"יקומו עוד 10 מגדלים בשימושים מעורבים בתל-אביב"

האדריכל יוסי סיוון סבור כי הציבור בישראל ייאלץ להתרגל לסגנון כזה של מגורים כבר בשנים הקרובות, בשל מגדלים עם שימושים מעורבים שצפויים לקום פה

בישראל, מספר הבניינים המאוכלסים שבהם יש עירוב שימושים, כלומר שבאותו בניין יש גם דירות למגורים, גם שטחי מסחר וגם שטחים המשמשים משרדים, הוא זניח בהשוואה לערים במדינות אחרות בעולם. האדריכל יוסי סיוון, שותף במשרד יסקי מור סיוון, סבור שהציבור בישראל ייאלץ להתרגל לסגנון כזה של מגורים כבר בשנים הקרובות, בשל מגדלים עם שימושים מעורבים שצפויים לקום פה.

"עירוב שימושים לא הצליח עד כה בישראל, כי במשך שנים היתה לאנשים בעיה לקבל את זה", אומר סיוון, "אך ברגע שהצפיפות עולה, הנחיצות בעירוב שימושים כפתרון הולכת וגדלה, וכיום אנחנו מתכננים במשרד הקמה של עוד 10 מגדלים שכוללים שימושים מעורבים, כרגע כולם בתל-אביב".

- מי אמר שזה יעבוד עכשיו?

"זה כבר עובד. פרויקטים רבים שמתוכננים כעירוב שימושים כבר נמכרו במלואם או ברובם וייבנו בשנים הקרובות. גם הרשויות מעודדות את זה, למרות שהתב"ע לא מחייבת להכניס עירוב השימושים באותו מבנה".

סיוון מביא כדוגמא את פרויקט מגדלי הצעירים בציר בגין, אשר תוכנן עם מסחר ומשרדים בקומות התחתונות, גני ילדים בקומה השנייה מעל גג קומת המסחר, ומגורים בקומות העליונות של המגדלים, "אלה ארבעה שימושים שונים", מדגיש סיוון, וחוזה כי "ככל שיחלוף הזמן נראה יותר ויותר 'שכונות' לגובה. כך גם במגדל WE בציר בגין שחברת קרדן נדל"ן מכרה עכשיו לקבוצת רכישה, שתוכנן עם משרדים בקומות התחתונות ומגורים בקומות העליונות. לחברת נצבא יש בניין בציר בגין, שמושכר כולו למשרד הביטחון, וכיום אנו מתכננים אותו עבורם מחדש כמגדל בן 64 קומות, שכולל מסחר בשתי הקומות התחתונות, מלון עד קומה 20, ומגורים בין הקומות 20 ל-64".

- מגדל משה אביב, שהוא מעורב שימושים, לא נחשב להצלחה ממש.

"משה אביב הקדים את זמנו. בערי אירופה עירוב השימושים עובד מצוין כבר הרבה שנים. אנחנו פשוט קצת מאחור. לעומת זאת, בפרויקט עזריאלי בתל-אביב, המגדל שכולל מלון ומגורים הוא דוגמה מאוד מוצלחת של עירוב שימושים. הבעיה במגדל משה אביב היתה שרובו משרדים ופחות דירות. המפתח להצלחה של פרויקט מעורב הוא שיהייה די דירות שייצרו פעילות יומיומית, על מנת שתהייה לדיירים תחושה ביטחון".

- איפה לדעתך יואץ תכנון עירוני בסגנון כזה?

"פרויקטים כאלה פחות מושכים אליהם משפחות, ויותר מיועדים לצעירים, אנשי עסקים ותושבי חוץ. מסיבה זו הדירות בהם יהיו בדרך כלל קטנות יותר, יהיו בפרויקטים יותר דירות 2 ו-3 חדרים ופחות דירות 5 חדרים. אזורים שגרות בהן משפחות מאופיינים בבנייה יותר שמרנית, עם דירות גדולות, והפרדה בין מגורים לשאר השימושים. כרגע אנחנו מתכננים פרויקטים כאלה בתל-אביב, אבל אני מאמין שככל שנראה בעין פרויקטים כאלה קמים, הם ישווקו יותר מהר, ויגיעו גם למקומות נוספים".

- מה עוד מעודד את התחום?

"העירוב הוא גם תולדה של מצב כלכלי. הבנקים לא ממהרים היום לתת ליווי בנקאי למשרדים, וקשה לשווק משרדים על הנייר הרבה זמן מראש. לעומת זאת, עבור מגורים קל יותר לקבל מימון בנקאי ואפשר לשווק על הנייר הרבה זמן לפני האכלוס. לכן גם ליזמים נח להקים פרויקט שבו המגורים יוכלו לממן את המשרדים או המלון".