הלך לעולמו תובע ההתאחדות לכדורגל לשעבר, שלום אבן עזרא

אבן עזרא נכנע בגיל 73 למחלת הסרטן ממנה סבל בשנים האחרונות ■ התמודד עם הפרשיות הסבוכות ביותר בהיסטוריה של הכדורגל הישראלי

‎רק בתחילת העונה פינה לאחר 22 שנים במצטבר בתפקיד תובע ההתאחדות לכדורגל, עו"ד שלום אבן עזרא, את כסאו לטובתו של עו"ד ניר רשף. לפנות בוקר (ד') הלך לעולמו ממחלת הסרטן, עימה התמודד 6 שנים כשהוא ממשיך במקביל בתפקידו ועובר את הסערות הקשות שבתולדות ההתאחדות לכדורגל.

רק לפני חודשיים התראיין לעיתון "סופהשבוע" ואמר: "אני יודע שהמחלה תנצח אותי בסופו של דבר. אני לא אופטימי, אבל לא הייתי אופטימי מעולם. לא יודע מה הייתי עושה אלמלא הייתי ממשיך לעבוד".

‏אבן עזרא, שהלך לעולמו בגיל 73, החל את דרכו בכדורגל כשחקן בקבוצת הנוער של מכבי נתניה. במשך שנים ייצג קבוצות ושחקנים, היה יועצה המשפטי של בית"ר ירושלים וגם חבר הנהלה במכבי יפו. הוא החל את דרכו בהתאחדות לכדורגל בתחילת שנות ה-70, בעקבות מסקנות ועדת עציוני, וכיהן בתפקיד התובע כ-5 שנים, במהלכן נדרש להתמודד עם מקרי אלימות קשים כמו "ליל הצינורות" ב-1974, אירוע בו פרצו אוהדי בית"ר ירושלים ופוצצו משחק חצי גמר גביע המדינה בפתח-תקווה, כשהם מכים את שחקני פתח-תקווה, או רצח הכדורגלן מוטי קינד ז"ל ברחובות ב-1975.

ב-1996 שב לתפקיד בעקבות בקשתו של יו"ר ההתאחדות דאז, גברי לוי, וגם כאן נדרש לפרשיות גדולות וסבוכות, כמו פרשיות "שופטים באדום", "נערות הליווי", "הנבחרת והצעירה" ו"אירועי המושבה".

לאחרונה סיפר כי מודר לחלוטין מפרשיית נערות הליווי, וכי הכתם הגדול בקריירה שלו הוא אי-היכולת להביא לענישה קשה של שבעת השחקנים שהיו מעורבים במין קבוצתי עם נערה במסגרת מחנה האימונים של הנבחרת הצעירה, ערב המשחק מול בוסניה.

אבן עזרא היה גם זה שהמליץ להעמיד לדין את יו"ר ההתאחדות, אבי לוזון, בעקבות תלונתו של שופט הכדורגל שירן זילברמן על כך שלוזון גידף אותו לכאורה.

‏הפרשה האחרונה בה היה מעורב ואשר הסעירה את הציבור, הייתה פרשיית "אירועי המושבה", בה דרש וקיבל הפחתת נקודות למכבי פתח-תקווה, הקבוצה המזוהה עם יו"ר ההתאחדות, אבי לוזון. למרות זאת, זיכה אותו לוזון בפרידה מרגשת מהתפקיד לפני מספר חודשים.

‏אבן עזרא היה בזמנו הפרטי פסל חובב שפיסל בעץ ולמעשה עיצב את משרדו בתל-אביב. הוא יובא מחר ב-14:00 למנוחות במושב צור משה.