רואים שש-שש: 5 דרכים לחסוך בקניית משקפיים ועדשות מגע

מהשתתפות של קופ"ח ועד הזמנה מאתרים מחו"ל ■ רגע לפני שמזמינים משקפיים כדאי לבדוק איך אפשר להוזיל את ההוצאה, שנעה בין מאות לאלפי שקלים

אם פעם "משקפופריות" הייתה תכונה ייחודית, לא בהכרח מוערכת, בעולם המסכים של היום כמעט כולם זקוקים למשקפיים. להסתובב איתם זו אמירה אופנתית, אך לפני הכול - צורך קיומי ופרקטי עבור צרכנים רבים, שמחירו הלא פשוט בכלל בצדו. ההוצאה עשויה להגיע למאות ואלפי שקלים, וכשצריך לתחזק גם כמה צאצאים לקויי ראייה - שנוטים לאבד את המשקפיים - המספרים גדלים אף יותר.

"מחירי המשקפים בארץ מצוינים - לא כמו לפני 20 שנה", טוען יעקב וולף, בעליה של רשת אירוקה שנכנסה לאחרונה לתחום משקפי הראייה, "גם אתרים ישראלים לא פחות טובים מאתרים בחו"ל. עם זאת קיים הבדל גדול בין מוצרים ואיכויות, עין לא מקצועית לא תראה את זה אבל אופטיקאי מרגיש מיד אם המסגרת איכותית או לא".

מרבית העוסקים בענף יעידו אמנם שקיים יחס אמיתי בין איכות למחיר, אולם לא כל מה שמיוצר במזרח הרחוק למשל מעיד על איכות ירודה. "כיום", אומר וולף, "קיימים בסין מפעלים ברמה גבוהה של טובי המעצבים בעולם לצד מפעלים מוזלים ברמה נמוכה משמעותית".

כך או כך, בטרם רכישה והתחבטות בסוגיית המחיר והאיכות, כדאי להכיר כמה אלטרנטיבות שעשויות להציע רכישה במחירים שפויים יותר.

1. קופות-החולים

לא כולם מודעים לכך, אך הביטוחים המשלימים של קופות-החולים מאפשרים הנחה משמעותית עבור רכישת משקפיים, בעיקר עבור ילדים.

כך תקבלו בכללית פלטינום ובמאוחדת זהב (לא הרובד הגבוה ביותר) הנחה של 600 שקל ברכישת משקפי ילדים אחת לשנה, מה שיכול להיות מתורגם למשקפיים חינם. בלאומית ההשתתפות העצמית ברכישת דגמים עד 650 שקל עומדת על 21 שקל, ובמאוחדת - השתתפות עצמית של 10% קיימת ברכישת דגמים עד 700 שקל - עבור ילדים ומבוגרים כאחד. הקופות כולן מציעות פריסה ארצית של סניפים, רובם בתי עסק קטנים ופרטיים ולא רשתות גדולות.

המבחר עשוי להיות מוגבל יחסית, לפחות אם לשפוט על-פי תלונות של מבוטחים מאוכזבים שעולות מדי פעם בפורומים באינטרנט. עדיין, כדאי בהחלט לבדוק את האופציה הזו אם היא כבר קיימת בסל הזכויות שלכם.

2. בית-ספר לאופטומטריה

שני בתי-ספר לאופטומטריה קיימים היום בארץ - במכללת הדסה הירושלמית ובאוניברסיטת בר אילן. בשניהם ניתן להיבדק ולרכוש בעלות מסובסדת משקפי ראייה. מכיוון שמדובר בגופים ללא כוונת רווח, המחיר נותר נמוך משמעותית מהמוצע בבתי עסק שונים. במכללת הדסה, לדוגמה, מוצעות מסגרות במחיר 90-130 שקל בלבד.

בתי-הספר מפעילים את מערך הבדיקות וההתאמה כחלק מהלימודים האקדמיים, והבדיקות מפוקחות באופן קפדני - יתרון כשלעצמו על פני בדיקות מקבילות במקומות אמינים פחות.

אם המבחר אינו לטעמכם - תוכלו לרכוש מסגרת במקום אחר, ולהזמין במקום רק את העדשות. קחו בחשבון פגיעה אפשרית באחריות על המסגרת, בשל הפיצול המדובר, אך החיסכון בעלות עשוי להיות ניכר.

אחת לכמה זמן צצות הזדמנויות חריגות יותר - כך, למשל, הוצעו במכללת הדסה עד לאחרונה למשך תקופה מוגבלת משקפים חינם אין כסף לילדים שמגיעים להיבדק במקום.

3. אתרים בארץ

גם אם בארץ לא התפתח יותר מדי הסחר המקוון בענף המשקפיים והעדשות, קיימות פה ושם חנויות שמציעות דגמים מוזלים של מוצרים בתחום. כך, למשל, אתר 20off.co.il המציע ללקוחות דגמי מעצבים מוכרים במגוון רחב, ואף מנחה את הגולשים שחוששים מרכישה מרחוק למדוד משקפיים בחנויות הלא-וירטואליות, לרשום את מספר הדגם ולאתר אותו בגרסתו המוזלת באתר.

הרכישה מרחוק פשוטה יותר במקרה של עדשות מגע, בשל השימוש במוצר מדף מוכר ללא צורך במדידה והתאמה מעבר למספר הקבוע. דוגמה לאתר המציע עדשות מוזלות היא adashot.co.il. זירת עדשות המגע שהשיקה וואלה שופס באפריל האחרון דווקא לא צלחה - ונסגרה לאחרונה.

