט סופית שלו, ובמסגרת טיסה ארוכה יחסית שעשה - הוא גירד את קצה גבולות המעטפת", אמר.

זאת הפעם השנייה שבה מערכת הביטחון עושה ניסוי למערכת ההגנה מפני טילים ארוכי טווח חץ 3. מדובר במערכת שאמורה להגן על ישראל מטילים בליסטיים ארוכי טווח שנושאים ראשי קרב בלתי קונבנציונאליים. הטיל החדש אמור לאפשר את יירוט הטילים במרחק רב משטח ישראל, עוד בחלל ואף לאפשר לישראל הזדמנות יירוט שנייה במקרה שאחד מהם מחמיץ את טיל המטרה.

בניסוי מהבוקר עדיין לא הוגדרה לטיל החדש מטרה ליירוט אך לדברי רמתי, "בקרוב נעשה לטיל סידרת ניסויי יירוט". על פי הערכות שהועלו בעבר בידי גורמים ביטחוניים, הליכי הפיתוח של הטיל החדש יושלמו בשנים הקרובות ולאחר מכן, המערכת החדשה תוכרז מבצעית במערך ההגנה האווירית של חיל האוויר.

ההתקדמות בתוכנית הפיתוח של מערכת חץ 3 באה על רקע גל של ידיעות מהחודשים האחרונים ולפיהן, הפרויקט השאפתני נמצא בסכנה של האטה בעקבות אילוצים תקציביים. בהתייחס לסוגיה זו אמר הבוקר רמתי בשיחה עם כתבים כי "אין האטה בתוכנית הפיתוח של הטיל".

הקבלנית הראשית של תוכנית החץ 3 היא התעשייה האווירית, חברת הבת שלה אלתא מערכות אמונה על המכ"ם רב העצמה של המערכת, "אורן אדיר" ואת מערכת השליטה והבקרה שלה פיתחה חברת תדיראן. חברת בואינג האמריקנית היא קבלנית משנה בפרויקט, ובמפעליה בארה"ב היא מייצרת לטיל החדש רכיבים חיוניים. הממשל האמריקני מקצה מדי שנה כמה עשרות מיליוני דולרים כתמיכה בתוכנית הפיתוח של טיל היירוט.

מנכ"ל התעשייה האווירית, יוסי וויס, התייחס הבוקר לתוצאות הניסוי המוצלח ואמר "כי ההישג בפיתוח החץ, טיל היירוט המתקדם מסוגו בעולם, פורץ דרך בביצועים ובטכנולוגיה שלו. זה ניסוי שני מוצלח בתוך פחות משנה ובפיתוח המערכת באה לידי ביטוי חדשנות, יצירתיות ומסירות אישית ראויה לציון של עובדי התעשייה האווירית ובראשם עובדי מפעל מל"מ, שהוא הקבלן הראשי של התוכנית. יש לנו מחויבות אישית לתרום לפיתוח שכבת ההגנה העליונה החיונית ליכולת ההגנה על מדינת ישראל מפני איום אסטרטגי של טילים ארוכי טווח. הצלחת הניסויים והתוכנית כולה- הם עדות נוספת ליכולותיה המתקדמות של התעשייה האווירית".

ההצלחה של הניסוי מהבוקר מקרבת את ישראל בצעד נוסף אל המטרה שהגדירה מערכת הביטחון: הקמת מערכת הגנה רב שכבתית שתענה למגוון נרחב של איומים עליה, מרקטות קצרות טווח המכוונות על העורף הישראלי מעזה, ועד למענה של יירוט רקטות וטילים לטווח הבינוני והארוך. זאת, באמצעות מערכת כיפת ברזל, מערכת שרביט קסמים, פטריוט ומערך ההגנה שכבר קיים ומבוסס על חץ 2.

לפני כחודש הכריזה מערכת הביטחון על הצלחה בניסוי ירי של מערכת שרביט קסמים - שפיתוחה נמשך לצד המשך הפיתוח של מערכת החץ 3.