מקצצים על חשבון הילדים

ההחלטה של איגוד השופטים לשלוח פחות שופטים למשחקי ה"שמיניות" תוכל לחסוך כ-120 אלף שקל בשנה להתאחדות לכדורגל, אך היא תמוהה

בשבת האחרונה הופתעו מאות הורים ועשרות מאמנים במשחקי ליגות הטרום ב', בשעה שאת 35 משחקי המחזור בששת המחוזות שפטו 35 שופטים בלבד, ולא 70 כמקובל. מדובר על איוולת נוראית, נוכח העובדה כי במשחקים הטרומים, או בכלל במשחקי השמיניות (משחקי ילדים ג' ומטה: גילאים 8-12), מתקיים המשחק במקביל על שני חצאי המגרש, לרוחבו, ותוצאות שני המשחקים המקבילים, מתקבלות מחיבור התוצאות של שני המשטחים. אם לשופט רגיל קשה גם כך לעקוב אחרי 22 שחקנים שרצים אחרי כדור, כאן מדובר על 32 פספוסים שרצים אחרי שני כדורים.

עד כמה זה הזוי ובעייתי? כל מקרה של פציעה במשחק כזה מחייבת עצירה של משחק. ילד בגיל הזה פורץ בבכי כמעט מכל מכה, ומחייב השגחה מיידית של השופט. כשמדובר בשני מגרשים מקבילים, ריצה של שופט למקום אירוע/התרעות (במשחקים האלה אין הנפת כרטיסים צהובים ואדומים) או הרגעת רוחות, תחייב אותו להפסיק את המשחק בשני המגרשים.

באיגוד השופטים טענו שמדובר ב"פיילוט" במסגרת הסדירה הצעירה ביותר (טרום ב'), אלא שפיילוט, כמו כל הנחייה אחרת, יש להריץ מתחילת העונה ולא באמצעה. תירוץ הפיילוט מעורר חשד, בעיקר נוכח העובדה כי ההתאחדות לכדורגל מבצעת קיצוצים רוחביים בשל ירידה בהכנסות, ומן הסתם גם איגוד השופטים קיבל הנחיה לקצץ בהוצאותיו. במקרה של השבת האחרונה, הקיצוץ חסך לאיגוד השופטים 3,500 שקל נטו. בתחשיב עונתי, הוא יכול לחסוך 120 אלף שקל. טיפה בים.

צריך להדגיש: ההתאחדות לכדורגל נהנית בכל שנה מהכנסות יפות כתוצאה מקיום הליגות בדרג הזה, וכנראה זאת הסיבה שהן לא מבוטלות לחלוטין, למרות המלצות מקצועיות כאלו ואחרות לבטל את האלמנט התחרותי בגילאים האלו. רישום קבוצה של מועדון שמשחק בליגה מקצוענית (30 המועדונים בליגת העל והלאומית) עולה 3,500 שקל בשנה לכל קבוצה (3,300 שקל דמי שיפוט ועוד 200 לרישום). בטרומים יש בסך הכל 109 קבוצות כאלה, 66 ששייכות למועדונים שמשחקים העונה בליגת העל, ועוד 43 קבוצות של מועדוני הלאומית. יש עוד 203 קבוצות ממועדונים שלא שייכים לגוורדיה הזו, שם משלמים בכל שנה רק 1,300 שקל לקבוצה (1,100 ועוד 200). בסך הכל מכניסה ההתאחדות רק מרישום קבוצות בשמיניות כ-650 אלף שקל.

לכך יש להוסיף רישום שחקנים (50 שקל לשחקן חדש לגמרי ו-100 שקל לכל העברה). בהנחה ששחקני טרום ב' הם שחקנים חדשים וכל היתר נגררים מעונות קודמות (ורישומם המחודש לא עולה אגורה), הרי ש-25 שחקנים בכל קבוצה בממוצע, כפול 50 שקל לרישום שחקן, כפול 75 קבוצות טרום ב' - נותן לנו עוד הכנסה שנתית של כ-100 אלף שקלי מינימום רק מהפעולה הזו. רק בשלושת השבועות האחרונים הכניסו קבוצות השמיניות 12.4 אלף שקל מקנסות כתוצאה מהעמדה לדין משמעתי, מה שיכול בתחשיב שנתי להגיע ל-150 אלף שקל בקירוב.

כשמעמידים הכנסות של כמעט מיליון שקל להתאחדות מדי שנה מקיום ליגות השמיניות, נראה חיסכון ה-120 אלף שקל בשנה של איגוד השופטים כבדיחה עצובה.