דפי זהב פועלת להכנסת קרן סקיי כמשקיע

קרן סקיי מציעה להזרים לחברה 40 מיליון שקל תמורת 50% מהמניות ■ חלק מהמוסדיים המחזיקים בדפי זהב, בראשות מנורה מבטחים, מתנגדים להצעת הקרן

האם קרן סקיי תהפוך בעתיד לבעלת השליטה בקבוצת אתרי האינטרנט דפי זהב? ל"גלובס" נודע כי קרן הפרייבט אקוויטי פנתה לגופים המוסדיים המחזיקים בחברה, בהצעה להזרים אליה 40 מיליון שקל כהלוואה לשנתיים, שבסיומן תומר ל-50% ממניות החברה. זאת במסגרת החלטה שהתקבלה לאחרונה בקרב בעלי דפי זהב, שבראשה עומד ניר למפרט, לגייס את הסכום לטובת חיזוק פעילותה השוטפת של הקבוצה וצמצום חוב של כ-140 מיליון שקל לבנק הפועלים (שמחזיק בכ-10% ממניות דפי זהב).

ביום חמישי האחרון נפגשו נציגי קרן סקיי, המנוהלת על-ידי צבי יוכמן וניר דגן, עם מנכ"ל קבוצת דפי זהב (כיום Zap Group) ועם נציגי חלק מהגופים המוסדיים שמחזיקים בחברה. בעלי המניות הגדולים בדפי זהב, שמוחזקת במלואה על-ידי המוסדיים בעקבות הסדר החוב שנערך בה בשלהי 2009, הם מנורה מבטחים (20%), פסגות (11%), כלל ביטוח (10%) וכן מיטב דש ואקסלנס (7% כל אחד). את הפגישה בין סקיי למוסדיים ארגן יאיר אפרתי, שנשכר על-ידי דפי זהב כבנקאי ההשקעות שינהל את תהליך הגיוס.

ההצעה טרם נענתה, בין היתר משום שחלק מהמוסדיים סברו כי ההצעה מיטיבה עם סקיי יתר על המידה. למעשה, נראה כי הגופים המוסדיים חלוקים בדעתם באשר לאופן גיוס החוב. מקורבים לנושא אמרו היום ל"גלובס", כי מי שמתנגד נחרצות להצעה של סקיי הוא מנורה מבטחים.

ככל הידוע, בחברת הביטוח מאמינים בדפי זהב, ומעוניינים לקדם מהלך שלפיו המוסדיים (או חלק מהם) יהיו אלה שיזרימו את הסכום.

"למרות כל מה שהיא עברה, דפי זהב של היום היא חברה טובה. ניר למפרט עושה עבודה יפה, יש תוכנית עסקית סדורה וברורה והחברה רווחית", כך אמר לנו גורם בגוף מוסדי שמחזיק במניות קבוצת דפי זהב. "אמנם אנחנו לא יודעים באיזה מצב החברה תהיה בעוד שנתיים, אבל על פניו אין שום סיבה שנסכים להצעה שבסופה ידללו אותנו", הוסיף.

דפי זהב (כעת קבוצת "זאפ גרופ") כוללת 20 אתרים, ובראשם אתר השוואת המחירים ZAP, אתר זאפ-דפי זהב, פורטל המסעדות Rest, פורטל הבריאות והרפואה Doctors ואתר החתונות "מתחתנים". החברה נשלטת כיום במלואה על-ידי גופים מוסדיים, שקיבלו לידיהם את מניותיה במסגרת הסדר חוב תקדימי שנערך ב-2009.

במרוצת השנים עברה השליטה בדפי זהב כמה פעמים בפרק זמן קצר יחסית, מה שהפך את החברה לעתירת חובות. הסדר החוב ב-2009 נערך לאחר שדפי זהב הודיעה כי לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה - שהגיעו לכחצי מיליארד שקל (כ-350 מיליון שקל למחזיקי האג"ח והיתרה לבנק הפועלים).

ההידרדרות בדפי זהב החלה ב-2007, ארבע שנים לאחר שהחברה נרכשה על-ידי קרן מרקסטון, ששילמה בתמורה לקבוצת עורק 110 מיליון דולר. מרקסטון מכרה 25% ממניות דפי זהב לגופים מוסדיים (תמורת 25 מיליון דולר), ושלושה חודשים לאחר מכן גייסה מהם אג"ח פרטיות בהיקף של כ-320 מיליון שקל - סכום שבו השתמשה הקרן של רון לובש ואמיר קס לטובת החזר הלוואה שנטלה מבנק לאומי כדי לרכוש את דפי זהב.

תחת מרקסטון אימצה דפי זהב אסטרטגיה של רכישות אגרסיביות. המהלך כלל רכישות בעיקר בתחום האינטרנט, וכן את השליטה בחברת המידע דן אנד ברדסטריט (שנמכרה ב-2010). ב-2007 עברה הבעלות בדפי זהב פעם נוספת, הפעם לידיה של הקרן האוסטרלית בבקוק אנד בראון, תמורת 123 מיליון דולר.

זמן לא רב לאחר מכן הכריזה הקרן האוסטרלית על פשיטת רגל, בעוד שדפי זהב, שנותרה בלי בעל בית תומך, נקלעה לקשיים משל עצמה, על רקע מסע הרכישות שביצעה. כאמור, ב-2009 לא יכלה החברה לפרוע את חובה למחזיקי האג"ח, ואלה החליטו למנות נציגות לצורך מגעים להסדר החוב, שתוצאתו הייתה העברת המניות לידיהם.

ההסדר אפשר לדפי זהב להמשיך בפעילותה העסקית, לרבות שינוי המיקוד העסקי לעולם הדיגיטל. לפני שנתיים החליטו בקבוצה על מיתוג מחדש תחת השם זאפ, שהוצמד לכל אחד מהאתרים המובילים בקבוצה.

במקביל הציבה דפי זהב מטרות עסקיות כגון שילוב תשלומים דרך הסלולר, שיתופי פעולה עם סטארט-אפים מקומיים וניסיון לייצר חדשנות.

תהליך הדיגיטציה שעוברת דפי זהב הביא לכך שבחודש שעבר הודיעה הקבוצה כי היא מפסיקה להפיץ את מדריכי הטלפונים והעסקים המודפסים שלה - אחרי 45 שנה. בריאיון שהעניק ל"גלובס" התייחס למפרט לשינויים שעברה דפי זהב, ואמר שכיום היא "חברה אחרת", ואף הגדיר אותה כחברת דיגיטל.

לדבריו, "אם בעבר היו לנו מומחים לדפוס, רכשנו נייר, היו לנו חברת הפצה, משאיות והסכמים עם בתי דפוס מובילים בישראל ובעולם, היום יש לנו סטודיו לעיצוב אתרים ובאנרים, מחלקת שיווק דיגיטלי וצוות מחקר ופיתוח".

בעלי המניות בדפי זהב
 בעלי המניות בדפי זהב