אלפי מסתננים מאפריקה מציפים את כיכר רבין: "Freedom"

המסתניים פתחו בשביתה ולא התייצבו במקומות העבודה שלהם ■ אלפי מפגינים בכיכר רבין במחאה על יחסה של המדינה ■ פעילה בארגון הסיוע לפליטים: "מבקשי המקלט רוצים לחשוף את הצביעות של הממשלה, המשק כולו תלוי בהם"

הבוקר (א') פתחו אלפי אריתראים וסודנים בשביתה כללית שבמסגרתה אין בכוונתם להתייצב לעבודה. זאת, כחלק ממחאתם על יחס המדינה כלפיהם. בשעה זו נמצאים אלפים מהם בכיכר רבין בלב תל-אביב, שם הם מקיימים עצרת מחאה גדולה כחלק מהמאבק על זכויותיהם.

המפגינים במקום נושאים שלטים שעליהם נכתב בין היתר: "אנחנו פליטים, לא אויבים", "רק באנו לבקש הגנה" ו"תפתחו את הלב, לא באנו לפגוע בכם".

אורית מרום, פעילה בארגון הסיוע לפליטים, אמרה הבוקר לחדשות 2 Online כי אלפים משתתפים בהפגנה וכי בין הנואמים בעצרת יהיו גם השף אייל שני והשחקן אורי גוטליב. "ההפגנה הזו שונה מקודמותיה, לאחר שהיום הכריזו על שביתה", אמרה מרום. "מבקשי המקלט רוצים לחשוף את הצביעות של הממשלה. המשק כולו תלוי בהם, כולם בהיסטריה. לא יודעת איך ייראו בתי המלון באילת כשלא יהיה מי שיחליף סדינים".

"שביתת מבקשי המקלט חייבת להפנות את תשומת לבנו לאנשים האלה שהממשלה ממשיכה להתעלם מהם ושבמקום פתרונות אמיתיים היא מציעה רק התלהמות והסתה", אמר ח"כ דב חנין, שנמצא בהפגנה. "שליחת אנשים למאסר בלתי מוגבל בזמן במחנה כליאה 'פתוח' במדבר איננה פתרון. כל עוד האנשים האלה נמצאים בישראל ואין אפשרות להחזירם לארצות מוצאם, כפי שמשרד החוץ עצמו מודה, חייבים להתייחס אליהם בהגינות".

יו"ר ועדת העובדים הזרים ח"כ מיכל רוזין, אמרה שהיא גאה בכל הישראלים שהגיעו לשמור על הפנים האנושיות שלנו: "יש דברים שאסור לשתוק מולם, זהו זמן לתשובות אמיתיות שהממשלה יכולה לספק אותן".

"מודעים לסיכון שביציאה לשביתה"

אמש הפגינו אלפי מבקשי מקלט בלב תל-אביב בדרישה שהמדינה תכיר בהם כפליטים. המפגינים הרבים קראו "חופש לכול", והביעו הזדהות עם מבקשי המקלט הכלואים במתקן חולות. "זהו אינו פתרון הולם לבעיות שלנו", טענו המוחים.

"יציאתנו לשביתה אינה אקט כנגד המעסיקים אלא פעולת מחאה", אמרו מארגני ההפגנה. "אנו מודעים לסיכון שביציאה לשביתה, לכך שאנו עלולים לאבד את מקום עבודתנו ואת מקור פרנסתנו, אבל אנחנו כאן כדי להבהיר לחברה הישראלית שברחנו לכאן בשל הסכנה הנשקפת לחיינו במדינות המוצא, אנו מבקשי מקלט מדיני".