אורלקלי תמכור לסין אשלג בהנחה של 24%; כיל יורדת בתגובה

המחיר החדש יעמוד על 305 דולר לטון, בחוזה שיהיה תקף למחצית הראשונה של 2014 ■ אנליסט: "כל עסקה במחיר של מעל ל-300 דולר יהיה הצלחה עבור אורלקלי"

אורלקלי, יצרנית האשלג הגדולה בעולם, תמכור לסין אשלג שמחיר הנמוך ב-24% לעומת החוזה הקודם שלה עם המדינה, אשר פג בחודש יולי האחרון. המחיר החדש יעמוד על 305 דולר לטון, בחוזה שיהיה תקף למחצית הראשונה של 2014. כך על פי חברות המחקר CRU International ו-Argus FMB Potash. בתגובה לכך, מניית כיל יורדת בבורסה בתל אביב.

עד חודש יולי עמד המחיר על 400 דולר, כאשר אורלקלי סיפקה אשלג במיזם משותף עם החברה הבלרוסית, בלרוסקלי.

מאז יצאה אורלקלי מהשותפות, צנחו המחירים בשוק. בראיון ל"בלומברג", אמר היום קונסטנטין יומינוב, אנליסט ממוסקבה, כי "כל עסקה במחיר של מעל ל-300 דולר יהיה הצלחה עבור אורלקלי".

גיל בשן, אנליסט בכיר ב-IBI, מציין כי "הציפיות בשוק היו לחוזה שבין 300-330 דולר לטון, כך שאנו מעריכים כי מחיר החוזה הוא במסגרת צפיות השוק. לא צפויים עדכונים גורפים של מודלים ושינויי המלצות בעקבות ההודעה שבסה"כ היתה די צפויה".

נקודת האור, לדבריו, היא שלמרות שמדובר במחיר נמוך יחסית, "הוא משקף היטב את רוח התקופה ואת רמת המחירים הנוכחית בשווקים. חוזה בסין תמיד מסמן רצפת המחיר לתקופה, כך שאנו צפויים עכשיו לראות גל של עסקאות בשווקים, ויתכן אפילו עליית מחירים נקודתית בשל הלחץ על שרשרת האספקה בדומה להודעה האחרונה של אורלקלי בברזיל.

"נקודת החושך - החוזה הוא למחצית הראשונה של 2014, בנוגע לכמויות, יש את הסכמי המסגרת ומלאי גבוה יחסית אצל היצרנים כך שהסינים ימשכו כמויות גבוהות. במחצית השנייה נחזור בדיוק לאותו המצב רק שאז מחיר הבסיס למו"מ יהיה נמוך הרבה יותר.

"שורה תחתונה - להערכתנו הפונדמטלס של שוק האשלג חלשים. עודף היצע מול ביקוש מגמגם בשווקים מרכזיים ימשיך ללחוץ על המחירים בשנים הקרובות, ברמת מחירי האשלג הנוכחית והצפויה בשנים הקרובות מחיר מניית כיל פשוט יקר. להערכתנו כדאי להקטין חשיפה במחירים הנוכחיים".