לא רק "שובר שורות": מה היו הסדרות הבולטות בארה"ב ב-2013?

מורה אפרורי שהופך לרוצח ולסוחר סמים; דרמת פנטזיה שגורמת לצופים להשתולל בכל פרק; וההימור הגדול של נטפליקס על סדרה פוליטית ■ מגזין "אדוורטייזינג אייג'" מסמן את הסדרות שעשו את שנת 2013 בטלוויזיה אמריקאית

"שובר שורות" (רשת AMC): הכי הקרובה לשלמות

הסדרה "שובר שורות" סיימה את כל 5 העונות שלה באותה דרך שבה היא התחילה: שלמות. הסדרה מלאת הדרמה, הטוויסטים בעלילה ופרקי הסיום שהיו יצירת מופת טלוויזיונית, משכה אליה מיליוני צופים בעולם. מעל לכתיבה המשובחת, לפאנצ'ים הבלתי נשכחים, ולדילמות המוסריות שבסדרה, עמד ההישג הגדול של היוצר והבמאי וינס גיליגאן: להפוך את וולטר וייט ממורה טוב לב לסוחר הסמים הגדול ביותר באזור. פרק הסיום המצוין היווה קלוזינג מושלם ל-60 הפרקים.

"כתום זה השחור החדש" (נטפליקס): בדיחות בכל מיני צורות

יש הרבה סיבות לשבח את "כתום זה השחור החדש" - צוות השחקנים המגוון, התיאור המציאותי של מיניות נשית והעלילה המקורית - אבל קומדיה אמיתית מצליחה רק אם היא באמת מצחיקה. הבדיחות בסדרה באות בכל מיני צורות, והן אלה שמונעות ממנה להפוך לאפלה או לצדקנית מדי. לכל דמות, גם אם היא שולית יחסית, יש אישיות מפותחת, ועם קאסט כל-כך רחב, לעולם לא חסר לכותבים חומר לקדם את העלילה ולפתוח אותה לכיוונים נוספים.

"האישה הטובה" (רשת CBS): הזריקה חיים לז'אנר

"האישה הטובה" תמיד הייתה סדרה טובה, אך העונה שהסתיימה באחרונה הצליחה להזריק חיים חדשים לז'אנר הדרמה המשפטית. הטוויסט שאיפשר את התחייה מחדש, הוא ההחלטה של גיבורות הסדרה להקים פירמה עצמאית חדשה. הגיבורות החזקות, יחד עם הדרמה עצמה, הצליחו למשוך קהל צופים אדוק, שאף ניהל לא מעט פעילות במדיה החברתית סביב הסדרה. כמובן שגם קצת עימות על רקע מיני, מעולם לא הזיק לנתוני הרייטינג.

"משחקי הכס" (רשת HBO): היממה והפתיעה את הצופים

בעונתה השלישית, סדרה הפנטזיה הצליחה להמם את הצופים, שחשבו שהם יודעים למה לצפות. אחד הפרקים, שהיה כה מפתיע, הצליח לשנות את כל העלילה ולגרום לצופים להידבק למסך בציפייה להמשך. אבל לא יהיה נכון לסווג את הסדרה רק כפנטזיה, אלא גם כדרמה פסיכולוגית עמוקה שחודרת ללב הצופים. והמעריצים לא יכולים לחכות לעונה הבאה.

"מד מן" (רשת AMC): גם העבר יכול להיות מעניין

העונה השישית של דרמת תעשיית הפרסום האמריקאית בשנות ה-60 הצליחה להמשיך את ההצלחה של העונות הקודמות וזאת בעיקר בזכות הדמות המרכזית - דון דרייפר, שהצליח לראות סוף סוף במראה את דמותו האמיתית. גם שאר העלילה סיפקה תפניות מפתיעות, ולמרות שחלק מהעונה חזרה על חומרים מעונות קודמות, הצליחו כותבי הסדרה להוכיח שגם עיסוק בעבר יכול להיות מעניין.

"Veep" (רשת HBO): איזון בין קומדיה לסאטירה

מה יכול להיות כל-כך מעניין בסאטירה פוליטית של חצי שעה? כנראה שהרבה. כוכבת הסדרה, ג'וליה לואיס דרייפוס (איליין מהסדרה "סיינפלד") אף זכתה בפרס "השחקנית הקומית הטובה" באמי. אחרי עונה ראשונה מוצלחת, הצליחה הסדרה למצוא את הטון הנכון בין קומדיה מטורפת וסאטירה פוליטית חריפה, שמתייחסת לאירועים אמיתיים.

