שיבושים ביצוא אשלג בנמל אשדוד בשל עיצומי עובדי כיל

ועדי העובדים סיכמו על שיבוש פעולות היצוא של כיל, והעובדים נדרשו שלא להטעין או לפרוק סחורות של החברה בנמל אשדוד ■ הסיבה: חידוש פיטורי העובדים ברותם אמפרט

חידוש הליך הפיטורים ברותם אמפרט של קבוצת כימיקלים לישראל (כיל), הוביל להרחבת העיצומים מצד ועדי העובדים בקבוצה. היום (א') הצטרפו למחאה של עובדי רותם אמפרט, תרכובות ברום, פריקלאס וחברת התובלה, גם העובדים במפעלי ים המלח. ועדי העובדים סיכמו במהלך סוף השבוע על שיבוש פעולות היצוא של כיל, והעובדים נדרשו שלא להטעין או לפרוק סחורות של החברה בנמל אשדוד. "עיקר הפעילות של כיל הוא ביצוא, וכעת העובדים לא פורקים את הסחורות - לא פוספטים ולא אשלג. אנחנו במלחמה ובכל יום ננקוט בצעדים אחרים שעליהם נחליט ביחד", אמר היום יו"ר ועד העובדים ברותם אמפרט, משה חדד. בהנהלת כיל טענו מנגד כי פעילות הפריקה והטעינה של אשלג בנמל אשדוד התקיימה בלי שיבושים.

פעולות המחאה של העובדים ברותם אמפרט התחדשו ביום חמישי לאחר שהמשא ומתן בין נציגיהם לבין הנהלת החברה התפוצץ. על רקע המבוי הסתום במגעים, חידשה הנהלת רותם אמפרט את תהליך הפיטורים בקרב העובדים בחברה. במסגרת הליך זה היא מתכוונת לפטר כ-130 מתוך כ-1,200 מעובדיה, וזאת בעקבות המצב הקשה של שוק הפוספט בעולם.

לטענת העובדים, הנהלת החברה טרפדה סיכומים שהושגו במהלך ההידברות בינה לבין ראשי ההסתדרות, לפיהם תוצע תוכנית פרישה בתנאים אטרקטיביים ל-115 עובדים. "היו הרבה עובדים שכבר עמדו בתור כדי להיכנס לתוכנית הפרישה הזאת, אבל ברגע האחרון הנהלת החברה התכחשה לסיכומים ולתוספת שעליה היא דיברה עם ההסתדרות", אמר חדד.

"התנהגות בלתי אחראית"

אלא שבהנהלת רותם אמפרט מגלגלים את האחריות לפתחם של העובדים: גורמים שמקורבים להנהלה סיפרו כי הוצעו לעובדים חבילות פרישה חלומיות, בעלות ממוצעת של כ-2.5 מיליון שקל לעובד, אולם "הם דרשו בנוסף 50 אלף שקל נוספים לכל עובד", טען אחד הגורמים. הקשיים במו"מ עם העובדים הובילו את הנהלת רותם אמפרט לחדש מיידית את תוכנית החירום שהיא גיבשה בחודשים האחרונים לפיטורים נרחבים: 6 מעובדי החברה קיבלו ביום חמישי האחרון הודעות על הפסקת עבודה, וארבעה עובדים נוספים, שפיטוריהם הוקפאו במסגרת המו"מ, התבשרו אף הם על פיטורים. בחברה אמרו בסוף השבוע כי באין הסכם ייתכן שעובדים נוספים יפוטרו במהלך הימים הקרובים. בתוך כך, תוכנית החירום של הנהלת רותם אמפרט מעוררת חששות גם בחברות אחרות של קבוצת כיל. לדברי יו"ר ועד עובדי מפעלי ים המלח, ארמונד לנקרי, "יש לנו חשש כבד שתוכניות החירום האלה יגיעו גם אלינו. אין לנו סיבה לא לחשוש מכך. כרגע אף אחד לא מדבר אתנו על כך, אבל אנחנו נערכים למצב שההנהלה תגיע גם אלינו".

בכיל דיברו בסוף השבוע על הצורך הבהול בתוכנית חירום ברותם אמפרט "שנמצאת באחד מרגעי המשבר הקשים ביותר שלה בשנים האחרונות ומקורו במצב הקשה בשוק הדשנים, תחרות עזה מצד מתחרותיה הגדולות בעולם וירידה חדה במחירי המוצרים. מצב זה הופך את רותם לבעלת כושר תחרות מהנמוכים ביותר בשוק והם מחייבים אותה להוביל תוכנית חירום להתייעלות". עוד אמרו בכיל כי "הצעדים הנדרשים לקיצוץ במספר העובדים נעשים כמוצא אחרון, בנוסף למגוון של פעולות מקיפות אחרות שנעשו במטרה לאפשר לחברה להתחרות בהצלחה בעולם".

בהתייחס לשיבושי העבודה, נמסרה מרותם אמפרט כי "ההנהלה חשה צער רב ואכזבה מההתנהגות הבלתי אחראית של ועד העובדים שדחה את ההסכמה שהתגבשה בין ההסתדרות והנהלת החברה. בהחלטה זו מוביל הוועד להחרפה ביחסים, ללא לגיטימציה ותמיכה ותוך פגיעה ממשית בעובדים. אנו קוראים לוועד להפסיק להמר על עתיד העובדים ולקבל את ההצעה שגובשה על ידי ההסתדרות, במסגרתה העובדים שיפרשו ייהנו מתנאי פרישה מהטובים שקיימים במדינת ישראל".