רונן צור על ההשתלחות ברני רהב: "עושים לו לינץ' נבזי"

יוזמה חדשה בפייסבוק: להחרים את הלקוחות של רני רהב ■ יועץ התקשורת רונן צור יוצא להגנת רהב: "לא אביט מהצד בלינץ' המתבצע בעמית למקצוע"

יועץ התקשורת רונן צור מתייצב לצדו של רני רהב, לאחר שאתמול (ג') פורסמה הקלטה שלו בה הוא נשמע מאיים לכאורה על אחת מכתבות עיתון "הארץ-דה מרקר". במקביל, בפייסבוק מתארגנת יוזמה להחרמת החברות עימן עובד רהב.

"בחודשים האחרונים הולכת ומתעצמת תופעת השתלחות חסרת תקדים, אישית ונבזית כנגד יועצי תקשורת המבצעים נאמנה את מלאכתם בהגנה על לקוחותיהם", כתב צור לאיגוד יחסי הציבור. "נראה כי היוצרות התחלפו, וחלק מעמיתינו העיתונאים, המנהלים מסע ציבורי נגד איש עסקים או איש ציבור, רואים ביועץ התקשורת הפועל להגנת הלקוח מעין אויב אישי שיש לפגוע בו בדרך להשגת היעד".

לדבריו, אתמול "נחצה קו אדום מהותי במערכת היחסים שבין עיתונאים ליועצי תקשורת, עת פורסמה הקלטה של הכתבת שרון שפורר משיחה עם רני רהב. כלל ידוע במערכת היחסים שבין היועצים לבין העיתונאים הוא ששיחות בין הצדדים אינן מוקלטות, אינן מצולמות, אינן מתועדות ואינן משמשות לניגוח הדדי.

"האם מעתה צריכים הצדדים להיזהר אחד מפני השני? האם צריכה מערכת היחסים לעבור למסגרת חשדנית שבה כל קולגה הוא חוקר פרטי בפוטנציה המתעד את עמיתו ובונה עליו 'תיק' לשעת הצורך, כאילו מדובר במעין מאפיה מודרנית?

"שרבוב שמו של רני רהב לטור הביקורתי של שרון שפורר בפייסבוק על לקוחו נוחי דנקנר, משקף את אי-ההבחנה בין מי שעושה את עבודתו (כמו עורך דין, רואה חשבון או סוכן ביטוח) לבין מושא הביקורת.

"איני מצדיק את הטון המאיים של רני רהב, אך באותה נשימה ממש, יש לגנות את הניסיון לפגוע ביועץ התקשורת ולהרתיע אותו בדרך זו מלעשות את עבודתו! לא פלא שרוב מוחלט של עמיתיי למקצוע אינם פוצים פה. רובם חוששים (ובצדק) מנקמה של כלי התקשורת, ושל עיתונאים ספציפיים אשר הפכו את המנדט הציבורי שמכוחו פועל העיתון לכלי חיסול חשבונות אישי כנגד מי שאינו מבטא את עמדתם, או שרחמנא ליצלן, מעז לבקר אותם או את מקורביהם.

"לצערי, חולשת מועצת העיתונות ובתי המשפט באה לביטוי בכך שחלק מעמיתינו הפך את עטו לסכינו, ואת לשונו לחרב חדה הננעצת במי שאינו מתיישר לפי האג'נדה שקבע העיתון".

צור טוען כי עמידתו של רהב לצד לקוחותיו הולידה "שורת ביטויי גנאי מכוערים הנוגעים לחיצוניותו ולדרך התבטאותו, כאילו היה זה הדבר החשוב. מסתבר שהכול כשר בעיני העיתונאי בבואו לפגוע ביועץ התקשורת, אך אבוי לו ליועץ שיעז לפצות פה.

