משהו קטן וטוב

איך ישתלבו פרטנר וסלקום בשוק הטלוויזיה - ואיך גוגל קשורה?

שוק הטלוויזיה בישראל צפוי להשתנות ב-2014. אחרי שנים של עיכובים, ייתכן שפרטנר וסלקום יחלו לפעול בעולם הטלוויזיה ויגשימו את החזון של משרד התקשורת - להקים 4 קבוצות (בזק, הוט, פרטנר וסלקום), שיתחרו בכל הסגמנטים, לרבות בתחום הטלוויזיה.

הטלוויזיה עשויה להיות הרכיב המסקרן ביותר בחבילות שיציעו פרטנר וסלקום, שכבר מספקות כיום טלפוניה קווית וגלישה באינטרנט. הטלוויזה תכלול ממשק אינטרנטי אטרקטיבי, שיאפשר לצפות בשידורים באופן רציף דרך טאבלטים וסמארטפונים. הממשק יאפשר גמישות רבה בניהול התוכן ויציע חווית צפייה חדשה.

ישנן שאלות רבות לגבי המודל העסקי, אשר מתחדדות בעקבות המהלך של גוגל, שהשיקה לפני מספר חודשים את הכרומקאסט (Chromecast).

המבקרים גומרים את ההלל על ההתקן הזה, שעלול לאיים בצורה משמעותית על הנישה של פרטנר וסלקום. שתי החברות רוצות להציע ממיר שישלב בין שירותי עידן פלוס לבין חיבור לאינטרנט.

הכרומקאסט, שזמין כרגע רק בארה"ב, נמצא צעד אחד קדימה - מדובר בדונגל נייד שמתחבר לטלוויזיה ולאינטרנט ומציע ללקוח גישה לכל עולמות התוכן של גוגל, לרבות ערוצי סרטים.

"מודל נכחד"

גוגל משרטטת את עולם הטלוויזיה, וגם אפל מפתחת מוצר מתחרה. האם במצב כזה יש סיכוי לטלוויזיה של סלקום ופרטנר? כבר כיום ברור שפרטנר וסלקום ישיקו מוצר ממוקד וצר יחסית בהשוואה למגוון הערוצים והתכנים של הוט ו-yes. הוט ו-yes משקיעות 600-700 מיליון שקל בתוכן (למרות שחלקו לא רלוונטי לכל הקהל), ואין סיכוי שחברות הסלולר ישקיעו סכום דומה.

פרטנר וסלקום ישווקו חבילה שתכלול כ-20 ערוצים וספריית תוכן בתשלום. החבילה הבסיסית תעלה כ-100 שקל בחודש, אך לא תכלול תכני פרימיום כמו ספורט, סרטים וערוצי ילדים. כמה תעלה החבילה זו בשורה התחתונה והאם יש לה יכולת להתחרות מול התוכן המגוון של הוט ו-yes ומול פיתוחים דוגמת הכרומקאסט? ספק רב.

מי שהעניק זווית ראייה מעניינת לגבי הכרומקאסט הוא ד"ר Yves Caseau, סגן נשיא בקבוצת התקשורת הצרפתית Bouygues Telecom, שהעניק ראיון לאתר IP&TV News.

- איך ייראו היחסים בין ה-OTT (המודל של פרטנר וסלקום - ג.פ) לבין הטלוויזיה החכמה בשנים הקרובות?

"התעשייה תוהה כבר כמה שנים לגבי המודל הנכחד של הטלוויזיה הקונבנציונלית באמצעות הממירים, אשר יוחלף ככל הנראה בטלוויזיה החכמה. בסיבוב הראשון הטלוויזיה החכמה הפסידה, בניסיון לייצר טלוויזיה בעלת מערכת הפעלה פתוחה וסטנדרטית.

"באותו הזמן הטאבלטים עשו בדיוק ההיפך. הם הצליחו לייצר סביבה פורייה באמצעות מערכות ההפעלה של אפל או גוגל, והביאו לפריחה מסיבית בשימושים. מכאן אנחנו מבינים שהטאבלטים מתחילים להוות נקודת ממשק עתידית לטלוויזיה שלא צריכה להיות 'חכמה'.

"בסיבוב השני רואים טלוויזיה שמופיעה באמצעות דונגלים כמו כרומקאסט, וקופסאות קטנות שמחברות בין האינטרנט לטלוויזיה. זה קרוב לוודאי ייצור תגובת שרשרת בעולם הטלוויזיה החכמה, ויהווה אתגר גדול ליצרני הטלוויזיה המסורתית כמו שאנו מכירים אותה היום, אשר פועלת על-ידי ממירים.

"יש מורכבות נוספת, שנובעת מנושא זכויות היוצרים. לדעתי הטלוויזיות החכמות יצטרכו לאמץ את הסביבה החדשה של הדונגלים ושל חנויות האפליקציות".

"השאלה ארוכת הטווח נוגעת לאינטגרציה בין הדונגלים לבין הטלוויזיה, או ההתקנים הניידים המתחברים אליה. שאלה נוספת היא החיבור בין הסמארטפונים לבין הטלוויזיה והאם הם יחליפו את השלט. אני חושב שאם ניקח את עולם ה-PC, אז נוכל להסיק מכך שיש סיכוי לשילוב של הדונגלים והטלוויזיה, אבל אני מאמין שלגבי השילוב מול הסמארטפון זה לא יעבוד כרגע בגלל שאנשים עדיין ירצו לשלוט בטלוויזיה באמצעות השלט הרגיל והמסורתי מעבר לסמארטפון, כאמצעי לשלוט בטלוויזיה, יהיה יעיל בגלל בעיות של סוללה בסמארטפונים".

"הטיעון המשמעותי ביותר לגבי פיצול בין הצפייה לבין השליטה הוא ההבדל במחזור החיים של המעבדים והמסכים, ולכן השילוב של הטאבלט כאמצעי שליטה בפונקציות המתקדמות ובאפליקציות הוא יותר נכון, כאשר שימושים פשוטים יישארו בטלוויזיה החכמה".

"צעד גדול"

- מה הציפיות שלך מהכרומקאסט, ואיזה השפעה תהיה לו?

"אני חושב שהכרומקאסט הוא צעד טקטי גדול שייהנה מהצלחה. הכרומקאסט הוא דוגמה אופיינית לסיבוב השני במלחמה שתיארתי. ההיעדרות של מערכת הפעלה סטנדרטית, שמדברת לכולם, פתחה הזדמנות נהדרת עבור מוצר כמו הכרומקאסט. הפשטות של המוצר והעלות הנמוכה שלו מבטיחים הצלחה גדולה ב-2014.

"בכל אופן, אנחנו עדיין מדברים על מוצר מוגבל בעל ניסיון קצר, וזה אומר שהדונגלים יהיו מוצר נוסף, ולא מוצר מחליף לטלוויזיה הקיימת היום ברוב הבתים בעתיד הקרוב. לדעתי המשמעות שלו תהיה גדולה משום שהוא דוחף את הגבולות ומרחיב את הניסיון של יותר ויותר צופים לעולם מערכות ההפעלה הפתוחות, ויגדיל את שיתוף-הפעולה בין הטאבלטים והסמארטפונים לטלוויזיה. אני מאמין שגוגל עשתה צעד מאוד משמעותי בתחרות מול אפל על עולם הטלוויזיה העתידי".

ואנחנו נוסיף - עדיין לא מאוחר מדי, מבחינת פרטנר וסלקום, לתהות האם כדאי להן להיכנס לתחום הטלוויזיה.