שר האסירים ברש"פ: "הוסכם על שחרור ערביי ישראל"

המחלוקת על שחרור האסירים ערביי ישראל נמשכת: שר האסירים ברשות הפלסטינית טען כי ישראל אישרה בתחילת השיחות את שחרור האסירים הללו בפעימה הרביעית, שטוען כי נסיעה מההתחייבות "תהווה הפרה חמורה" שתוביל לפנייה לארגונים בינלאומיים

האם השיחות המדיניות בדרך להתקדמות או לפיצוץ? סוגיית שחרור האסירים ערביי ישראל ממשיכה להעיב על הדיונים, וברשות מאיימים כי אי שחרורם יהווה "הפרה חמורה של ההסכם".

עיסא קראקע, שר האסירים ברשות הפלסטינית, טען כי "ישראל ראתה, עוד מתחילת השיחות, את רשימת האסירים שדרשנו שישוחררו ואישרה אותם". קראקע הדגיש בפני סוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" כי הרשימה כללה גם אסירים ערביי ישראל, ובתגובה לכך "הרשות הסכימה להימנע מהגשת תלונות בינלאומיות נגד ישראל, על מנת להמשיך בשיחות".

השר הוסיף כי אם ישראל תסרב לעמוד בהתחייבותה לשחרר את 26 האסירים שעליהם סוכם בפעימה הרביעית - שצפויה להתקיים בחודש מרס - הרשות תפנה לקבלת תמיכה מארגונים בינלאומיים. כמו כן דווח בתקשורת הפלסטינית כי הרשות מאיימת לנסות ולתבוע את ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג, אם כי מהלך זה נבלם בעבר.

בשבוע שעבר דווח כי נתניהו הבהיר לקרי כי לא ישוחררו אסירים ערביי ישראל, בניגוד לדרישה הפלסטינית. נתניהו הורה לשב"כ ולשב"ס לגבש רשימה של מחבלים פלסטינים מהשטחים כדי למלא את המכסה של הקבוצה שתשוחרר בפעימה הרביעית, 26 אסירים במספר, שאף אחד מהם אינו ערבי אזרח ישראל.

גורם מדיני בכיר טען כי "קרי הונה את ישראל בדיונים על האסירים". לדברי הבכיר, קרי ידע מראש שישראל מסרבת לשחרר את הערבים הישראלים. הגורם הוסיף כי לפני חצי שנה, בתחילת המשא ומתן, ישראל אישרה לקרי לשחרר 82 מחבלים בלבד, אבל כשקרי שמע את הדרישה של אבו מאזן ל-104 אסירים, כולל ערבים ישראלים, הוא לא תיקן את אבו מאזן או ציין את התנגדות נתניהו למהלך.

אך נתניהו נכון להתגמש בתנאי אחד - שחרור ג'ונתן פולארד. ראש הממשלה אמר לקרי כי ישראל בכל מקרה לא תשחרר אסירים ערבים ישראלים לפלסטינים כמחווה לאבו מאזן, אבל היא עשויה לשקול שחרור כזה כמחווה לאמריקנים בתמורה לשחרורו של המרגל היהודי-אמריקני. מזכיר המדינה האמריקני הבטיח לשקול את הנושא, אך לא מעבר לכך.

בלשכת ראש הממשלה מסרו בתגובה כי "בשום שלב לא היה סיכום על שחרור אסירים כאלה".

מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי, המבקר בימים האחרונים בארץ, אמר בתום פגישתו עם אבו מאזן אתמול (שבת) כי "הישראלים והפלסטינים מתקדמים בשיחות בדרך לגיבוש הסכם מסגרת, אך אנחנו עדיין לא שם".

"אני עדיין מלא תקווה, ואני בטוח שהשיחות שקיימנו ביומיים האחרונים, כבר נשאו פרי ואפילו פתרו סוגיות מסוימות ויצרו הזדמנויות לפתרון סוגיות אחרות, זה שם המשחק", אמר מזכיר המדינה קרי בתום פגישה בת שלוש שעות ברמאללה.

עוד בטרם פגישתו עם אבו-מאזן אמר קרי לכתבים כי הסכם המסגרת, מלבד נושאי הגבולות והביטחון, יבקש לפנות אל כל נקודות הקונפליקט כמו הפליטים וסוגיית ירושלים. "מהלך כזה יצמצם את הפערים בין הצדדים ויסלול את הדרך להסכם סופי".