התייעלות בהפועלים: יקוצצו 500 משרות במטה

בבנק עדיין בוחנים את תמהיל התוכנית ■ לפני שנה וחצי קיצץ הבנק 650 משרות ■ הבנקים צפויים לקצץ קרוב ל-3,000 עובדים תוך 3 שנים בשל השחיקה בהכנסותיהם עקב הכבדת הרגולציה

הנהלת בנק הפועלים , בראשות ציון קינן, מגבשת בימים אלה תוכנית התייעלות חדשה לבנק. ההתייעלות צפויה לכלול קיצוץ של מאות משרות; לפי הערכות, מדובר על סדר גודל של 500 משרות. התוכנית צפויה להתמקד בעיקר במטה הבנק על חלקיו השונים.

כאמור, עדיין לא גובשו הפרטים הסופיים של התוכנית, ואולם נראה כי היא צפויה לכלול פרישה מוקדמת, ניוד עובדים ופיטורי עובדים זמניים, כך שבסה"כ יקוצצו כאמור מאות משרות. לפני שנה וחצי בוצעה בבנק תוכנית התייעלות שבמסגרתה קוצצו 650 משרות, וגם היא התמקדה במטה הבנק. בהנחה שאכן יקצצו בבנק כעת עוד כ-500 משרות, הרי שבתוך 3 שנים תקטן מצבת עובדי הבנק ביותר מ-1,000 עובדים, קרי בכ-10%.

בבנק הפועלים שמים דגש על התייעלות זה יותר מ-4 שנים, ולצורך כך ביצעו כמה צעדים, בהם תהליך התייעלות בסניפים הנקרא לין, שהקטין את כמות העובדים שם. צעד משמעותי נוסף היה בהסכם השכר שגובש לפני קרוב לשנה עם ועד העובדים. ההסכם שנחתם ל-5 שנים, כלל העלאה של פחות מ-6% למשך התקופה. לשם השוואה, בבנקים אחרים עולה השכר מדי שנה בכ-5%. כמו כן, ההסכם היה דיפרנציאלי, כך שעובדים ברמת שכר נמוכה קיבלו תוספת גבוהה יותר מאשר בעלי השכר הגבוה. בקרב בכירי הבנק אף קוצץ השכר בעד 5%.

מהלכי ההתייעלות הנרחבים שעושה בנק הפועלים אינם ייחודיים רק לו. בבנקים נוספים נעשים בשנתיים האחרונות שורה של צעדים, שצפויים להקטין את כמות העובדים בבנקים ב-3,000 עובדים בקירוב תוך כ-3 שנים. נזכיר כי רק לפני יומיים פורסם ב"גלובס" כי בבנק לאומי מתכוונים לקצץ 150 משרות בחטיבת התפעול והמחשוב, כחלק מההתייעלות שמובילה המנכ"לית רקפת רוסק-עמינח. בבנק דיסקונט מתקיים זה קרוב ל-9 חודשים סכסוך עבודה סביב הסכם השכר והנחישות של ההנהלה, בראשות ראובן שפיגל, שלא לאפשר עליית שכר של 5% בשנה, כפי שהיה בעבר.

ההתייעלות בבנקים נובעת מכך שהכנסותיהם נמצאות במגמת שחיקה מכמה סיבות. ראשית, הרגולציה המתהדקת של בנק ישראל שחקה את ההכנסות בעיקר בתחום העמלות. כמו כן, דרישות הלימות ההון מהבנקים מקשות עליהם בצמיחה בתחום האשראי. נוסף על כך, הריבית הנמוכה השוררת במשק זה תקופה פוגעת גם כן במרווחי האשראי, מקור ההכנסה המרכזי של הבנקים. בחלק מהבנקים מציינים כי בעקבות מגמות אלה, ייפגעו בעיקר ההכנסות של החטיבה הקמעונאית, שעשויות להישחק בעשרות אחוזים ב-2014.

יחס היעילות של בנק הפועלים טוב יחסית לממוצע בענף, ועמד נכון לסוף ספטמבר על 62.8% (קרי ההוצאות נוגסות בקרוב ל-63% מההכנסות), וזאת לעומת ממוצע של כ-70% בקרב יתר הבנקים. עם זאת, לאור התחזית של קיפאון ואולי אף שחיקה בהכנסות, ממשיכים בבנק בתהליך ההתייעלות.