מארק צוקרברג: לסנאפצ'אט יש מודל מיוחד של פרטיות

מנכ"ל פייסבוק התייחס לאפליקציית המסרים שמוחקת תוך עשר שניות תמונות שהועברו דרכה פייסבוק הציעה לרכוש את סנאפצ'אט תמורת 3 מיליארד דולר, אולם המהלך לא הבשיל

אין זה סוד שפייסבוק היא לא בדיוק המקום המושלם לפרטיות, בלשון המעטה. אבל אם תשאלו את מארק צוקרברג, הוא דווקא יידע להסביר למה הרשת החברתית שבניהולו דווקא המציאה והגדירה אזור מיוחד ואינטימי יחסית לשיתוף מחשבות ורעיונות עם האנשים הסובבים אותך.

בראיון שנתן באוניברסיטת סנטפורד, הוא מספר כי "פעם היו תוכנות להודעות מיידיות שיכולת לשתף עם אדם אחד או בלוגים שיכולת לפרסם לציבור הרחב, אבל לא היה שום דבר בין לבין. הרבה פעמים לא הרגשת בנוח לפרסם משהו באופן פומבי או מנגד לקבוצה קטנה מדי של אנשים ולכן היה מי שוויתר ולא שיתף את המחשבות והרעיונות שלו".

לדבריו, כפי שהם מצוטטים באתר טק קראנץ', "חלק מהחדשנות המדהימה שפייסבוק הביאה היא יצירת החלל הזה. המקום לשתף שלא היה קודם. בדרך זו יצרנו כמות גדולה של פוטנציאל כך שאנשים יכולים לשתף ביניהם רעיונות וללמוד על מה שקורה מסביבם".

במבחן המציאות, פייסבוק היא לא שה תמים כל כך בעולם של פרטיות במבחן. שינויים שונים שעשתה החברה הביאו לכך שברירת המחדל של שיתופי שונים שעושים המשתמשים יהיו ציבוריים ולא פרטיים וכן עודדו לאורך הזמן שימוש בכלי שיתוף שהופכים פוסטים לנחלת הכלל כמו השימוש ב-Hashtag וכו'.

צוקרברג מבחינתנו הפך לשוחר של פרטיות, במובן הזה שהוא מקדש סטארט-אפים וחברות שמצליחות לייצר שטחים "אינטימיים" לשיתוף. כך היה המקרה עם אינסטגרם וכך גם המקרה עם Snapchat, אותה אפליקציה שמאפשרת להעביר הודעות וסרטונים בין משתמש אחד לשני, כשההודעה מוחקת את עצמה בתוך עשר שניות.

"אני חושב ש-Snapchat היא תופעה ייחודית של פרטיות בגלל שהיא יצרה סוג חדש של חלל לתקשר. אם בעבר היו דברים שאנשים לא יכלו לשתף בגלל מגבלות קיימות, דרך סנאפצ'אט אתה מרגיש עכשיו שיש לך מקום לזה", הוא אומר. דברים אלה, מסבירים בטק קראנץ', רק מבליטים עד כמה צוקרברג ופייסבוק לא הולכים לוותר על התחום, גם אם הניסיון שלהם לייצר שירות הודעות נעלמות בדמות Poke כשל והניסיון שלהם לרכוש את סאנפצ'אט ב-3 מיליארד דולר לא צלח.

אבל אולי אם אנשים לא היו מודאגים כל הזמן מהשינויים התכופים בהגדרות הפרטיות של פייסבוק ומהמרחק הקטן מטעות גדולה שעלולה להביא לפרסום פוסט באופן פומבי, הם לא היו נואשים כל כך מלהשתמש בסנאפצ'אט.

העיתון של פייסבוק

הרשת החברתית הפופולרית מתכננת להשיק בשבוע הבא את Paper, אפליקציית חדשות למובייל שאוספת אייטמים וסיפורים מאתרים ובלוגים מובילים לתוך מקום מרכזי - כך מדווח הבלוג הטכנולוגי Re/code. הכניסה של פייסבוק לעולם האגרגציה של החדשות, שתפס תאוצה בשנתיים-שלוש האחרונות, אמור להוות תחרות ישירה מול האפליקציה הפופולרית Flipboard, שמאפשרת צפייה בחדשות במסווה של מגזין דיגיטלי.

לפי Re/code, על הפרויקט אחראי כריס קוקס, סמנכ"ל המוצרים של פייסבוק, שבעבר אמר בהקשר לשינויים שעשתה החברה בניוז פיד כי הם רוצים לייצר את העיתון האישי הטוב ביותר. בבלוג מסבירים כי המהלך הנוכחי, תחת שם הקוד Project Reader, הוא תולדה של שדרוגים בשנה האחרונה של הניוז פיד.

פליפבורד מציע כבר היום יכולת להתממשק לחשבון הפייסבוק של המשתמש, כמו גם לרשתות חברתיות אחרות, ולמעשה למשוך משם את העדכונים, החדשות והתמונות ולהציג אותם כמו עיתון דיגיטלי של ממש. מעניין יהיה לראות אם פייסבוק אכן תנסה להיכנס לעולם הזה - אליו נכנסה גם גוגל בעבר ולעיתים לא בהצלחה מרובה - וכיצד היא תתנהל בו מול הרשת החברתית שלה עצמה ומול אפליקציות מתחרות.