נשיא התאחדות התעשיינים: להציב ריצפה לדולר ב-3.8 שקלים

צביקה אורן: "על בנק ישראל לפעול בדרכן של מדינות מערביות אחרות כמו שווייץ" ■ מצטרף בכך לתמיכתו של צביקה אקשטיין, שאמר בשבוע שעבר ל"גלובס" כי הוא תומך ביוזמה להצבת ריצפה לדולר-שקל

נשיא התאחדות התעשיינים, צביקה אורן, מצטרף היום (א') לקריאה להציב ריצפה לדולר-שקל וטוען כי השער המינימלי אמור להיות 3.8 שקלים. זאת, לאחר שצבי אקשטיין, לשעבר המשנה לנגיד בנק ישראל, אמר בשבוע שעבר בראיון ל"גלובס" כי יש להציב ריצפה בשער של 3.3-3.4 שקלים לדולר.

"שער הדולר הנוכחי שוחק את כושר התחרות של התעשייה הישראלית והופך את היצוא במקרים רבים ללא כדאי", מסר אורן. "על בנק ישראל לפעול בדרכן של מדינות מערביות אחרות כמו שווייץ, אשר קבעו לדולר שער חליפין מינימלי".

משמעות הצבת שער ריצפה לדולר היא שבנק ישראל יצטרך להגן על השער המינימלי באמצעות רכישות אגרסיביות של דולרים, כפי שנעשה במדינות אחרות כגון שווייץ או צ'כיה לדברי אורן, הריצפה תאפשר "הזרמת חמצן" לענפי היצוא והתיירות.

אורן אינו סבור כי פיחות השקל לבדו יפתור את בעיית היצוא וקורא לממשלה להפחית את העלויות המושתות על התעשיינים, להפחית את הרגולציה והבירוקרטיה ו"לפעול לשיפור כלל הסביבה העסקית בישראל".

בשבוע שעבר אמר אקשטיין בראיון ל"גלובס" כי הוא תומך גם כן בהצבת ריצפה לדולר, יוזמה שנתקלת לפי שעה בהתנגדות בבנק ישראל, בראשות הנגידה ד"ר קרנית פלוג.

"לפי הניתוח שלי, יש מקום לקבוע שער רצפה לדולר של 3.40-3.30 שקלים לדולר. שער רצפה חייב להגיע כחלק מהמדיניות של בנק ישראל התומכת ביעד השני - תמיכה בצמיחה ובתעסוקה תחת מגבלת יעד המחירים", אמר אקשטיין. (לסיפור המלא)