שביתה כללית במגדל ביטוח: "לקוחות יקרים, המוקד סגור כעת"

‎‎‏3,000 עובדי חברת הביטוח פתחו בשביתה כללית במחאה על סירוב ההנהלה להכיר בהתאגדותם ■‏‎‎‏ לקוחות שמתקשרים לחברה נתקלים רק בתקליט

‎‎אחרי שבוע של עיצומים חלקיים שכללו השבתות נקודתיות בחלק מהאגפים בחברה, כ-3,000 עובדי חברת הביטוח מגדל פתחו היום (ה') מהשעה 12:00 בשביתה כללית. מי שיתקשר למוקד של החברה ייענה מיד על-ידי תקליט: "לקוחות יקרים, המוקד סגור כעת".

‏העובדים מוחים על כך שכבר עברו מעל חודשיים מאז שהקימו ועד ומאז שההסתדרות הכללית הכריזה על עצמה כארגון היציג בחברה, ובהנהלת החברה שבבעלות שלמה אליהו עדיין מסרבים להכיר בהתאגדות שלהם ולפתוח במו"מ להסכם קיבוצי.

בהנהלת מגדל ממשיכים לעמוד בסירוב גם לאחר ששופט בית הדין האזורי לעבודה, דורי ספיבק, יותר מרמז כי עליה "להכיר במציאות" וברצון העובדים - זאת תוך שהוא קובע כי מגדל ואליהו הפעילו "לחץ ממדרגה ראשונה" כדי לפגוע בהתארגנות העובדים. ספיבק התכוון בין היתר לפניותיו של אליהו ישירות לעובדים תוך העברת מסרים כנגד ההתאגדות, זאת בניגוד לפסיקת ביה"ד הארצי לעבודה שאסרה על המעסיקים להתערב בשום צורה בהתאגדות עובדיהם.

‏למעשה, כבר ב-4 בנובמבר העבירה ההסתדרות להנהלת מגדל 1,401 טפסי הצטרפות להסתדרות עליהם חתומים עובדי מגדל - כלומר מעל השיעור הקבוע בחוק, ולפיו מעסיק מחויב לנהל מו"מ להסכם קיבוצי אם לפחות שליש מעובדיו התאגדו. ב-11 בנובמבר העבירה ההסתדרות 125 טפסים נוספים והיום העבירה עוד 113.

‏הלחץ על הנהלת מגדל גבר במיוחד מאז יום חמישי האחרון, לאחר שהנהלת כלל ביטוח חתמה על הסכם קיבוצי עם עובדיה. לא רק שההסכם נתפס בשוק ככזה שמאזן בין הביטחון התעסוקתי של העובדים לבין יכולת הגמישות של ההנהלה באופן התגמול ובעת פיטורים, אלא שמנכ"ל כלל ביטוח איזי כהן "תרם" ללחץ בעצמו כשאמר השבוע לרון שטיין ב"גלובס": "מהיום הראשון הכרתי בוועד ובהתאגדות. היה צריך להגיע להסכם לטובת שני הצדדים. חבל על כל שעה שעוברת במגדל ללא הסכם".

‏‏"זה הזמן והמקום להודות לעשרות הוועדים במשק שהתייצבו מאחורי עובדי מגדל ותומכים בנו לאורך כל הדרך", מסר היום מוטי רוזנבוים, חבר בוועד הפעולה של העובדים. "אנו חזקים ונחושים מתמיד ומקווים שהנהלת מגדל תתעשת בהקדם. אנו קוראים להנהלת החברה ולמר שלמה אליהו לכבד את העובדים ואת החוק בישראל ולפתוח במו"מ עם העובדים וההסתדרות כדי לשפר את תנאי ההעסקה שלנו ולהסדיר את זכויותינו במסגרת הסכם קיבוצי", הוסיף. ‏‎‎‏