"אנשים קטנים ומרירים יש לאורך כל הדרך"

אבי נמני מספר בגילוי לב על עבודתו כאחד הסוכנים החזקים בכדורגל הישראלי; וגם עונה לאלו שמבקרים אותו על תפקידו המקביל כפרשן ■ ריאיון בלעדי

לא זו בלבד שאבי נמני לא הקדים או איחר לפגישה אפילו לא בדקה, למצוא חניה חוקית ליד בית הקפה הזה בצפון ת"א, בשעה כזו, ברחוב כזה, כשרכב השרד הגרמני המפואר שלו נכנס בהילוך קדמי, בדיוק של סנטימטרים למפרץ שלפתע צץ לו שם - זו כנראה משימה שרק יחידי סגולה יכולים לה. ואולי בגלל כל הדברים האלה שליוו את קריירת המשחק הגרנדיוזית שלו ככדורגלן בעל מעמד מיתי ורקורד של 194 שערים - נראה טבעי מאוד, פחות משש שנים לאחר פרישתו, לדבר איתו עכשיו על הקריירה החדשה שלו: בעלי אחת מסוכנויות השחקנים המצליחות בישראל, אם לא המצליחה שבהן.

***

נמני עובד קשה החודש. חלון ההעברות החורפי נפתח לרווחה. באירופה הוא ייסגר ב-1 בפברואר, בישראל ארבעה ימים לאחר מכן, בעוד שבמדינות מזרח אירופה או מזרח אסיה הוא יכול להישאר פתוח גם במארס. פורטפוליו הלקוחות שלו מרשים, אפילו אקסקלוסיבי. הוא שותה תה עם שלוש סוכר, ושומר באופן מרשים על הקו שמנחה אותו מאז שעלה לבוגרים בקרית שלום בגיל 18: לטבול בדבש. "הבעיה היא שדווקא עכשיו, באמצע העונה, יש הרבה מאוד נסיעות", הוא מתאר את העומס, "אני נוסע ליום וחוזר. עושה הכל כדי לא להישאר בחו"ל הרבה. בתחילת העונה (במהלך חלון ההעברות הקייצי - ר"ע) המאסה היא בוודאות יותר גדולה, כי שחקנים מסיימים חוזים".

- קבוצות לא רוצות לקחת סיכונים.

"היום יש אמצעים לעקוב אחרי שחקנים. יש כל מיני תוכנות מתקדמות כמו 'מיי סקאוט' בה אתה יכול לראות כל שחקן ברגע נתון. מנוי לזה עולה בשנה משהו כמו 7,000 אירו. בארץ יש אולי עשרה שיש להם מנוי לזה. כל שחקן שאתה רוצה, אתה רואה אותו בכל המשחקים שאתה רוצה. אתה יכול לראות את השחקן שנתיים אחורה, במשחק אחד כל חודש, ואז אתה רואה את הרמה האמיתית שלו, לא כשתפס יום. הסיכוי שתיפול עם שחקן כזה הוא קטן".

- מה משך אותך לתחום הזה?

"זה קסם לי כי עזרתי להרבה שחקנים לצאת החוצה עוד כשהייתי במכבי ת"א, בזכות קשרים שהיו לי בחו"ל. הבנתי שהשוק הזה לא מנוצל מספיק ונכון".

- למה, יש לנו סוכן משלנו שזכה לכינוי "סופר-אייג'נט" (פיני זהבי) וסוכן אחר מצליח מאד, שבעצם עובד עם קבוצות (דודו דהאן).

"פיני זהבי בלבל אחר לגמרי. אני אישית חושב שצריך להתמקד בשחקנים ולא בקבוצות. החברה שאנחנו הקמנו (נים גרופ ספורט מנג'מנט - ר"ע) שונה. יש לנו משרדים בבית גיבור ספורט בר"ג, השותף שלי הוא עו"ד גיא פרימור, שהיה קפטן נבחרת הנוער ושיחק שנתיים בבוגרים של מכבי ת"א, שם הכרתי אותו. ברגע שיש לך נשמה של שחקן, והיית בסרט הזה, אתה מבין את השחקן שאתה מייצג קצת יותר טוב מאחרים. אנחנו הלכנו קודם כל על הכוונה נכונה של שחקני הכדורגל. בכל יום שעובר אני רואה כמה חסרה לשחקנים הצעירים האלה ההכוונה והם הולכים לאיבוד, גם בגלל עצות לא טובות. אנחנו עושים את הכל בשביל השחקן".

