אושר בוועדת הכספים: יורחב הדיווח המפורט והמקוון למע"מ

ב-2014 גם חברות שמחזורן הוא 2-2.5 מיליון שקל יתווספו לחובת הדיווח; ואילו ב-2015 חברות שמחזורן 1.5-2 מיליון שקל יחויבו אף הן בדוח מפורט ומקוון

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (ג') לקריאה שנייה ושלישית מספר סעיפים מתוך הצעת החוק להעמקת גביית המסים והגברת האכיפה (ייעול אמצעי הגבייה והדיווח), התשע"ג-2013, שנועדה לחזק את היכולת של רשות המסים בהתמודדות עם ההון השחור ועבריינות המס.

בין השאר אושרה הרחבה של חובת הגשת דוח מפורט ומקוון למע"מ, כך שתחול - באופן מדורג על פני שנתיים - גם על חברות שמחזורן השנתי עומד על כ-1.5 מיליון שקל.

כיום חלה חובת הדיווח המפורט על עוסקים שמחזור עסקאותיהם כ-2.5 מיליון שקל ומעלה, כאשר על-פי הצעת החוק שאושרה בוועדה, בשנת 2014 גם חברות שמחזורן השנתי הוא בין 2 ל-2.5 מיליון שקל יתווספו לחובת הדיווח; ואילו בשנת 2015 חברות שמחזורן בין 1.5 ל-2 מיליון שקל יחויבו אף הן בהגשת דוח מפורט מקוון.

לאחר החלת החוק במלואו, יביא תיקון החוק לתוספת של כ-8,000 עוסקים למעגל הדיווח המפורט למע"מ.

התיקון האחרון מהיום התבצע לאחר שאושרה בוועדה לפני כחודשיים הרחבת תחולת הדיווח בפעימה אחת, אך לאור פניות של ציבור המייצגים ולאחר דיונים משותפים, סוכמה החלה הדרגתית של הרחבת חובת הדיווח, אשר הובאה לידיעתו ואישורו של יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סולומיאנסקי.

במסגרת הדיווח המפורט נדרשים עוסקים למסור את פירוט החשבוניות שעליהן דיווחו כתשומות למע"מ באופן ממוחשב ומיידי. חשיבותו של הדיווח היא בכך שהוא מאפשר לרשות המסים להצליב את הנתונים עם נתונים שנמסרו על-ידי עוסקים אחרים ולאתר פעילות חשודה בפשטות רבה יותר, ובכך מהווה כלי מרכזי במאבק בתופעת החשבוניות הפיקטיביות ובהון השחור.

בנוסף לכך, אושרה הצעת רשות המסים לאפשר למדווחים דחייה בשנה של החובה לאחד את הדוח המפורט עם הדוח התקופתי, כך שהתיקון ייכנס לתוקפו בשנת 2015.