האוצר נוטה לא לבטל הפטור ממס לזרים באג"ח ממשלתיות

בכיר באוצר: "לא ברור אם צעד כזה יהיה אפקטיבי, וגם אם כן - נשאלת השאלה עד כמה. גם בבנק ישראל מבינים שמצעד כזה לא תבוא הישועה"

האוצר נוטה שלא לבטל את הפטור ממס למשקיעים זרים על אג''ח מממשלתיות - כך עולה מדיון שהתקיים אתמול (א') בין בכירי משרד האוצר לבין כמה בכירים בבנק ישראל, בו השתתפו, בין היתר, מנכ"לית האוצר יעל אנדורן; הכלכלן הראשי של האוצר ד"ר מיכאל שראל; החשכ"לית מיכל עבאדי בויאנג'ו; מנהל חטיבת המחקר בבנק ישראל נתן זוסמן; ומנהל חטיבת השווקים של בנק ישראל אנדרו אביר.

לפני כמה חודשים חשף "גלובס" את דרישת בנק ישראל לבטל את הפטור ממס על מנת למתן את נוכחות הזרים בשוק, אולם האוצר סירב לבקשה. בדיון האחרון בנושא טען האוצר כי לביטול הפטור תהיה השפעה מינימלית על שער החליפין. מי שהוביל את הקו הנוקשה היה הכלכלן הראשי של המשרד שטען כי מדיניות מסים לא יכולה להיות מובלת על ידי תנודתיות של שער חליפין.

גורם בכיר באוצר אמר היום כי "לא ברור אם צעד כזה יהיה אפקטיבי, וגם אם כן - נשאלת השאלה עד כמה. גם בבנק ישראל מבינים שמצעד כזה לא תבוא הישועה". נזכיר, כי הפטור מעודד משקיעים זרים לרכוש אג''ח - הכלי העיקרי למימון הגירעון הממשלתי.

בעקבות הדיון אמרו היום גורמים באוצר ל"גלובס" כי בבנק ישראל סבורים שבאמצעות המשך גידור החוב על ידי החשכ''ל, ביטול הפטור ממס על אג''ח והמשך רכישות המט''ח על ידי בנק ישראל - ניתן להמשיך להתנהל. כלומר, לבנק ישראל אין תוכנית מגירה לטיפול בסוגיית שער חליפין ובנזקים ליצוא. רק לפני שבוע, נזכיר, צלל המטבע האמריקני לשפל של יותר משנתיים כשהגיע ל-3.46 שקלים.

כמו כן, בבנק ישראל, ובעיקר הנגידה קרנית פלוג, מתנגדים לקביעת שער רצפה לדולר, בעוד שהאוצר עורך בדיקות בקרב מאקרו-כלכלנים בכירים במשק כדי לבחון וללמוד את הסוגיה.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "משרד האוצר אינו נוהג להתייחס לתוכנם של דיונים בנושאי מדיניות כלכלית".