שוק הנדל"ן למגורים רשם עלייה של 44% בהיקף הפרסום ב-2013

מאמצי השיווק אולי מעידים שיותר קשה למכור ואולי שיש יותר פרויקטים, מה שבטוח - זו עוד הוצאה שמצטרפת למחיר הדירה

בשנת 2013 מחירי הדירות המשיכו לעלות, שיאים נרשמו בהיקף המשכנתאות שנטלו רוכשי הדירות, ועל-פי סקר הפרסום בענף של יפעת בקרת פרסום שמתפרסם לראשונה ב"גלובס", גם מאמצי השיווק של חברות הנדל"ן הרקיעו שחקים.

על-פי נתוני יפעת, היקפי הפרסום של הקבלנים וקבוצות הרכישה שברו שיאים והגיעו ב-2013 ליותר מ-99 מיליון שקל, זינוק של לא פחות מ-44% בהיקף הוצאות חברות הנדל"ן על פרסום בהשוואה לשנה שעברה, אז עמד נתון זה על 68.8 מיליון שקל.

הוותיקות ירדו וגינדי מככבת

הזינוק בהיקף הפרסום מעיד על כך שעם עליית המחירים של השנים האחרונות ושבירת שיאים במספר העסקאות שבוצעו בשוק הנדל"ן, חברות הנדל"ן היו צריכות להתאמץ הרבה יותר כדי למכור את הדירות, ואי-אפשר להתעלם מעיסוק בהשערה שהשקעה כה גדולה בפרסום מצטרפת להוצאות, ובסופו של דבר מוסיפה למחיר הדירה הסופי.

הנתונים מפרטים כיצד מתחלקת עוגת הפרסום בין אמצעי המדיה השונים. כך, הנתח הגדול (32%) של תקציבי הפרסום יועד לפרסום בעיתונים, 29% לפרסום בטלוויזיה, 21% בשלטי חוצות, 16% באינטרנט, והשאר ברדיו.

ניתוח החברות שנמצאות בראש טבלת המפרסמים של 2013 מעידה על גידול משמעותי בתקציבי הפרסום של החברות הגדולות, הן היזמיות והן של קבוצות הרכישה. בהשוואה לנתונים של השנה שעברה, צמרת הטבלה שכוללת 4 חברות נשארה דומה, אך במיקומים שונים.

כך, את המקום הראשון תפסה קבוצת גינדי עם השקעה של כ-12.5 מיליון שקל בפרסום. מדובר בזינוק של 195% מהשנה שעברה, אז הייתה הקבוצה במקום הרביעי בטבלה.

בנקודה זו כדאי לציין כי קבוצת גינדי מורכבת מ-4 חברות נפרדות, כך שיש כאלה שמי שנמצאת במקום השני בטבלה ראויה למעשה לקבל את התואר 'מפרסמת השנה'. מדובר במארגנת קבוצות הרכישה ענבל אור, שעל-פי נתוני יפעת הוציאה כ-10.7 מיליון שקל על פרסום ב-2013, 85% יותר מאשר בשנה שעברה, אז הוציאה כ-5.8 מיליון שקל וניצבה במקום השלישי בטבלה.

דווקא החברות הוותיקות והגדולות, שיכון ובינוי ואזורים, רשמו ירידה בהיקף הפרסום ב-2013. שיכון ובינוי שניצבת השנה במיקום השלישי בטבלה הוציאה על פרסום 6.6 מיליון שקל, כ-9% פחות מאשר בשנה שעברה אז הייתה בצמרת הטבלה. חברת אזורים הוציאה השנה כ-5.3 מיליון שקל, מה שמציב אותה במקום הרביעי ומעיד על ירידה של כ-24% מהשנה שעברה.

הטלוויזיה מתקרבת לעיתונות

3 חברות נוספות שנמצאות בעשירייה הפותחת של מפרסמי ענף הנדל"ן רשמו זינוק משמעותי בהיקף הפרסום ב-2013. הבולטת שבהן היא קבוצת אלמוג כ.ד.א.י, שהוציאה על פרסום כ-2.5 מיליון שקל, כמעט 700% יותר מאשר בשנה שעברה, וזאת בין היתר בשל הקמפיין הטלוויזיוני לפרסום השכונה החדשה במבואות הדרומיים של העיר חיפה.

גם חברת י.ח. דימרי הגדילה את הפרסום בשיעור ניכר (367%) והשקיעה כ-3.8 מיליון שקל. החברה השלישית שרשמה שינוי תלת ספרתי בהיקף הפרסום היא אפריקה ישראל השקעות, עם עלייה של 101% מהשנה שעברה והוצאה של כ-4.7 מיליון שקל.

נתון מעניין נמצא מחוץ לטבלה. בהשוואה בין נתוני 2013 לנתוני 2012 יצאו שתי חברות מעשרת המקומות הראשונים בפרסום. חברה אחת היא קבוצת חג'ג', שבשנה שעברה הייתה במקום החמישי בטבלה; והחברה השנייה היא קבוצת אי.די.בי (בעיקר חברות-הבת נווה גד וגב ים המקימות שכונות מגורים), שבשנה שעברה הייתה במיקום השביעי.

לדברי נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום, "דיור פרימיום מצריך פרסום פרימיום. שוב מוכח שבשנה של פרסום דומיננטי, ההוצאה לפרסום בישראל בתחום הפרויקטים למגורים שוברת שיאים, עם גידול של 44% לעומת 2012 ונתח פרסום בטלוויזיה שכבר כמעט משתווה לזה של העיתונות.

יעקובי מדגיש כי הפרויקטים המשופעים בפרסום "נמצאים במרכז המבוסס של ישראל, בפרויקטים כמו המשתלה בצהלה ובבבלי, אך גם בערים ותיקות העוברות מתיחת פנים, כמו נתניה, רמת-גן וחיפה".

פרסום נדל
 פרסום נדל