TGI: "ידיעות אחרונות" מחק את הפער מול "ישראל היום"

"מעריב" רושם ירידה חדה בחשיפה ל-4.6% בלבד * החשיפה לעיתונות בימי חול נמצאת בירידה ועורכי הסקר תולים זאת בעלייה בצריכת טאבלטים וטלפונים חכמים * מרבית תחנות הרדיו רושמות עלייה בחשיפה במחצית השנייה של השנה

מפת העיתונות המודפסת בישראל בסוף שנת 2013 מדגימה כי יחסי הכוחות שאליהם התרגלנו בשנת 2012, אינם עוד. סקר ה-TGI שמודד את חשיפת מותגי העיתונות במחצית השנייה של 2013 (יולי-דצמבר), מגלה כי לאורך השנה כולה, לראשונה מאז החל "ישראל היום" להימדד, עומד העיתון עם שיעור חשיפה זהה לחלוטין לזה של מתחרהו, "ידיעות אחרונות". שני העיתונים רושמים חשיפה של 37.7% בדיוק, זאת לאחר ש"ישראל היום" ירד מחשיפה של 39.3% בשנה לפני ו"ידיעות אחרונות" דווקא תיקן את חשיפתו מעלה.

על-פי המחקר של חברת קנטאר מדיה, במהלך השנה רשמו העיתונים הגדולים תנודות דומות שכללו ירידה בחשיפה במחצית הראשונה ועלייה משמעותית בחלק השני של השנה. את השינויים אפשר לתלות לאו דווקא בחדשות אלא בהיערכות לקראת הסקר, שתוצאותיו משמעותיות לעיתונים מסיבות מסחריות.

על כן, חלקם מגבירים את התפוצה ואת מאמצי השיווק לקראת פרסומו.

העיתון השלישי בחשיפתו בישראל היום הוא "פוסט" שמסיים שנה עם 8.2% (ירידה קלה לעומת 2012). זאת לאחר ש"מעריב" איבד ממעמדו הבכיר באופן סופי וכיום חשיפתו עומדת על 4.6% בלבד, לאחר שבמחצית השנייה של 2013 ירד לחשיפה של 3.5% בימי החול - נמוך מעיתון "הארץ" ומ"גלובס".

הירידה בחשיפה של מעריב היא הסיפור הגדול של השנים האחרונות. אפשר לתלות זאת בירידה ההדרגתית בתפוצה של העיתון לאורך השנה האחרונה. דווקא בחודשים האחרונים אומרים בעיתון של שלמה בן צבי כי ההפצה הוגברה והתווספה אליה הפצת מהדורת הערב של מעריב המחולקת חינם במוקדים שונים בגוש דן. זו אמורה להתרחב בקרוב לאזורים נוספים. כמו כן, מנויי "מקור ראשון", גם הוא עיתון מקבוצת שלמה בן צבי, יקבלו בקרוב את הכותרת של עיתון "מעריב" תחת השם המאוחד "מעריב - מקור ראשון", מה שאמור לסייע גם כן לעלייה בחשיפה של מעריב. "אנו משוכנעים שבסקר ה-TGI הבא 'מעריב' יחזור למקומו הטבעי ולקראת סיום 2014 בכוונתנו להחזיר עטרה ליושנה", אמרו היום ב'מעריב'".

"סופהשבוע" מתחזק

ב"מעריב" חייבים לבלום את ההידרדרות בנתונים, שכן החשיפה שמאבד העיתון מושכת איתה מטה את הענף כולו. על-פי קנטאר, שיעור החשיפה לעיתונות יום חול עמד במהלך 2013 על 60.9%, לעומת 65.1% אשתקד. בניטרול "מעריב", שיעור החשיפה לעיתוני יום חול ירד מ-62.9% בינואר-דצמבר 2012 ל-61% בינואר-דצמבר 2013.

