מה יהיו הטרנדים במדיה, בטכנולוגיה ובאינטרנט ב-2014?

האם בשנה הקרובה נהיה עדים סוף-סוף לשינוי שיטת מדידת הרייטינג בטלוויזיה? כמה אנשים יכניסו ינסו את משקפי גוגל גלאס, והאם הודעות הווטסאפ יקברו סופית את ה-SMS? ■ מחקר חדש של דלויט מסמן את התחומים החמים

נסו לדמיין עולם ללא סמארטפונים. לא הצלחתם? זה כנראה בגלל שהמכשירים הניידים הללו הם כבר חלק בלתי נפרד מהעולם המערבי. וכשמשהו נמצא כל כך צמוד אלינו ומהווה חלק בלתי נפרד מחיינו, כמעט כל מגמה או טרנד קשורים אליו ישירות או בעקיפין.

מחקר חדש של מגזר ההיי-טק של פירמת ראיית החשבון והייעוץ העולמית דלויט, מסמן את הטרנדים בתחומי המדיה, הטכנולוגיה והאינטרנט שצפויים ללוות אותנו ב-2014, ושופך אור על הצורך בשינוי שיטת מדידת הרייטינג הקיימת כדי להתאימה לצפייה ממסכים ניידים, הפער הכספי בין ההכנסות מהודעות SMS לשירותי הודעות מיידיות וכמה מבני 55 ומעלה לא מורידים אף אפליקציה אחת לסמארטפון שלהם.

פאבלט - הגודל כן קובע

המונח Phablets - שילוב של טלפון וטאבלט - עדיין לא נכנס לעומקו של הז'רגון הטכנולוגי השגור בפי המשתמשים, ועדיין נשאר בעיקר נחלתם של מומחי טכנולוגיה, אך נראה שחדירת הסמארטפונים בעלי מסכי הענק, שנעים בין 5 ל-6.9 אינץ', צפויה להגיע לשיאה השנה. בדלויט מעריכים כי מכירות הפאבלטים יהוו רבע מכלל מכירות הסמארטפונים ויגיעו להיקף מכירות של 300 מיליון מכשירים - כפול מזה של 2013. בהתחשב בעובדה שמחירו הממוצע של פאבלט עומד על 415 דולר, מדובר על שוק של 125 מיליארד דולר.

עם זאת, השנתיים הקרובות צפויות להוות את השיא של מכירות הפאבלטים, זאת לאור העובדה שמסכים גדולים הם לא משאת נפשם של כלל המשתמשים. למעשה, רק 30%-40% מהאוכלוסייה יחשקו במכשיר שכזה.

כך, יש המצדדים בשימושיות של המכשיר לטובת משחקים, שימוש בשפות כמו סינית או קוריאנית שכתיבתן דורשת מסכים גדולים יחסית, ואוכלוסיות מבוגרות שששות לאותיות גדולות ותצוגה מוגדלת. מנגד, יש המעדיפים מכשירים קומפקטיים יותר, כאלה שנכנסים לכיס ושניתן להחזיק ביד אחת בלבד.

העובדה ששיא המכירות של הפאבלטים עוד לפנינו צריכה להכניס לכוננות שתי קהילות: זו של המפעילים הסלולריים, שצריכים להתכונן לצריכה מוגברת של תוכני וידיאו בקרב משתמשי סמארטפונים, לאור הנוחות בצפייה בדומה לטאבלטים; וזו של מפתחי האפליקציות, שצריכים לקחת בחשבון במהלך הפיתוח את הפרגמנטציה שמכשירים כאלה מכניסים לשוק.

פאבלט
 פאבלט

רייטינג - מיישרים קו

שיטת מדידת הרייטינג בטלוויזיה אמנם מעוררת מחלוקת אך היא מקובלת בעולם. עם זאת, בשנים האחרונות מתערער שוב מעמדה לאור אובדן הולך וגדל של לוח השידורים הלינארי.

צפייה נדחית בשירותי VOD טלוויזיוניים ואינטרנטיים, שירותי הזרמת סדרות וסרטים בשירותים כמו נטפליקס והולו, וגולת הכותרת - צפייה באמצעות סמארטפונים וטאבלטים - הופכים את שיעורי הצפייה הטלוויזיוניים ללא רלוונטיים.

בדלויט מעריכים שהשנה יגיע השינוי המיוחל, וחלק מהמדינות יערכו מקצה שיפורים לשיטת המדידה, כך שהיא תשלב גם את הצפייה מהמחשבים, מהסמארטפונים ומהטאבלטים. בנוסף, מסבירים בפירמה, ישולבו בנתוני הרייטינג גם הצפייה בשירותי VOD למיניהם, המהווים כיום 1%-2% מהיקף הצפייה ואשר עולים בקצב שנתי של 25%, בעיקר בקרב צעירים.

שקלול נכון יותר של הרייטינג יכול לתת זריקת עידוד לתעשיית הפרסום בטלוויזיה, שמגלגלת 200 מיליארד דולר בשנה. מדידה מדויקת יותר יכולה לשפוך אור גם על צפייה ממדינות ואזורים אחרים שניגשים לתכנים דרך שירותי VOD למיניהם, וכך לאפשר פנייה לקהל יעד פרסומי נוסף.