- אתה לוקח כל שחקן?

"ממש לא. אנחנו מכוונים רק לרמה הגבוהה, של שחקנים בליגת העל, אחרת לא נוכל לעמוד בזה. לא רוצה להתבטא בשחצנות אבל אנחנו מכוונים לשחקנים שיש להם פוטנציאל נבחרת ופוטנציאל חו"ל. מתחת לזה לא נתעסק. אולי יש פה ושם מקרה ספציפי של חברות או טובה אישית. בשנה וחצי האחרונות אנחנו בוחרים ממש בפינצטה. שחקנים שלא משתפים פעולה בהכוונות שלנו, זה גם כישלון שלנו. אנחנו רוצים להיות חתומים בעיקר על הצלחות. אנחנו עובדים עם יועצים מנטליים, תזונאים, פיזיולוגים".

- מי בנבחרת שגיבשת סביבך?

"ז'אן טלסניקוב, איתן עזריה ויגאל הלל הם שלושת היועצים המנטליים. אנחנו לוקחים כאלה שהיו שחקנים. יש לנו סקאוטים שעובדים בכמה מקומות בארץ, כאלה שאני מכיר מתוך חברות אישית וסומך על העין שלהם. הם ממליצים ואז אני הולך לראות בעצמי. אנחנו חושבים שלתת לשחקן את ההכוונה ואת הכלים להצלחה, יביאו אותו בסוף לחוזה הטוב ביותר ולא הפוך: להביא אותו לחוזה הטוב ביותר ואז להפוך אותו לשחקן. אנחנו דואגים להעמיד אותם עם הרגליים על הקרקע, להסביר להם שגם אחרי השיא יש למחרת יום חדש וצריך לשמור על צניעות".


פיני זהבי. "הוא בלבל אחר. יש מקום לכולם"

***

- אתם שלוש שנים וחצי בתחום והצלחתם לצבור רשימת לקוחות מרשימה. מה סוד הקסם? זה שקוראים לך 'אבי נמני' עוזר?

"אמינות. אנחנו לא מוכרים אשליות לשחקנים אלא אומרים להם בפנים את מה שצריך להגיד להם. הכי קל למצוא חן בעיני שחקן ולמכור לו סיפורים וכשזה לא קורה, השחקן מתהפך עליך ולא רוצה להיות עוד אצלך. אנחנו יכולים להבטיח לשחקן שאם יעשה את מה שאנחנו אומרים לו הוא יוכל להגיע למקומות שהוא לא חלם עליהם. בינתיים אנחנו עומדים במה שאנחנו אומרים. לא אגיד שהשם לא עוזר, אבל זה בעיקר עוזר לשחקנים עצמם בשיחות. יש שחקנים שעוברים פציעות קשות. אני נותן להם דוגמאות מעצמי: עברתי ניתוח צולבת, אינספור ניתוחי ברכיים, שברתי לסת ואני מסביר להם שהשיקום הוא בראש, שאין סיבה לא לעבור את זה".

- אתה ודודו דהאן דחקתם פה סוכנים ותיקים כמו האחים קצב. איך שומרים על זה?

"תחרות זה דבר בריא לכולם. אני חושב שגם הקולגות שלי עושים עבודה טובה, ויש מקום לכולם. מצד שני, יש לנו עסקים גם בחו"ל, אנחנו לא מפרסמים כל דבר ולא תראה אותנו מצלמים חתימות. לא עיתונות ולא אינטרנט, וכל מה שאנחנו עושים זה בשקט ובצנעה. יש לנו פעילות מאוד יפה בחו"ל שמתרחבת עם הזמן. הבסיס שלנו תמיד יהיה פה, והרצון הוא כן להמשיך ולהוביל את השוק הישראלי הבכיר. אני אישית מאוד מאמין בכדורגלן הישראלי. אני חושב שיש חומר טוב. אני חושב שאם השחקן הישראלי יקבל את הכוונה הנכונה, את הכלים להצלחה, הוא גם יגיע לרמה אחרת. לנו יש את הכלים לדחוף ולהביא את השחקן למקומות האלה. לא נגיד לשחקן: 'תעשה דריבל ואל תמסור לאף אחד, תחשוב על עצמך ולא על הקבוצה'. אני באתי ממקום של קבוצה, אני יודע מה לא צריך להגיד, אני יודע איזה נזק זה יכול לגרום למאמן, וטוב שהייתי גם מאמן. תמיד נותנים לשחקן להרגיש שהקבוצה היא מעל לכל. קבוצות אוהבות לעבוד אתנו כי אנחנו מאוד ישרים ומאוד פרקטיים, אין אצלנו דברים בעל פה, הכל אצלנו מתועד. אנחנו משדרים אמינות לפני הכל".

