רווחים לא נורמלים

גילו רווח עצום בגבינה ובשמנת; במוצרים אחרים הרווח סביר?

שר הכלכלה נפתלי בנט (שמכונה במשרד "משה רבנו") מתגאה בתזכיר הצעת החוק לקידום התחרות בענף המזון, שהורתו בוועדת קדמי. הוזלת הגבינה הלבנה והשמנת המתוקה, יחד עם פסק הדין בפרשת שופרסל, נותנים ליוזמת החקיקה רוח גבית, אבל החוק לא ישנה מהותית את אי-התחרות בענף המזון.

משרד חקלאות אולץ לבדוק, וגילה רווח אנורמלי בגבינה 5% ובשמנת מתוקה; והשאלה היא אם בשאר המוצרים הרווחיות פחותה? האם בגבינה 9% ובשמנת רגילה הרווחיות סבירה? מדוע לא נבחנו מוצרי פרימיום כמילקי ודני, השוק של שכבות הביניים? אין ביטחון להנחת העבודה, שגבינה 5% ושמנת מתוקה הם מוצרי עוגן, שהכנסתם לפיקוח תשפיע גם על מוצרים אחרים.

חוק קידום התחרות המוצע עוסק בקשרים בין הספקים לרשתות השיווק וביכולתם להשפיע זה על זה באמצעות "גורם שלישי", קרי, ספקים וקמעונאים אחרים. אולם הקשרים בין הספקים הגדולים לרשתות השיווק חזקים ביותר, כיוון שרוב הספקים הגדולים מספקים מגוון רחב של מוצרים, לרבות מוצרים שלא נמצאים על אותו המדף.

לדוגמה, טרה מייצרת חלב וגם קוקה-קולה, שטראוס מייצרת מעדנים וגם שוקולד, ותנובה מייצרת גבינות קשות וגם בשר.

ריכוזיות עצומה בשוק המזון ומוצרי הצריכה

אילו חוק זה היה מיושם לפני שנים רבות, אולי הוא היה מצמצם את הבעיה המרכזית של הריכוזיות העצומה הקיימת בשוק המזון ומוצרי הצריכה. אבל היום העובדות כבר קבועות בשטח, כמו למשל ההפרש האדיר בין מחירי גבינות מקומיות לגבינות מיובאות. הספקים כבר לא צריכים להכתיב את מחירי הגבינות המיובאות, הם עשו זאת לפני עשור, בתחילת יבוא הגבינות ארצה.

לא ייתכן שמחיר מוצרי החלב בארץ גבוה ב-40% מהמחירים בעולם המפותח, כאשר מחיר המטרה לחקלאי לליטר חלב זהה, וזאת כשמשק החלב מתגאה ביעילות הפרה הישראלית ובמשק החלב.

הצוות לבדיקת התחרותיות והמחירים בשוק מוצרי המזון והצריכה הוציא דוח ביולי 2012. ממצאי הדוח וההמלצות הפכו לחלק מהחלטות שונות, כגון חוק התחרותיות ו"מתווה לוקר" לייעול משק החלב, אולם חייבים לבדוק לעומק את ממצאי הדוח לעומת מה שקרה במציאות.

הדוח כלל סקירה והמלצות כלליות וכן המלצות ספציפיות בנושא משק החלב. יצוין כי המלצות הצוות באו לאחר המלצות ועדת טרכטנברג, למתווה של הפחתות מכסים בלבד.

במקטע החקלאות מציינים חברי הצוות כי "המקטע החקלאי פועל תחת רגולציה והינו מסודר ומנוהל. הצוות סבור כי יש לפעול לצמצום היקפו של הפטור החקלאי המאפשר לבצע הסדרים כובלים".

יצוין כי הצוות לבדיקת התחרותיות במזון אינו ממליץ על צעדים אחרים, ובכך פוטר את המקטע החקלאי מעריכת שינויים מהותיים בתחום ההסדרה של המקטע החקלאי. אין טיפול במחיר המטרה לחקלאי ובמשטר המכסות הריכוזי בענפי החי. אין טיפול בכל הקשור למועצות הייצור, כמו מועצת החלב, המתפקדת כנציגת תנובה ולא כנציגת האינטרס של החקלאים ושל צרכן הקניות בשופרסל. לצרכן זורקים פה ושם פירורים.