בצל התגברות הרגולציה: חילופי מנכ"ל בשב"א

גדעון מילויצקי את תפקיד מנכ"ל שב"א ומס"ב, ואותו צפוי להחליף בתפקיד משה וולף, עד לאחרונה ראש אגף הייצור בחטיבת התפעול והמחשוב של בנק לאומי

34 שנים אחרי שהקים את שב"א - החברה המשותפת של הבנקים לשירותי בנקאות וסליקה - עוזב גדעון מילויצקי את תפקיד מנכ"ל שב"א ומס"ב. את מילויצקי צפוי להחליף בתפקיד משה וולף, עד לאחרונה ראש אגף הייצור בחטיבת התפעול והמחשוב של בנק לאומי.

דירקטוריון שב"א אישר את כניסתו של וולף לתפקיד, אך עדיין נדרש אישור בנק ישראל, כך שבפועל, על פי הערכות, חילופי המנכ"ל צפויים בעוד חודש. שב"א נמצאת בבעלות הבנקים לאומי, פועלים, דיסקונט והבינלאומי. נציין שאין זה טריוויאלי שבחברה שבה בעלי המניות הם ארבעה בנקים, שגם מתחרים אחד בשני, הם הצליחו להגיע להסכמה למנות מנכ"ל שמגיע מאחד הבנקים.

תקופה מאתגרת

חילופי המנכ"ל בשב"א נעשים בתקופה מאתגרת ולא פשוטה, שבה הממונה על ההגבלים העסקיים דיויד גילה דורש מהחברה שינויים רבים, שמטרתם המרכזית היא שיפור התחרות בענף כרטיסי האשראי בישראל. וולף (56) הוא איש צבא לשעבר, ששירת בתפקידים בכירים ביחידת 8200 של חיל המודיעין, זכה בפרס ביטחון ישראל והשתחרר בדרגת אל"מ. לאחר שחרורו היה אחראי וולף על תחום המחשוב בסוכנות היהודית, ולפני 9 שנים הגיע ללאומי, שם כיהן בתפקידים בפיתוח מערכות מידע ותפעול, והוביל את כל הפיתוח הטכנולוגי של לאומי דיגיטל.

עד לאחרונה הייתה שב"א מתחת לרדאר, ואולם לפני כשנתיים הרשות להגבלים עסקיים החליטה לבחון אותה מקרוב. ברשות לא אהבו את העובדה שבנקים מתחרים שותפים לבעלות על גוף שנותן שירותים לכל השוק, וכן את העובדה שלשב"א ומס"ב נתח שוק של יותר מ-90% בתחומי פעילותן.

נזכיר כי במסגרת התגברות הרגולציה, לפני כשנה הורה הממונה על ההגבלים לשב"א למכור את פעילות הכספומטים שהייתה ברשותה, ואלו נמכרו לחברת מודיעין אזרחי. ואולם בזאת לא הסתפקו ברשות, ובימים אלה הם מקדמים מהלכים שמטרתם לפתוח את מערכת המחשוב הסגורה של שב"א לשאר השוק, שמטרתה המרכזית היא להכניס שחקנים חדשים בתחום סליקת כרטיסי האשראי.