גרוניס: לא להגביל את סמכויותיו של בית המשפט העליון

נשיא העליון בכנס העמותה למשפט ציבורי: "יש להתנגד להצעות החוק המבקשות להגביל את סמכויותיו של ביהמ"ש העליון או לשנות את דרכי בחירת השופטים"

נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, קורא לחברי הכנסת "להתנגד להצעות החוק המבקשות להגביל את סמכויותיו של בית המשפט העליון או לשנות את דרכי הבחירה של השופטים", זאת מאחר ש"להצעות אלה יש פוטנציאל לפגיעה בהפרדת הרשויות ובמסורת החוקתית שלנו".

גרוניס, שנאם הערב (ה') בכנס העמותה למשפט ציבורי המתקיים בחיפה, אמר כי הוא "רואה חשיבות בהפניית זרקור אל עבר הניסיונות המתחדשים מפעם לפעם לפגוע ברשות השופטת ולהחליש את מעמדה. כל מי שֶיָקר לו משטרנו הדמוקרטי צריך להתנגד להצעות אלה".

גרוניס יצא בדבריו כנגד הכוונה להעתיק את שיטת מינוי השופטים מהשיטה הפדרלית בארה"ב, שם שופטים מתמנים לפי מפתח פוליטי ועוברים שימוע בפני ועדה של הסנאט טרם מינוים.

"מדינות שונות מגדירות באופנים שונים את היקף סמכויותיהם של בתי המשפט, ולמדינות שונות יש שיטות מגוונות לבחירת שופטים. לא ניתן לשתול בשיטת משפט אחת אלמנטים הלקוחים משיטת משפט אחרת, לה מסורת חוקתית שונה", אמר גרוניס.

לדבריו, "שיטת בחירת השופטים שלנו משקפת את נקודת שיווי-המשקל העדינה, ולעתים גם השבירה, שהושגה כאן. יש לשמרה מכל משמר. שיטת בחירת השופטים שלנו הניבה תוצאות טובות, ומערכת משפט ראויה להערכה. קשה לבנות, אך קל מאוד לערער את האיזון ולפגוע בלגיטימיות של בתי המשפט".

נשיא העליון קרא בדבריו לקדם את היוזמה להקים בית משפט מרכזי לערעורים, מעל לבתי המשפט המחוזיים ומתחת לבית המשפט העליון, וכן להמשיך את הליכי החקיקה לפתיחת מחלקות מינהליות גם בבתי משפט השלום.

"חלק ניכר מהמשאבים המוגבלים של בית המשפט העליון מוקדש לשמיעת ערעורים אזרחיים ופליליים, באופן המקשה על בית המשפט להתמקד בתפקידו הקלאסי לקבוע הלכות תקדימיות ולפתח את המשפט", אמר גרוניס. "כינונה של ערכאת ערעור נוספת בדמות בית משפט לערעורים יוביל לשמיעה מהירה יותר של ערעורים, ויאפשר לבית המשפט העליון להתמקד בהכרעה בעניינים עקרוניים, ובמקרה הצורך בהרכב מורחב של שופטים".

ביניש: אין להתערב בשיטת בחירת השופטים

נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, דורית ביניש, תקפה גם היא בכנס את יוזמות החקיקה שנועדו לצמצם את סמכויות הרשות השופטת ולשנות את שיטת הבחירה של השופטים.

"מותר לבקר את מערכת המשפט ואת בית המשפט העליון", אמרה ביניש, "אבל אין לקבל גישה המונעת מהרצון לפגוע בשיטה, ולבטל הישגים שהוכיחו את עצמם במשך שנים רק כדי לנגח את המערכת ולערער את עצמאותה ואת המבנה הקיים שלה, שלא לתכלית ראויה אלא כדי להפגין כוח. שיטת הבחירה של השופטים מושפעת בין היתר מהמבנה החברתי והפוליטי, מהעובדה שאין לנו חוקה שלמה ומכך שהערכים הבסיסיים הדמוקרטיים שלנו אינם מעוגנים בחוקה שתגן עליהם מפני רוחות חולפות".

לדברי ביניש, "אין לשנות או להתערב בשיטה שהצליחה, ועלינו לשמר אותה ואת הישגיה, תוך שאיפה לקידום ולשיפור. בית המשפט איננו האויב של השיטה הדמוקרטית אלא שותף מרכזי בבנייתה וקיומה. לכן אני מצפה הן מהרשות המחוקקת והן מהרשות המבצעת שיפעלו לקידומה של הרשות השופטת ויפעלו לחסימת ההצעות לצמצום כוחה של הרשות השיפוטית. יש לשמר את האיזון העדין שבו אנחנו מקיימים את יסודות השיטה שלנו".