4. אתרים בחו"ל

האתרים המקומיים שקפצו למים הווירטואליים אמנם נותנים פייט יחסי למחירי הרשתות והחנויות הפרטיות, אולם עולם רחב יותר ייפתח למי שיחפש את אותם מוצרים באתרים חובקי עולם. דוגמה לאתר כזה הוא אתר zennioptical.com, המציע משקפים במחירים מצחיקים ומאפשר חיפוש על-פי סגנון, חומר הייצור, צורת העדשות ועוד (ומאפשר גם "לצבוע" אותן למשקפי שמש). גם ב-eBay תוכלו למצוא הרבה דגמי משקפים ספציפיים שאהבתם במחירים נטולי קשר למציאות הישראלית - את העדשות תוכלו להרכיב בנפרד בארץ.

החיסרון הוא בהימור הן על ההתאמה (אם לא מדדתם את הדגם) והן באיכות המוצר - וכן באחריות המוגבלת. נסו לתהות על קנקנם של האתר / המוכרים, לבדוק תגובות של לקוחות קודמים, לבדוק את מדיניות ההחזרה ולהעמיד זה מול זה את גודל ההימור מול גודל החיסכון.

גם כאן - עדשות מגע הן כבר הימור בטוח יותר. בחיפוש פשוט תמצאו לא מעט חנויות מקוונות המוכרות את אותם מותגים מוכרים ואמינים. הביאו בחשבון את דמי המשלוח הנוספים לעלות - שתסתכם פעמים רבות בעשרות אחוזים פחות ממה שהייתם משלמים בארץ.

5. דגמים ישנים

במלחמה בין רשתות גדולות לעסקים קטנים, לכל אחד היתרונות שלו. "ברשתות הלקוחות ימצאו דברים זולים, אבל כל שנה תצטרך להגיע לחנות", טוענת שרה דגן, בעלת חנות האופטיקה "שרה משקפיים" מנווה צדק. "כשמשקיעים כמו שצריך לא תראה חנות אופטיקה לכמה שנים טובות". מנגד מציעות הרשתות מדיניות מבצעים והנחות גמישה יותר: בחנויות הקטנות יש לעתים סחורה מיוחדת יותר ויחס אישי יותר, אך הן מגלות חולשה בטווח הגמישות שהן יכולות להציע במחיר. "יש גבול לכמה שאתה יכול להציע הנחה כבעל עסק פרטי וכצרכן - לחסוך במחיר", אומרת דגן, "אבל צריך לזכור: לא תמיד צריך לקנות את הדברים החדשים, אפשר גם לבחור בדגמים מהשנים הקודמות. קלאסיקות מתאימות תמיד - והמחיר, בהתאם, יכול לרדת גם ל-50%".

5 עוד נקודות שיאירו את עיניכם בהזמנת משקפיים

1. מורכבות המחיר

אם למסגרת קבוע מחיר ברור - בכל הנוגע לעדשות, המצב שונה: המחיר מורכב מסוג העדשה, מציפויים אופציונליים, מהמספר ומתכונות נוספות כמו צילינדר (ועל אחת כמה וכמה - מולטיפוקל, טכנולוגיה מורכבת ויקרה הרבה יותר). אל תלכו שולל אחרי מחיר המסגרת בלבד.

2. מחיר פיקס

ברשתות כמו אירוקה וקרולינה למקה מוצעים משקפיים ב"מחיר פיקס" הכולל גם את עלות העדשות, תוך הגבלת המספר וגובה הצילינדר (כל רשת בהתאם להגדרותיה). אם המספר שלכם גדול יותר ותעדיפו לרכוש מסגרת ולהזמין עדשות במקום אחר - תשלמו את אותו מחיר פיקס על המשקפיים, גם ללא העדשות.

3. מבצעים

הרשתות הגדולות, בניגוד לבתי עסק קטנים, יוצאות לעתים במבצעים אגרסיביים שעשויים להיראות משתלמים במיוחד. גם כאן, היזהרו ממלכודות: במבצעי "קנה-קבל", למשל (מזוג שני חינם ועד 1 2 זוגות) שאלו את עצמכם אם הייתם קונים ממילא זוג או שניים נוספים לפני שתשלמו על זוג ראשון במחיר מופקע. קראו את האותיות הקטנות.

4. תדירות החלפה

לרכישת תוצרת איכותית במחיר גבוה יתרונות רבים - אולם יש מי שרואים במשקפיים פריט אופנתי ומעדיפים להחליפו לעתים קרובות. "אם בעבר שילמנו אלפי שקלים על משקפי ראייה ונמנענו מלהחליפם בשל עלותם היקרה, היום הרעיון הוא לאפשר לצרכן ליהנות מגיוון במחירים נוחים", אומר יובל שני, מנכ"ל קרולינה למקה ברלין.

כאן במיוחד המקום להעז עם אלטרנטיבות זולות יותר, שאולי באמת לא משתוות באיכותן - אבל יוכלו להחזיק פרק זמן עד שיימאס לכם מהדגם הנוכחי.

5. תחזוקה

דגן מדגישה את הצורך בשמירה על המשקפיים "כמו שצריך". "בממוצע לקוחות מחליפים משקפים כל שנתיים-שלוש", היא אומרת, "אבל מי ששומר עליהם כמו שצריך יכול לא לראות חנות גם 7-10 שנים".

משקפיים
 משקפיים

עדשות מגע
 עדשות מגע