הפד לא מאמין יותר ברכישות האג"ח: "לסיים התוכנית השנה"

מפרוטוקולי פגישת הפד בדצמבר עולה כי ההחלטה לצמצם את QE3 התקבלה בשל האמונה כי יתרונות התוכנית קטנים עם הזמן ■ כמו כן עולה מהפרוטוקולים כי שיעורי הריבית לא יעלו גם הרבה אחרי ששיעור האבטלה יגיע ל-6.5%

בכירי הפדרל ריזרב הסכימו בדצמבר להתחיל לצמצם את תוכנית רכישות האג"ח בשל האמונה כי היתרונות של התוכנית קטנים ככל שהזמן עובר, כך עולה מפרוטוקלי ישיבת הפדרל ריזרב מדצמבר, שפורסמו היום (ד').

כזכור, בפגישת ועידת השוק הפתוח של הפד בחודש דצמבר נקבע כי החל מחודש ינואר 2014 יצמצם הפד את היקף רכישות האג"ח ב-10 מיליארד דולר, ל-75 מיליארד דולר בחודש.

מהפרוטוקולים עולה עוד כי מרבית חברי הפד מאמינים שהבנק יכול לסיים לגמרי את תוכנית הרכישות במחצית השניה של 2014. עוד צוין כי הבנק לא יעלה את שיעורי הריבית גם הרבה אחרי ששיעור האבטלה יגיע ל-6.5%, וכי מספר חברים הביעו את רצונם להוריד את יעד האבטלה ל-6%.

במסגרת תוכנית ההקלה הכמותית השלישית (QE3), רכש עד כה הפד 85 מיליארד דולר מדי חודש - 45 מיליארד דולר באג"ח של משרד האוצר ו-40 מיליארד דולר באג"ח מגובות משכנתאות.

כאשר הכריז הפד על התוכנית לראשונה, אחת מהגדרותיה הייתה שהיא מחוסרת תאריך יעד לסיום התוכנית. היעד היה: הבראת הכלכלה, הורדת שיעור האבטלה לרמה מספקת, של 6.5% (היום: 7%), וייצוב האינפלציה על 2.5% (היום: 1.5%).

במסיבת העיתונאים לאחר פרסום ההחלטה, אמר יו"ר הפד, בן ברננקי, כי עתיד התוכנית ייקבע על-פי הנתונים הכלכליים, וציין כי הוועדה מאמינה שיהיה זה הכרחי להשאיר את הריבית נמוכה "הרבה אחרי ששיעור האבטלה יגיע ל-6.5%". ברננקי ציין עוד כי הוא צופה צעדים דומים ב-2014 בכל הנוגע לצמצום התוכנית.