- מה היקף הפעילות שלך בחו"ל?

"אני טווה קשרים בין קבוצות לקבוצות. שחקנים מספרד אני מחבר לאוקראינה ורוסיה למשל. בספרד יש אנשים שאני בקשר טוב איתם, עם חלק מהם שיחקתי באתלטיקו מדריד. יש גרמניה, יש קבוצות אפילו בדובאי שאנחנו מעבירים אליהם שחקנים, בסין. העולם היום הוא קטן, צריך לקשור את הקשרים הנכונים. אני עובד הכי הכי חזק בספרד, צרפת, רוסיה, אוקראינה, רומניה ששם המצב הכלכלי מאוד קשה, עובד חזק גם עם קרואטיה וסרביה".

- יש מדינה שרצית לשים בה דריסת רגל וטרם הצלחת, בריטניה למשל?

"יש בעיה אחת שם והיא עניין רישיון העבודה. אני רוצה להגיע לשם, אבל זה בעייתי. אתה יכול להעביר רק שחקנים שיש להם מספר הופעות קבוע בנבחרת ושחקנים מהסוג האלה כבר חתומים על חוזים. יש לי קשרים באנגליה דרך אברם גרנט. מייקל אמאנלו ששיחק איתי במכבי הוא המנהל הספורטיבי של צ'לסי".

- אז יהיה ישראלי בצ'לסי בזמן הקרוב.

"אני לא חושב שיש שחקן ישראלי מספיק טוב כדי לשחק בצ'לסי, צריך להיות כנים".

- ערן זהבי?

"זהבי יכול לשחק בחו"ל בהרבה קבוצות, אני מאוד מחזיק ממנו. מעבר לזה שהוא שחקן מצוין יש לו אופי של שחקן כדורגל אמיתי. הוא מופיע ברגעים הנכונים ואני אוהב את החדות שלו, את הרעב, הוא נע לאזורים המסוכנים באופן טבעי. אם הוא ילך להרפתקה שנייה באירופה, אין לי ספק שהוא יצליח. יש לו את זה. לדעתי הוא כוכב אמיתי. הוא עשה זינוק רציני בשנים האחרונות ומשאיר את כולם מאחור".

- חייבים לציין כי למרות שהיית סמל במכבי ת"א, ושחקן שנוא בהפועל ת"א - יש לך קשרים מאוד טובים בוולפסון.

"ברגע שאני התנתקתי ידעתי לשים את העבר מאחור. לא היה לי קשה כי אני יודע לעשות את ההפרדה הזו".

- אתה מזוהה היום יותר כסוכן שחקנים מאשר כסמל עבר?

"אני חושב שכן".

- קבוצה בליגת על שרוצה להביא זר מוכח, כמה כסף היא צריכה להשקיע?

"שחקן בדרגה אחת לפחות מעל השחקנים פה, צריך לעלות בין 700 ל-800 אלף אירו דמי העברה ועוד שכר של 300-400 אלף אירו. בפחות מזה אני לא מאמין שיגיע. זה טוב רק לקבוצות הגדולות. מכבי ת"א משקיעה רק בהעברות של ישראלים, כדי שתהיה להם משמעות גדולה יותר, למרות שאני מעריך שמכבי חיפה תרצה לתת פייט במיוחד עכשיו כשיש לה אצטדיון חדש. אני מאוד מאמין ביענקל'ה שחר, הוא מבין בעסק הזה מצוין, יחזיר אותם למפה לא יוותר על ההגמוניה. אני גם מאחל להפועל ב"ש להמשיך בקו הזה, כי אני חושב שיש להם בעלים רציניים כמו אלי ואלונה ברקת. נפגשתי עם אלי ברקת לא פעם, הוא יודע בדיוק מה הוא עושה".

