תכירו: הסוציאליסט שרוצה להשתלט על כס הנשיאות של פיפ"א

ז'רום שמפיין הצרפתי, יד ימינו של ספ בלאטר לשעבר, יתמודד ב-2015 בבחירות לראשות הארגון, ככל הנראה נגד הנשיא השווייצרי המכהן

בשנת 2015 יערכו הבחירות לנשיאות פיפ"א, ונדמה כי למרות הרמיזות מצידו של ספ בלאטר בן ה-78, השליט הוותיק בהתאחדות הכדורגל העולמית (מאז 1998), כי הוא צפוי לרוץ לקדנציה נוספת - הרי שלשווייצרי צפויה תחרות קשה. מלבד נשיא הארגון האירופי אופ"א, מישל פלאטיני, שכבר הצהיר יותר מפעם אחת כי הוא עשוי להיאבק על התפקיד הזה, שנחשב לאחד החזקים ביותר בספורט העולמי (שני אולי רק לנשיא הוועד האולימפי הבינלאומי) - כעת לרשימת המועמדים הפוטנציאליים מצטרף אדם נוסף: ז'רום שמפיין.

הצרפתי בן ה-54 הודיע היום (ב') במסיבת עיתונאים שהתקיימה בלונדון על ריצה שלו לתפקיד הנחשק. שמפיין, עיתונאי כדורגל ודיפלומט לשעבר, הצטרף לפיפ"א לאחר מונדיאל 1994 ופילס דרכו במעלה ההיררכיה בארגון, עד לתפקיד סגן המזכ"ל. הוא הפך במהלך השנים ליד ימינו של בלאטר, יועצו הפוליטי הקרוב, וב-2002 אף ניהל את קמפיין הבחירות שלו לנשיאות. הוא התגאה בכך שלמרות שמול בלאטר התייצב אז מועמד אפריקאי - הוא הצליח לגייס עבורו את רוב הקולות של היבשת השחורה. על-פי עיתון "האינדיפנדנט", ב-2005 נוצר שבר ביחסים בין השניים, לאחר שבלאטר "הרגיש כי שמפיין בונה את עצמו כמועמד עתידי להחליף אותו בכס הנשיאות".

ב-2010 פוטר שמפיין מפיפ"א, שסבלה מכמות עצומה של פרשות שחיתות מתוקשרות בשנים האחרונות (בין היתר בהצבעות על בחירת מארחות המונדיאלים), ומאז הוא שימש כיועץ להתאחדויות כדורגל במספר מדינות שונות ברחבי הגלובוס. הוא הקפיד למתג את עצמו כתומך נלהב ביישום רפורמות בארגון.

בנייר עמדה שהגיש ב-2012, שכותרתו "איך צריכה להיראות פיפ"א במאה ה-21", שמפיין טען כי הארגון חייב לעבור שינויים רדיקליים שיתאימו אותו לעידן המודרני. בין היתר, הוא טוען כי יותר נשים צריכות לקחת חלק פעיל בניהול (רק בשנה שעברה נבחרה אישה ראשונה לתפקיד מפתח בארגון), כמו גם יותר נציגים של הליגות המקצועניות וכדורגלנים.

על-פי עיתון ה"ניו יורק טיימס", האג'נדה של שמפיין היא סוציאליסטית משהו: הוא טוען כי אם ייבחר, יפעל לפזר חלק מהכסף הגדול שמכניסות הליגות המקומיות והיבשתיות באירופה - אל פדרציות כדורגל עניות וקטנות יותר. ההצעות שלו כוללות התקנת מערכת מיסוי על הליגות העשירות ביותר, כשהכסף מהקרן המיוחדת שתוקם לצורך המטרה הזאת, יעזור לפתח את הכדורגל ברחבי העולם.

חוסר השיוויון הכלכלי הוא, לטענתו, הרעה החולה ביותר של המשחק, והגורם שמוביל בסופו של דבר להטיית תוצאות, גזענות, ו"חטיפה" של שחקנים צעירים מוכשרים על-ידי קבוצות עשירות. "האם אנחנו רוצים להפוך את הכדורגל העולמי ל-NBA, למועדון סגור שבו מספר מצומצם של קבוצות שמשחקות בצ'מפיונס ליג מחלקות ביניהן את כל הכסף?", אמר. "פיפ"א זה הארגון היחיד שיכול לאזן את הבעיה הזאת".

הנשיאות לפיפ"א תיקבע באמצעות הצבעות בקרב 209 התאחדויות הכדורגל מרחבי העולם החברות בארגון, ביניהן גם ישראל.