די פארם מצפה לסיים שני ניסויים קליניים בשנת 2014

המנכ"ל ד"ר אלכס קוזאק על המוצר החדש לטיפול בשבץ: "זה מוצר מחייך"

עברו כשנתיים לחברת די-פארם להתאוששות מהכישלון בניסוי שלב III יקר וארוך בתרופה לשבץ, וכעת החברה מילאה מחדש את צנרת המוצרים שלה, ונכנסת לניסויים חדשים.

בשבוע שעבר פרסמה החברה כי היא נכנסת לניסוי שלב II במוצר שהגיע לידיה בעקבות המיזוג עם חברת טרומבוטק, שהייתה בבעלות הדסית ביו אחזקות וכת"ב (בעלת השליטה גם בדי פארם). "זה מוצר מחייך", אומר המנכ"ל ד"ר אלכס קוזאק, "מצד אחד יש לו פוטנציאל עצום כי הוא פונה לכל שוק השבץ. מצד שני, הסיכון שלו לעומת שאר המוצרים לשבץ, הוא נמוך כי המוצר פועל על תרופה קיימת ולא על מנגנון השבץ ישירות".

מוצר ה-TRH18 של די פארם משפר את פעילות ה-TPA, התרופה היחידה הקיימת היום בשוק לשבץ. הניסוי יהיה הראשון שיבחן את המוצר בחולי שבץ, יחד עם ה-TPA, כשעד היום נבחנה רק בטיחותו כמוצר עצמאי, בבריאים. הניסוי הנוכחי אמור לבחון את הבטיחות של המוצר המשולב בחולים, ולתת אינדיקציה ראשונה, האמנם המוצר משפר את פעילות ה-TPA, על ידי הפחתת הסיכון לדימומים הנגרמים בדרך כלל מ-TPA, ומסכנים את החולה (זה, אגב, מה שקרה לראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון). הניסוי אמור להסתיים במהלך 2014.

המוצר שהיה המוביל של החברה, DP-99, ונכשל כאמור בניסוי בשבץ, נבחן כעת לטיפול בדלקת בלבלב. "אנחנו עדיין מאמינים כי יש למוצר יכולת להגנה על תאים בסיטואציות של לחץ חיצוני. אנחנו מבצעים ניסוי יעילות קטן ב-30 איש. גם הניסוי הזה אמור להסתיים כבר במהלך 2014".

מוצר נוסף שהיה בצנרת החברה מתחילת הדרך, אולם קיבל פחות תשומת לב כל עוד היה לחברה מוצר לשבץ בשלב III של הניסויים, הוא ה-DP-VPA. הוא מפותח כעת בסין בסין יחד עם שותף סיני, לטיפול באפילפסיה, מיגרנה ומאניה דפרסיה. לאחרונה הגישה השותפה הסינית, Nhwa Pharma, בקשה לרגולציה הסינית לבצע ניסוי קליני במוצר בהתוויה של אפילפסיה בסין. ייתכן ודי פארם עצמה תחל בניסויים במוצר זה במניה דפרסיה במהלך 2014, מחוץ לסין, אם תספיק לקבל את האישורים לכך.

בשבוע שעבר עלתה מניית החברה 11% בעקבות ההודעה על הכניסה לניסויים הקליניים וכעת די פארם נסחרת בשווי של 13 מיליון שקל. בשיא, לפני הכישלון בניסוי בשבץ, נסחרה החברה לפי שווי של 237 מיליון שקל, והיא עברה גם דילול משמעותי כחלק מן המיזוג עם טרומבוטק.