***

ההצלחה הגדולה של מכבי ת"א בשנה וחצי האחרונות, אחרי שנים ארוכות ורצופות של מפלות קשות, מעלה תהייה מעניינת לגבי אבי נמני: מה לא עבד שם כשהוא ניהל את המערכת המקצועית. הרי הכסף הגדול של מיטש גולדהאר כבר היה אז, אפילו פרויקט "גלאקטיקוס 2" עם החתמות נוצצות, ובכל זאת איל הקניונים מקנדה איבד סבלנות בסופו של דבר ופיטר את נמני בשיחת טלפון טרנס-אטלנטית. "השאלה היא מה רמת הציפיות", הוא מסביר. "אני פוטרתי בתחילת ינואר, היינו חמש נקודות ממקום ראשון, לפני קיזוז. אי אפשר לקחת אליפות בינואר. התמודדנו מול הפועל ת"א עם אניימה, דדי בן דיין, נאתכו, ידין, דה סילבה בשיאו, זהבי בשיאו, שכטר בשיאו, ורמוט בשיאו. לא היו לנו מספיק ישראלים טובים. היתה להפועל קבוצה הרבה יותר טובה מאתנו. אתה יודע מה זה כישלון? כשאתה נמצא מקום שישי-שביעי ומכוון לאליפות".

מלבד הפעילות העסקית כסוכן, נמני התבלט בשנים האחרונות כאימפריית תקשורת של איש אחד. הוא מפרשן כיום בערוץ הספורט, בצ'רלטון, והיו גם אפיזודות בידיעות אחרונות וערוץ 1. מה שכמובן מעלה סוגיות אתיות מורכבות.

- אתה מבין שיש בעייתיות כשאתה יושב ביציע העיתונות ומחמיא למהלך של נווקאמה בטדי, ולמחרת אתה עשוי להתמקח עם קבוצה על המחיר שלו?

"אני מבין את הבעייתיות, אבל גם סוכנים אחרים לא יכולים לבוא אלי בטענות, להיפך. הם אפילו אומרים שאני סופר ישר. אני לא עושה הפרדה בין שחקנים שלנו לבין שחקנים של אחרים. מי שרוצה לזכור שאני מחמיא לשחקנים שלי, יזכור. אנשים קטנים יש לאורך כל הדרך, אנשים מרירים, ורמת התסכול שלהם לא תיגמר לעולם. מי שישר עם עצמו ויש לו מוסר גבוה, יכול לעשות הכל. מי שמעסיק אותי בחן אותי לטווח רחוק, וראה שאין אצלי איפה ואיפה. אני אפילו לא שם לב במהלך הפרשנות על מי אני מדבר".

- לאחרונה היתה את פרשת ועדת האיתור והנבחרת. התבטאת כי לא אומרים 'לא' לנבחרת. היה נדמה שאתה אומר את זה כי לא באמת האמנת שתקבל את התפקיד, גם לאור תפקודך כסוכן, אבל לא היה נכון להגיד 'לא' לראשי ההתאחדות.

"אמרת את הכל... הייתי מצטייר מאוד לא טוב מבחינה ציבורית ותדמיתית אם הייתי אומר לא לאימון הנבחרת כי זה מה שהיו זוכרים מכל הסיפור הזה. זה מה שהיה נחקק אצל כולם. זה לא דבר שהייתי רוצה שיידבק לי והייתי משלם כל מחיר כדי שזה לא יקרה. כשעשינו את הבדיקות והבנו שזה בלתי אפשרי מבחינתי להיענות לזה, הם הבינו לבד. היה חשוב לי לא לעשות לעצמי נזק. זה היה רודף אותי לאורך שנים".

אבי נמני מפרשן בערוץ 1 / צלם: שלומי יוסף
 אבי נמני מפרשן בערוץ 1 / צלם: שלומי יוסף

נמני בעמדת הפרשן. "אין אצלי איפה ואיפה"