יואב גרוס: "היו מקרים שהפסדתי כסף כי רציתי לתת מוצר טוב יותר"

20 שנה חלפו מאז שיואב גרוס פרץ לתעשייה והתמקם בה כמפיק דומיננטי ■ הוא לא נשבר אחרי הפרידה המתוקשרת מאביו, לא אמר נואש כשסכסוכי אגו כמעט הכריעו אותו, ולא ויתר כשערוץ 10 הקפיא עסקת ענק איתו

יואב גרוס לא רוצה ראיון נוגה. הוא מבהיר פעם אחר פעם עם תום השיחה, כי הוא אופטימי, מלא מוטיבציה, מחפש אתגרים. "אני נפרד משותף של שש שנים, וזה סוג של דרך חדשה", הוא מספר, שומר על חיוך חשדני אופייני. ואכן, גרוס, שבימים אלו מציין 20 שנה בתעשייה הזו, הוא לא אדם שאפשר לדמיין אותו ללא עשייה. במהלך חייו, לא אחת ספג מכות שאחרים לא היו מצליחים להתמודד איתם, אך הוא נלחם ושב לעמוד על רגליו. מודע למצבו, ולא חושש לאסוף ולהמציא את עצמו מחדש.

הפעם הוא עושה זאת שוב, מנקודה יציבה הרבה יותר. הוא ושותפו בני מנשה מפרקים את החברה המשותפת שלהם "ניהול פלוס". מנשה ייקח איתו את ארומה מיוזיק ואת תוכן הילידים, גרוס ירענן את "יואב גרוס הפקות" ויתמקד בעולם הטלוויזיה. "אותי יותר מעניין לייצר תוכן טלוויזיוני, אני מאוד מאמין בזה", אומר גרוס, בדרך כלל סרבן ראיונות. "למרות התקופה הקשה שעוברת התעשייה, בראייה לעתיד אני מאוד מאמין בזה. אני חושב שתוכן זה דבר שיצטרכו תמיד. גם הרגולציה תסדיר את עצמה והחברות יתחילו להרוויח באיזשהו שלב".

עסקים אחרים של השניים, כמו חברות פרסום ומובייל וכמו הערוץ הים תיכוני, יישארו משותפות, שכן בתמונה יש שותפים נוספים. בטאלנטים הרבים שהם מייצגים, ובהם כוכבים כמו יובל סמו ושלום אסייג, יתחלקו.

עד לעבודה עם בני מנשה, גרוס לא היה איש של שותפויות. שיתופי פעולה נקודתיים שעשה עם גורמים שונים בתעשייה, בדרך כלל נגמרו לא טוב. נדמה היה לו שעם מנשה, שהיה גם חבר טוב, הדברים יהיו אחרת. "כמו בכל זוגיות, יש לי יתרונות וחסרונות", גרוס מודה. "אפשר להגיד שמאוד כיף להיות שותף שלי ויש קטעים שפחות קל להיות שותף שלי. אני בן אדם דומיננטי מדי, אולי דעתן מדי, אני לא לקקן". מנשה לא הגיב.

- אתה לוקח ללב, רגיש?

"אבל זאת לא בעיה לדעתי. אני אלך עם האמת שלי בכל מחיר, גם אם אפגע ממנה כלכלית".

- היו מקרים כאלה?

"בוודאי. היו מקרים שהפסדתי כסף כי רציתי לתת מוצר יותר טוב. ב'הרווק' הפסדתי הרבה כסף. כי רציתי לתת את המוצר הכי טוב שיש. אין לי טענות לערוץ 10 בעניין. יכולתי להשקיע פחות. אולי אם מצבם היה טוב יותר אז הייתי מבקש חלק מהתוספות התקציביות, אבל מצבם לא היה ברמה כזו שהם יכלו לעזור בזה".

- בכמה כסף מדובר?

"אני לא המפיק היחידי שהפסיד כסף בריאליטי, שיהיה ברור. מאות אלפי שקלים".

"הרווק" תוכנית שגרוס מצהיר כי אהב אישית מאוד, הייתה אמורה להיות התקווה הגדולה של ערוץ 10 בשנה החולפת, שהייתה לא קלה. גרוס רכש את הזכויות לפורמט והחליט לנער אותו מהבלונדיניות שלו ולהציב במרכז את דודו אהרון.

- אחת הביקורות על "הרווק" הייתה שהרסתם את הפורמט. שפגמתם באלגנטיות שבו.

"אתה חושב ש'הרווק', בגרסה האמריקאית שלו, מתאים לישראל? כל תוכנית בעולם צריכה לעבור לוקליזציה. בעלי הפורמט, חברת וורנר בראדרס, מאוד אהבו את זה. זו גרסה שיותר מתאימה לארץ ואם מישהו חשב שהרסתי את הפורמט, אני מצטער. הייתה לי כוונה לעשות משהו שהוא בעיניי יותר טוב. דרך אגב, רוב הביקורות, להפתעתי, היו מצוינות".

- ומאיפה ההחלטה לקחת את זה לעולם המזרחי?

"גיא גיאור היה רווק מעולה. אבל באותה מידה הוא יכול היה להיות 'הרווק' באנגליה, בשוודיה ובארצות הברית. אין בו שום דבר ישראלי בעיניי. 'הרווק' הייתה התוכנית השנייה הכי נצפית בערוץ 10. זו הפלטפורמה שאני נמצא בה. מה רוצים שאני אעשה? 30% אחוז מול 'המירוץ למיליון'? קצת קשה".

- אז זו לא הייתה אכזבה?

"ברור שהציפייה שלי וגם של הערוץ, הייתה יותר גבוהה. כשיצאנו לצלם, אף אחד לא חשב שזו תהיה התחרות שנקבל. אני לא חושב שאנשים שחיים ועובדים במקצוע הזה, חשבו שלא עשיתי עבודה טובה בהפקה".

"אף אחד לא הולך להפסיד בכוח. אם תפיק עכשיו דרמה, יהיה לך קל מאוד לצפות את התקציב שלך, ללא הפתעות. בריאליטי, מנוסה ככל שתהיה, קשה מאוד להעריך. כשאתה מדבר על תוכניות שמראש בתקציב מוגדרים להן בין 70 ל-100 משמרות עריכה לפרק - זה הרי בסופו של דבר סוג של הימור".

לדברי גרוס, "אם אתה רוצה להגיש מוצר מצוין, אז זה עולה לך יותר כסף. גם ב'מירוץ למיליון' הם עשו הרבה יותר משמרות ממה שה חשבו שהם יעשו וכך גם ב'אקס פקטור', שהיא הפקה לעילא ולעילא".

- "האח הגדול", לא היית עושה?

"האמת, כן. חד משמעית. זה גם מטריד אותי מוסרית, אבל הייתי עושה".

*** הדירוג המלא של 100 המשפיעים בתקשורת - במגזין "פירמה"