קרן המטבע: צפוי גל של חדלות פירעון במדינות המערב

הדוח של קרן המטבע מבוסס על מחקר שערכו הכלכלנים כרמן ריינהרט וקנת' רוגוף ■ שני הכלכלנים השנויים במחלוקת, טוענים כי מדינות המערב צריכות לאמץ תמהיל הכולל קיצוצים, אינפלציה וצעדים לבקרת ההון

דוח חדש שפרסמה קרן המטבע הבינלאומית (IMF) מזהיר מפני רמות החוב הגבוהות של מדינות מערביות רבות ומצביע על כך שהן יאלצו לבצע קיצוצים נרחבים, ארגון מחדש של החוב ולנקוט צעדים שונים לבקרת ההון במטרה להימנע מחדלות פרעון.

המשמעות העתידית של היקף החוב במדינות המערביות היא שצעדי הצנע הפיסקאליים לא יהיו מספיקים, כך טוענים הכלכלנים הידועים מאוניברסיטת הארווארד, כרמן ריינהרט וקנת' רוגוף במחקר חדש שפרסמה קרן המטבע. ריינהרט ורוגוף טוענים כי מעצבי המדיניות אינם מעריכים במידה נכונה את בעיית החוב שעלולה להוביל לגל של חדלות פירעון במדינות רבות, בסגנון זה שהיה בשנות ה-30 של המאה הקודמת.

"ברור שממשלות צריכות להיות זהירות בהנחות שלהן, לפיהן הצמיחה לבדה יכולה לשים קץ למשבר", טוענים שני הכלכלנים. "במקום זאת, המדינות המפותחות צריכות לבחון את הגישות הכלכליות המשוייכות לשווקים המתעוררים, אותן גישות בהן נקטו בעבר המדינות המפותחות עצמן".

אם שמם של ריינהרט ורוגוף נשמע לכם מוכר, זה בוודאי בשל מחקר שנוי במחלוקת שהם פרסמו ב-2010. המחקר שלהם קבע שצמיחת התמ"ג של מדינה מתחילה להאט כאשר יחס החוב הממשלתי לתמ"ג מגיע ל-90% לפחות. הממצא הזה צוטט על ידי פקידים רשמיים בארה"ב, באיחוד האירופי ובמקומות נוספים כהצדקה לפעולות שנועדו לצמצם גירעונות תקציביים. אבל חוקרים באוניברסיטת מסצ'וסטס קבעו במחקר חדש שקצב הצמיחה הממוצע במדינות עם יחס חוב-תמ"ג של יותר מ-90% הוא 2.2% ולא מינוס 0.1% כפי שפורסם במחקר של ריינהרט ורוגוף.

ריינהרט ורוגוף צוללים במחקר החדש שערכו לתוך נבכי ההיסטוריה ומציינים את העובדה שגם מדינות אירופיות מתקדמות וגם כלכלות מתפתחות באירופה נכנסו למצב של חדלות פירעון בתקופה של מלחמת העולם הראשונה בעקבות החוב התופח שלהן. המשבר כאמור התפשט גם לארה"ב במהלך שנות ה-30 והצית את המשבר הגדול. המחקר של ריינהרט ורוגוף טוען כי מעצבי המדיניות במדינות המפותחות לוקים במצב של "שכחה קולקטיבית" של ההיסטוריה הזו ולכן הם נוקטים במדיניות כושלת.

להערכתם, המשבר הפיננסי באירופה התפתח למשבר חוב במספר מדינות וזאת משום שמעצבי המדיניות באירופה נמצאים במצב של הכחשה ומבססים את המדיניות שלהם על ההנחה שניתן להשיב את קצב הצמיחה הנורמלי באמצעות שילוב של צעדי צנע, סובלנות וצמיחה.

יחס החוב-תוצר של גוש האירו צפוי לעמוד השנה על 95.3% בגוש האירו ו-109.2% בארה"ב, בעוד יחס החוב תוצר בשוקים המתעוררים צפוי לעמוד על 33.6% בלבד, כך לפי התחזית האחרונה שפרסמה קרן המטבע הבינלאומית. ריינהרט ורוגוף מציינים כי רמות החוב הללו גבוהות מאוד ומתקרבות לאלו שהיו במלחמת העולם השנייה.

אז מה הפיתרון שהם מציעים? ריינהרט ורוגוף טוענים כי חבילות החילוץ של גוש האירו אינם מספיקות ומציעים לנקוט בתמהיל כלכלי אחר במטרה להפחית את רמות החוב. הפיתרון כולל נקיטת פעולות לבקרת ההון, דיכוי פיננסי (כגון הטלת מס על החסכונות) אינפלציה וכן גם חדלות פירעון במצבים מסוימים.