נזכרו עכשיו? "דרוש טיפול רציני ומהיר יותר בענף הגז"

ערן סיב, יו"ר התאחדות השיפוצים: "דליפות גז הינן עסק מאד מורכב. כיום יש כ-33 ספקי גז מורשים בישראל. אם לא נתעורר, גם אנחנו עלולים למצוא את עצמנו מתמודדים עם אסון דוגמת זה שהתרחש במקסיקו בשנת 1985"

התאחדות קבלני השיפוצים מזהירה, בעקבות האסון בשכונת גילה בירושלים, כי ענף הגז הינו פצצה מתקתקת וקיימת חובה להקים רשות גז ארצית.

ערן סיב, יו"ר התאחדות השיפוצים, טוען כי "דליפות גז הינן עסק מאד מורכב. כיום יש כ-33 ספקי גז מורשים בישראל. דרוש טיפול רציני ומהיר יותר בענף הגז בארץ, עם תקינה שתהיה ברורה לציבור. אני קורא למדינה להפיק את הלקח ולהקים רשות גז ארצית שתהיה ממונה על אירועי הגז השונים ובדיקת דירות שעוברות שיפוץ".

סיב, שביקר היום במקום הפיצוץ בגילה, טוען ש"מבדיקה ראשונית עולה כי מוקד הפיצוץ היה בקיר סמוך לשתי הדירות שבקומה השניה, אותן יהיה צריך להרוס מהיסוד - כולל את כל התקרה, העמודים וקורות היסוד, ובעצם לשחזר את כל המבנה. התקרה של הדירות התחתונות נסדקה, והדבר יצריך בדיקה של מהנדס קונסטרוקציה כדי לקבוע האם יידרש לתקרה חיזוק נוסף או שיהיה צורך להרוס אותה. בנוסף, נגרם נזק הדף מרחבי לכל הדירות ברדיוס של עד 30 מטר ממקום הפיצוץ, מה שיצריך עבודות של החלפת חלונות, אלומיניום, משקופים, דלתות, צבע, תיקוני טיח ועוד. נזק הבניה והשיפוצים במבנה שנפגע ובמבנים הסמוכים לו נאמד בכ-8 מיליון שקל".

עוד הוסיף סיב: " אם לא נתעורר, גם אנחנו עלולים למצוא את עצמנו מתמודדים עם אסון דוגמת זה שהתרחש במקסיקו בשנת 1985, אז אירעה התפוצצות רבת עוצמה במאגרי גז בישול. באסון זה קיפחו את חייהם יותר מ-600 אנשים ויותר מ-2000 נפצעו".

המציאות כיום היא שקבלני שיפוצים נאלצים לעיתים להמתין יומיים ואף יותר עד שחברת הגז תגיע לנתק את הגז בדירה שעוברת שיפוץ, שכן על קבלן השיפוצים חל אישור מוחלט לנתק צינורות גז בעצמו. מכיוון שכך, קבלני שיפוצים רבים מעדיפים לעבוד עם בעלי מקצוע מוסמכים בתחום הגז ולא עם חברות הגז השונות. בתום השיפוץ חובה להביא שוב את חברת הגז בכדי לחבר את הצנרת ולתת אישור תקינות.