לפחות חלק מהנתח שאיבד ב"מעריב" בסופי השבוע מקבל "סופהשבוע" של קבוצת ג'רוזלם פוסט של אלי עזור. העיתון, שמבוסס על כותבי "מעריב" שפרשו, ממשיך להתחזק ל-8.4% בחציון השני של השנה ולחשיפה שנתית של 7.9% לעומת 4.9% ל"מעריב".

"ידיעות אחרונות" הוא עדיין המותג המוביל בסופי השבוע עם 41.5% לעומת "ישראל היום" שמתחזק אמנם, אך עדיין עומד על 33.3%. במגזר הדתי לאומי נרשמת גם כן החלשות במותגי הפרינט, כאשר "מקור ראשון" עומד 3% לעומת 3.6% ואילו "בשבע" יורד ל-4.8%.

"הארץ" התחזק במחצית השנייה של 2013, אולם בממוצע החשיפה השנתי שלו רשם העיתון ירידה מ-6.5% ב-2012 ל-5.8% בסוף השנה שחלפה. "גלובס" רושם התחזקות מתונה בשנת 2013 לנתון של 4.8% חשיפה (לעומת 4.5%).

במחצית השנייה של 2013 חל שינוי באופן המדידה של "גלובס", שכלל גם את הפצתו על הפלטפורמה של "מעריב" במחצית הראשונה של השנה. המהלך הדגים ירידה קלה בנתונים (4.2% לעומת 4.5% אשתקד). "דה מרקר" מסיים את השנה עם ממוצע חשיפה של 5.7% לעומת כמעט 7% בשנה שעברה (5.2% בחציון השני). "כלכליסט", אמנם מופץ יחד עם "ידיעות אחרונות", אך נסוג ל-11% חשיפה.

את הירידה בחשיפה לעיתונות המודפסת תולים עורכי הסקר לא מעט בעלייה בצריכת טאבלטים וטלפונים חכמים. השיעור הממוצע של בעלות על טאבלט יותר מהכפיל את עצמו בשנת 2013 ל-19.3% לעומת 9.3% ב-2012. בחציון השני עמד הנתון על 22.3%.

גלגל"צ - המואזנת ביותר בישראל

אחרי מחצית שנה ראשונה חלשה לרדיו בישראל, המחצית השנייה של 2013 מראה עלייה בחשיפה כמעט לכל הרשתות. תחנות גל"צ הן עדיין המובילות בישראל עם חשיפה של 42.7% במחצית השנייה של השנה. עלייה בהאזנה נרשמה גם בקול ישראל מ-34.6% ל-39% (36.8% שנתי - ירידה לעומת 2012) וברדיו האזורי ל-33.8% לעומת 29.5%.

גלגלצ היא תחנת הרדיו המואזנת בישראל כשבמחצית השנייה של 2013 היא מגיעה לנתון הגבוה ביותר בתולדותיה - 29.8% - ו-27.8% ממוצע שנתי. גלי צה"ל ורשת ב' מתחזקות שתיהן באופן דרמטי במחצית השנייה של 2013, כשבממוצע השנתי רשת ב' גוברת בתחרות על התחנה הצבאית עם 23.8% לעומת 22.9%. מקרב תחנות קול ישראל, 88 היא התחנה הצומחת ביותר עם עלייה של 54% בנתוני ההאזנה במחצית השנייה.

ברדיו האזורי, רדיו ללא הפסקה 103 FM היא התחנה בעלת ההאזנה הגבוהה ביותר עם 10% חשיפה ארצית בקרב בני ה-18 ומעלה. התחנה הצומחת ביותר ברדיו האזורי היא רדיו חיפה שצמחה בהאזנתה ב-63% במחצית השנייה של 2013. למעשה כל תחנות הרדיו האזוריות צמחו ובהן אמצע הדרך שזינקה ב-57%, לב המדינה (צמיחה של 45%) ורדיו דרום שלראשונה נמדדו שני פיצוליה בנפרד, אך עדיין מוכיחה עלייה בהאזנה. בגזרה החרדית, רדיו קול ברמה מובילה על פני רדיו קול חי.