"כבעלים של אחד המשרדים הגדולים במדינה, איני מתכוון להביט מן הצד בלינץ' המתבצע בשבועות האחרונים בעמית למקצוע. בגילוי נאות אוכל לומר שרני רהב אינו חבר שלי, מעולם לא נפגשנו לשיחה חברית, בעבר התעמתנו בחריפות על רקע מקצועי, ומי שמכיר את שנינו יודע עד כמה אנו רחוקים בראייה המקצועית אחד מן השני, על אף שעמידתנו התקיפה והנחושה לצד לקוחותינו קוממה עלינו עיתונאים אשר אינם מוכנים להשלים עם העובדה שאנו לא רוקדים לפי חלילם".

לדברי צור, "ראוי היה לאיגוד לפעול להגנה על העוסקים במקצוע, ומוטב מאוחר מאשר אף פעם. לנוכח ההקצנה במערכת היחסים שבין עיתונאים ליועצי תקשורת, הכוללת איומים הדדיים, הקלטות, חרמות, ושימוש בלשון מבזה, אני פונה אליך להסדיר מחדש את כללי הפעולה בענף, למסד את המקצוע ולקבוע יחד עם מועצת העיתונות ואגודת העיתונאים מנגנון חוקי לבירור מחלוקות בין השותפים למקצוע".

יוזמה בפייסבוק: להחרים את לקוחותיו של רהב

"רני רהב? לא קונה" - זהו שם הקבוצה הטרייה שנפתחה בפייסבוק הקוראת להחרים את לקוחותיו של רני רהב. הקבוצה מציגה 119 לקוחות של רהב, כולל מספר לקוחות עבר, לצד הקריאה החד-משמעית להחרים את החברות עימן עובד רהב.

"שנים על גבי שנים שעולה וחוזרת אותה השאלה המתמיהה: איך זה יכול להיות שכולם מכירים את טיב האיש והתנהגותו, ועדיין הוא מצליח להיות מחובר בעטינים לגורמים הכי חזקים במשק? מדוע החברות הגדולות ממשיכות לשכור את שירותיו? התשובה היא די פשוטה: כי אנחנו לא עשינו שום דבר בקשר לזה. עכשיו הגיע הזמן לשים לזה סוף", נכתב בדף הפייסבוק של הקבוצה.

יותר מ-3,000 חברים כבר הצטרפו לקבוצה, שהוקמה רק ביממה האחרונה.

רני רהב / צילום מסך
 רני רהב / צילום מסך

העובדות מתגייסות

במקביל, עובדות במשרדו של רהב יוצאות להגנתו. "לו הייתי שרון שפורר הייתי קמה היום בבוקר ומכסה את כל המראות בביתי לא הייתי יכולה להסתכל על הדמות הניבטת אלי ולהישיר מבט בידיעה שעשיתי עבודתי נאמנה", כתבה גילי שילה בדף הפייסבוק שלה. "לו הייתי שרון שפורר הייתי עושה עם עצמי חשבון נפש ומחכה בכיליון עיניים ליום הכיפורים (שגם הוא כידוע אינו מכפר על עבירות שבין אדם לחברו).

"עובדים אצלך כל אחת ואחד בממוצע 10 שנים, מכירים אותך איזו דקה וחצי לעומק הספקנו בשנים האלה לטפל איתך באינספור לקוחות, להיות רווקים, נשואים, הורים, לג'נגל בין כל העולמות ולקבל פה בית, וכל יום מחדש ללמוד ממך עוד משהו, להחכים, לצמוח, לגדול להתפעם מהיכולת שלך לנתח, להבין, לצפות את העתיד, לייעץ, החל מדקויות ועד לדברי ענק לצבור אינספור חוויות מקצועיות ואישיות לצידך ולצד רעייתך, מנכ"ל החברה, הילה. לכן אנחנו מרשים לעצמנו בגאווה, הערכה ואהבה לכתוב את אשר על לבנו, בביטחון מלא שהכתבה תחלוף לה כלא הייתה ובעיקר תהווה ריפוד נוח לדגים שנבשל לשבת, שסרחונם הטבעי יהיה בושם לעומתה".

רני רהב מסר בתגובה: "חרם הוא דבר פסול. שמעתי על החרם הזה, הפנמתי את הטענות שעולות, ואגיב לנושא באריכות בהמשך בפני בעלי הטענות עצמם. פייסבוק הוא כלי חברתי נהדר לדיון".