חרדים לעתיד ההיי-טק

דבר טבעי לכל תיכוניסט ישראלי הוא מכשול לתלמיד הישיבה

שנת 2013 סימנה תפנית חיובית בנושא שילוב חרדים בהיי-טק הישראלי. באוכלוסייה הזו, שכיום חלקה בהיי-טק הוא זניח לחלוטין בהשוואה לגודלה היחסי באוכלוסיית ישראל, החלו להתגלות ניצנים של יזמות והשתלבות במקומות עבודה שהתאימו את עצמם לצרכי החרדים.

מיזמים כמו קמא-טק של משה פרידמן (בתמיכתם המבורכת של סיסקו ויוסי ורדי) ורבטק, מיוזמתו של הרב דוד לייבל מבני-ברק ובהנהלתה של ורד מור, הוכיחו כי בהינתן המסגרת המתאימה ובהתבסס על רצון טוב של הנוגעים בדבר, קיימת אפשרות ליצירת דור חדש של אנשי היי-טק ויזמים חרדים.

לפני כחודשיים ביקרתי ברבטק בבני-ברק, שוחחתי עם החרדים שעוברים שם הכשרה מקצועית והתרשמתי מהמיזמים שלהם. אחד הנושאים שמשכו את תשומת ליבי היה הצורך ללמד את הצעירים האלה, בשנות העשרים לחייהם, אנגלית וחשבון ברמה של בית ספר יסודי, על מנת לאפשר להם להתקדם ללימודי מקצועות ההיי-טק.

מה שנראה טבעי ופשוט עבור כל בוגר בית ספר תיכון בישראל, הוא מהמורה משמעותית עבור בחור חרדי, שרוצה להשתלב באחד ממקצועות המאה ה-21. וכל זאת באשמת התנהלות פושעת בת עשרות שנים של רשתות החינוך התורני החרדי בישראל, שתוך ניצול קריצת עין מצד הממסד הפוליטי, שהיה נתון לסחטנות המפלגות הדתיות הקיצוניות, מנעו חינוך בסיסי של מקצועות הליב"ה מעשרות אלפי תלמידיהן.

לעמוד על המשמר

בשכונות המצוקה הקשות ביותר בהודו מטילים אנשים אכזריים מומים נוראיים בילדים צעירים על מנת שיהיו מקבצי נדבות יעילים יותר, שלעולם לא יוכלו לצאת ממעגל העוני והמצוקה. אין לי שום ספק שעסקני ש"ס לעולם לא התכוונו להזיק לאלפי התלמידים הצעירים שהתחנכו אצלם, אלא להיפך, הם התכוונו רק לטוב. ואולם, הם הטילו בהם מום חינוכי כשמנעו מהם חשיפה למקצועות הליב"ה ובכך קיבעו אותם להמשך חייהם בעולמות של עוני וחוסר הזדמנות.

על רקע זה, הודעתו של שר האוצר יאיר לפיד בדף הפייסבוק שלו, מהווה צעד בכיוון הנכון. אחרי משא ומתן ארוך הודיע לפיד שתקציבה של רשת החינוך התורני של ש"ס לא יקוצץ ובתמורה היא תיכנס לפיקוח של משרד החינוך. המשמעות: משרד החינוך יוכל לוודא שתלמידי בתי הספר החרדים של ש"ס אכן לומדים לימודי ליב"ה.

"בישראל של 2013, החינוך הוא המפתח לחיים טובים ועשירים יותר. לימודי הליב"ה יעניקו לילדים האלה סיכוי הוגן ושווה להגשים את הפוטנציאל שלהם ולהתפרנס בכבוד כשיגדלו." כך כתב לפיד.

אל מול הדברים האלה, חשוב לקרוא בקפידה את דבריו של יו"ר ש"ס אריה דרעי בהקשר הזה, כפי שצוטט אמש באתר החרדי כיכר השבת: "עמדנו על זה ונעמוד על זה עד הסוף, מה שמרן ומועצת החכמים הורו לנו כל השנים - כך ימשיך. לא תהיה שום התערבות... אין מה לעשות, בעל המאה הוא בעל הדעה. אבל לא בתכנים חלילה וחס ולא בהתערבות בלימודים ולא בשום דבר אחר".

התרגום של דברי דרעי: ש"ס תמשיך בדרכה ולמרות תיקצובה של הרשת באופן מלא על ידי משלם המיסים הישראלי יהיו עדיין תלמידים חרדים שלא יזכו ללמוד לימודי ליב"ה. נקווה שלמפקחי משרד החינוך יהיו הסמכויות, המוטיבציה והאומץ לעמוד על המשמר ולהציל את אותם התלמידים מהנצחתם כבוגרים בערים, עניים וחסרי יכולת להתפרנס באומה שמתפארת בהיותה אומת הסטארט-אפ.