קווארק גייסה, ניסתה להנפיק - ולבסוף עברה לשליטה יפנית

החברה הישראלית שגייסה כ-150 מיליון דולר וניסתה להנפיק שלוש פעמים - ללא הצלחה - מוזגה לתוך חברת ההשקעות היפנית SBI ■ קווארק שמפתחת תרופות למחלות ראייה משיקה מיזמים חדשים בהודו ובסין

חברת קווארק ביוטק (לשעבר QBI), שניסהת להנפיק בתל אביב ובנאסד"ק ב-2010 לפי שווי של 250 מיליון דולר, פעלה בשנים האחרונות מתחת לרדאר. החברה נחשבה להבטחה גדולה, בין היתר בגלל המשקיע המוביל שלה דאז לארי אליסון (מייסד אוראקל) וכן הסכמי פיתוח משותפים עם פוטנציאל של מאות מיליוני דולרים, שחתמה עם פייזר ועם נוברטיס.

מאז שהחליטה לא לצאת להנפקה, לאחר שלא קיבלה את השווי אליו כיוונה, החברה הישראלית התכנסה פנימה ובשוק נפוצו שמועות לגבי בעיות בצנרת המוצרים שלה. כעת מסתבר כי בינתיים קווארק לא שקטה על השמרים, אלא ביצעה כמה מהלכים מעניינים.

על פי פרסומים של חברת ההשקעות היפנית SBI, קווארק הפכה לפני כשנה לחברה-נכדה בבעלות מלאה שלה. העסקה בוצעה על ידי החלפת מניות בין קווארק לבין SBI Biotech, זרוע הביוטק של SBI. בעת פרסום התשקיף של קווארק מ-2010, SBI החזיקה בה 41%. לארי אליסון החזיק 25.6%, וככל הנראה כיום הוא אינו מחזיק עוד בקווארק, אלא בחברה האם, וקווארק בעצם אינה עוד חברה ישראלית, למרות שיש לה מרכז פיתוח בפארק המדע בנס ציונה, וגם בקולורדו, ארה"ב.

ל"גלובס" נודע כי לאחר המיזוג SBI, שנסחרת ב-24.7 מיליארד יואן (4 מיליארד דולר), הזרימה עשרות מיליוני דולרים לקווארק, עבור פיתוח צנרת המוצרים שלה. בהודעת שפרסמה SBI בעת ביצוע המיזוג, נאמר כי SBI Biotech, החברה הבת של SBI המכילה כעת את קווארק ופעילות נוספת בתחום הביוטק, תשקול הנפקה ב-2014.

שלושה מוצרים מובילים

ייתכן כי ההנפקה הצפויה היא זו שגורמת לקווארק לחזור אל קדמת הבמה. בשבועות האחרונים קווארק דיווחה על הקמת שני מיזמים משותפים - האחד בסין והשני בהודו. המיזם הסיני הוא חברה שתוחזק במשותף על ידי קווארק ועל ידי חברת Suzhou Ribo Life Science הסינית ותמומן ב-7.5 מיליון דולר, בעיקר על ידי קרנות סיניות, בהובלת קרן Bio Veda China. המיזם יתמקד בפיתוח המוצר של קווארק לטיפול בגלאוקומה, שנקרא QPI-1007, לשוק הסיני.

המיזם ההודי נוצר בשיתוף פעולה עם חברת הביוטק ההודית Biocon. הפרטים הפיננסיים של מיזם זה לא נמסרו, אך נמסר כי שתי החברות יפתחו את מוצר ה-QPI-1007 לשוק ההודי.

דניאל צור, מנכ"ל החברה, סירב להתייחס לנתונים הפיננסיים אך הסכים לפרט לגבי צנרת המוצרים של החברה. לקווארק שלושה מוצרים מובילים, מהם אחד עצמאי - ה-QPI-1007 לגלאוקומה, מוצר שני שמפותח על ידי קווארק במסגרת שת"פ עם פייזר, עבורו שילמה פייזר מקדמה של 50 מיליון דולר בתחילת העשור הקודם. מוצר שלישי מפותח על ידי קווארק ולחברת נוברטיס יש לגביו אופציית סירוב ראשונה, עבורה שילמה כמה מיליוני דולרים. בשני הסכמי השת"פ זכאית קווארק למאות מיליוני דולרים, במקרה של הצלחה.

המוצר נשוא ההסכם עם פייזר הוא מולקולה לטיפול בניוון ראייה. הניסוי המוביל הוא בניוון ראיה הנובע ממחלת הסוכרת, הנמצא בשלב IIB. "בניסוי הזה היו תוצאות טובות, אבל החלטנו להפסיק אותו כדי לתכנן אותו מעט אחרת, ולכן אנחנו מצפים לתוצאות מאוחר ממה שחשבנו, במחצית הראשונה של 2014", אומר צור. העובדה כי הניסוי הופסק מעלה חששות לגבי המוצר, אולם בכל זאת החברה החליטה להתקדם לניסוי נוסף שעלותו אמורה להגיע למיליוני דולרים רבים.

מוצר ה-QPI-1007 סיים לאחרונה ניסוי שלב I/IIa שנבנה כניסוי רב מרכזי וכלל גם מרכזים בארה"ב. החברה דיווחה כי התוצאות במוצר זה טובות מבחינתה בטיחות, ותוצאות היעילות מצדיקות המשך פיתוח. "יהיה מעניין אצלנו בתקופה הקרובה", אומר צור.

קוואק פארמה
 קוואק פארמה