לדברי רו"ח טל חן, שותף וראש מגזר ההיי-טק בפירמת ראיית החשבון והייעוץ דלויט בריטמן אלמגור זהר, "מדידה מדויקת יותר תאפשר לבעלי התוכן למקסם את ההכנסות מפרסום, כשהדבר יבוא לידי ביטוי משמעותי יותר בתוכני נישה ולא בתוכניות פריים טיים קלאסיות".

רייטינג
 רייטינג

גאדג'טים לבישים - אינטרנט בכל מקום

אחרי הרבה באזז תקשורתי, המשקפיים החכמים של גוגל צפויים להגיע השנה סוף-סוף למדפים ולקהל הצרכנים. לא בטוח עד כמה הם יהפכו לשימושיים בקרב הציבור הרחב, אך הם בהחלט ימשכו עניין. בדלויט מעריכים שמדובר בשוק שיגלגל 2 מיליארד דולר השנה, וזאת לצד צמידי כושר חכמים למיניהם שכבר כובשים את השוק וצפויים לייצר הכנסות של 600 מיליון דולר ב-2014. לצד אלה כדאי להוסיף גם את השעונים החכמים, שבדלויט מעריכים כי מחזור המכירות השנתי שלהם יעמוד על 400 מיליון דולר.

לפי דלויט, הקטגוריה הבשלה יותר היא הצמידים החכמים, שכבר היום פונה לספורטאים חובבים ומקצוענים, שמחפשים את מכשירי הפרימיום, לצד הציבור הרחב שרוצה לשפר את בריאותו ואורח חייו.

באשר לשעונים החכמים, בדלויט מעריכים שהם מהווים רק מוצר ביניים שעם הזמן יוחלף על-ידי המשקפיים החכמים, שכרגע פונים לקהל של מאמצים ראשונים בעיקר.

טכנולוגיה לבישה
 טכנולוגיה לבישה

מובייל - הדור השלישי מתחבר

חלק מבני הדור השלישי עדיין לוקחים את הזמן בהסתגלות לקדמה הטכנולוגית. ב-2014, מעריכים בדלויט, התמונה צפויה להשתנות, ובני 55 ומעלה אמורים להוות את קבוצת הגיל עם אחוזי הצמיחה הגבוהים ביותר בחדירת סמארטפונים - עלייה של 25% לעומת השנה שעברה. כך, שיעור החדירה צפוי לעמוד השנה על 45%-50% לעומת 70% בקרב בני 18-54. מגמה זו צפויה להימשך, ועל-פי התחזית עד 2020 הפער בחדירת סמארטפונים בין קבוצות גיל אלה יהיה אפסי.

צמצום הפער לא מגיע דווקא מהרצון להיות חדשני ומעודכן אלא להיפך - מהמחסור והקושי כיום ברכישת מכשירים פשוטים שאינם סמארטפונים. המבחר הדל יביא חלק ניכר מהאוכלוסייה המבוגרת לרכוש סמארטפון, אף שהשימוש שלהם בו צפוי להיות בסיסי לחלוטין. בדלויט, מסבירים כי 25% מבני 55 ומעלה מעולם לא הורידו אף אפליקציה, לעומת 10% בלבד בקרב בני 18-54. בפירמה מעריכים, כי ב-2014 שני שליש מהאוכלוסייה המבוגרת לא ישתמש בתוכנות מסרים מיידיים כמו WhatsApp וברשתות חברתיות.

"מדובר בפלח שוק שגדל אבסולוטית, הן בשל מגמת הזדקנות האוכלוסייה והן בשל שיעור חדירת הסמארטפונים, שאף הוא הולך וגדל", מסביר חן. "פלח זה, ההופך משנה לשנה ליותר טכנולוגי, מאופיין בהכנסה פנויה גבוהה יחסית ובנאמנות. כל אלה, הופכים אותו לשוק אטרקטיבי במיוחד, אך יש להגיע אליו בדרך מושכלת, במיוחד בכל הקשור לשימוש באפליקציות".

מובייל
 מובייל

הודעות מיידיות - לקרוא בין השורות

בשנים האחרונות הולך ועולה קרנן של אפליקציות ההודעות, בהן WhatsApp האמריקאית או Line ו-WeChat האסייאתיות. בדלויט מעריכים, כי השנה שירותי ההודעות האלה צפויים להביא לסך הגבוה יותר מפי שניים מזה של הודעות ה-SMS הרגילות - 50 מיליארד מול 21 מיליארד ביום, בהתאמה. מדובר על זינוק מטאורי, לאור העובדה שב-2012 היחס עמד על 1.1 הודעות מיידיות מול כל הודעת טקסט שנשלחה.

בדלויט מפתיעים ומסבירים, כי השוק לא חווה קניבליזציה ושירותי ההודעות המיידיות לא נוגסים בשליחת הודעות ה-SMS, שעדיין מהוות מודל כלכלי איתן יותר. כך, בפירמה צופים כי השנה הודעות ה-SMS יניבו הכנסות של 100 מיליארד דולר - פי 50 יותר מההכנסות של שירותי ההודעות המיידיות.

הודעות
 הודעות