"הסקס של מאסטרס" (רשת Showtime): הימור בטוח

סקס הוא ללא ספק מקדם מכירות, אבל הסדרה הזאת הצליחה לספק הרבה יותר. המשחק של הדמויות הראשיות - חוקרי הסקס ד"ר מאסטרס והעוזרת הנאמנה ורג'יניה ג'ונסון - סיפק לצופים מבט אל מערכת יחסית עמוקה וסבוכה, עם הרבה סקס אפיל. סדרה שעוסקת במיניות היא בדרך-כלל הימור די בטוח, אבל תוסיפו לכך כתיבה משובחת ואף קומיות, ותקבלו להיט אמיתי.

"The Americans" (רשת FX): דרמה משפחתית שהתחפשה

הדרמה סביב תקופת המלחמה הקרה הצליחה לעשות את הבלתי ייאמן: לגרום לצופים לתמוך ברעים. זה קרה בעיקר בזכות העובדה שזו הייתה סדרת דרמה משפחתית, שהתחפשה לסדרת מתח. הפוקוס עבר מהפעילות של סוכני KGB ליחסים הטעונים ביניהם ולמתח עם השכן ממול - סוכן ה-FBI. תוסיפו לזה מבחן נאמנות תמידי לאומה, ותקבלו דרמה שקשה להפסיק לעקוב אחריה.

"חניבעל" (רשת NBC): הפגיעות של האיש הרע

סדרת הדרמה המבוססת על סרטי חניבעל לקטר לא אכזבה, וסיפקה הפתעה בכל סיבוב. הדרמה הפסיכולוגית סביב דמותו של הפסיכופט והיחסים הטעונים שלו עם חוקר ה-FBI, היו מרתקים לצפייה. השיא הגיע כשחניבל לקטר הצליח להיכנס לתוך מוחו של החוקר וגרם לו להשתגע. הסדרה גם הצליחה לעשות משהו ייחודי בז'אנר הזה - להראות את החולשות והפגיעות של האיש הרע. ורק סדרה עם ויז'ואליה כה מוקפדת, הצליחה לגרום לאיברים אנושיים שמוגשים לארוחת ערב להיראות דווקא טעימים.

"בית הקלפים" (נטפליקס): ההימור הגדול הצליח

ההימור הגדול ביותר של אתר התוכן נטפליקס הוכיח את עצמו מעל ומעבר לציפיות. הדרמה הפוליטית המסחררת, ההופעה המדהימה של קווין ספייסי, ובעיקר העלילה שמתבססת על המניפולציות הפוליטיות שלו, הצליחו לפרוץ בקלות את הגבולות של נטפליקס. למרות שכצופים אנחנו חרדים שאולי כך נראית המציאות הפוליטית, לא יכולנו להוריד את העיניים מאחד הפרויקטים המוצלחים של 2013.

עוד כמה סדרות שהפתיעו השנה

"Enlightened" (רשת HBO)

סדרת הדרמה-הקומית, שעלתה לראשונה בסוף 2011, השלימה השנה את העונה השנייה והאחרונה שלה. הסדרה עוקבת אחרי אישה בת 40 שנמצאת על סף התמוטטות עצבים, ואחרי שהיא עוברת טיפול היא חוזרת לחייה במטרה לשנות ולשפר אותם. הסדרה מתמודדת עם הניסיונות לשיקום, ועם הסקפטיות שמלווה את הסובבים לגבי סיכויי ההצלחה. למרות ביקורות טובות, היא לא זכתה לנתוני רייטינג מספקים וסיימה השנה את דרכה.

"Orphan Black" (רשת BBC)

סדרת המדע הבדיוני הקנדית מבוססת על נושא שהיה להיט בשנים האחרונות - השיבוט. מספר דמויות לוקחות את הזהות של השיבוט שלהן, מה שמעלה לא מעט שאלות מוסריות לגבי שיבוט של בני אדם, ולגבי גבולות הזהות האישית. לאחר ההצלחה בקנדה, שודרה העונה הראשונה בשנה החולפת בארה"ב, והיא צפויה לעלות עם עונה שנייה באפריל הקרוב.

"Top of the Lake" (ערוץ Sundance)

המיני-סדרה שצולמה בניו-זילנד עוקבת אחרי בלשית שמנסה להתחקות אחר עקבותיה של נערה בת 12 בהריון שנעלמה. הסדרה, שהוקרנה לראשונה בפסטיבל סאנדנס, זכתה לביקורות נלהבות ולאחר מכן הוחלט להעלות אותה לשידור בטלוויזיה.

הצלחה סדרתית
 הצלחה סדרתית