מנכ"ל סיסקו: "בעתיד על גופכם יהיו 5 מכשירים"

צ'יימברס בכנס דאבוס על מהפכת הדיגיטל: "אם תדברו עם פרס או נתניהו - הם מבינים שזה ישנה את ישראל" ■ מנכ"לית יאהו: "עד סוף השנה יהיו לנו יותר משתמשי מובייל מאשר PC. אנחנו מתנהלים כמו סטארט-אפ במובן הזה"

בעולם שבו הרשתות החברתיות שולטות ובני האדם חשופים בכל עת, עד כמה אחרים יידעו עלינו והאם כולם יידעו הכל? כיצד המציאות הזו תשנה את היחסים הבין-אישיים? אלה רק חלק מהשאלות שעלו במושב "ההקשר הדיגיטלי החדש" בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס. במושב השתתפו מארק ביינוף, יו"ר ומנכ"ל חברת salesforce.com; ג'ון צ'יימברס, מנכ"ל סיסקו; מריסה מאייר, מנכ"לית יאהו; גאווין פיטרסון, מנכ"ל חברת BT גרופ; ורנדל סטיבנסון, יו"ר ומנכ"ל AT&T.

"שנת 2014 מעניינת כי היא תהיה שנת מפנה, כשמסתכלים על המובייל ועל דברים אחרים", אמרה מאייר. "הכל מסתכם באפליקציות, זה לא רק איך שמתקשרים אחד עם השני אלא קורים דברים מהותיים. יותר מ-1.5 מיליון איש שכרו אנשים זרים לעשות עבורם עבודות פשוטות דרך האינטרנט, אנשים מרשים לזרים לשכור את המכוניות שלהם ואפילו את הדירות שלהם ב-AIRBNB. זו כלכלת השיתוף והשגנו אותה באמצעות המובייל והאינטרנט. זה משהו שלא קרה לעולם".

המנהלים התייחסו רבות ל"פיצוץ המידע" בימינו ועל אובדן הפרטיות. "המשתמש הממוצע בסמארטפון מסמס 100 פעמים ביום", אמרה מאייר. ביינוף סיפר על כך שחלה מספר ימים ואז קיבל שיחת טלפון ממנכ"ל חברת דל ששאל אותו מדוע הוא לא התאמן 3 ימים, כיוון שהוא לא עדכן ברשת חברתית בה חברים השניים - עדות לחוסר הפרטיות בעידן הרשתות החברתיות. לאחר מכן הוא סיפר על שיתוף פעולה של החברה שלו עם חברת פיליפס ההולנדית, כאשר הן מנסות טכנולוגיה של רשת חברתית במוצרים פשוטים כמו מברשת שיניים. המשמעות היא שהחברים ברשת יכולים לדעת מתי חבר מסוים צחצח שיניים, או לחלופין המשתמש יכול בלחיצת כפתור על מברשת השיניים ליצור קשר עם נציג של פיליפס או אף לקבוע תור לרופא שיניים אם הוא חפץ בכך.

"זו רק ההתחלה", אמר פיטרסון. סטיבנסון הוסיף כי מבחינת התשתיות, "רוחב הפס מתפוצץ. יש השקעות מסיביות של מאות מיליארדי דולרים ברחבי העולם. לכולם יש סמארטפונים וכולם שואלים מה הדבר הבא. זה שולט בכל מה שאנחנו עושים, מבחינה התנהגותית, בעבודה, בבית, באינטראקציה שלנו עם הלקוחות, עם החברים. גם המכונית החכמה מתקרבת".

"לפני 5 שנים לאף אחד מכם לא היה סמארטפון"

צ'יימברס אמר כי "כאשר נחבר הכל ביחד - רוחב פס, ענן, אפליקציות ועוד - נקבל מנוע שיקדם את העסקים וילהיב את הצרכנים. בעתיד, על הגוף שלכם יהיו 4-5 מכשירים כל הזמן". צ'יימברס ייפגש בימים הקרובים עם הנשיא שמעון פרס והתייחס לישראל בקצרה בדבריו כשאמר: "אם תדברו עם המנהיגים בישראל, שמעון פרס או בנימין נתניהו שיגיעו לכאן - הם מבינים שהדברים האלה ישנו את המדינה שלהם לנצח". בימים הקרובים יקיימו פרס ונתניהו סדרת פגישות עם ראשי חברות גלובליות וישכנעו אותם להשקיע בישראל; נתניהו אף ייטול חלק במושבים הקשורים לתעשיית הסייבר, על רקע הבטחתו להפוך את באר שבע למעצמת סייבר עולמית.

"לפני 5 שנים לאף אחד מכם לא היה סמארטפון, הטאבלט לא היה קיים. עסקים היו צריכים לשנות מודלים כדי להתאים את עצמם לדברים האלה. אם אתה לא משתנה אתה מפסיק להתקיים", אמר סטיבנסון. צ'יימברס הסכים: "המתחרים שלי מלפני 15 שנה לא קיימים. אתה חייב לקחת סיכונים גם במחיר של כישלון אפשרי".

מאייר ציינה כי "עבור יאהו, 2013 הייתה שנת מהפך. עד סוף השנה יהיו לנו יותר משתמשי מובייל מאשר משתמשי PC. אנחנו מתנהלים כמו סטארט-אפ במובן הזה. כשהגעתי ליאהו זה היה אחרי 5 שנים של טלטלות אבל היה לי מזל כי היו שם אנשים נפלאים עם אנרגיות טובות שאמרו, 'אוקיי אפשר להתקדם עכשיו?'. אני פשוט אפשרתי את זה".

"כל חברה שלא תשתנה לא תשרוד", אמר פיטרסון. "אנחנו מחפשים בכל העולם אחר הטרנדים החדשים, אחר חברות שממציאות את הדברים הבאים, ומנסים לעבוד איתן. זה המפתח. חייבים להיות פתוחים לשיתופי פעולה כאלה".

על רקע פרשת האזנות הסוכנות לביטחון לאומי בארה"ב נשאלו המשתתפים איזו בקשה היו מבקשים מנשיא ארה"ב ברק אובמה. "שקיפות", ענתה מאייר. "היינו רוצים לומר למשתמשים איך ישתמשו במידע שמבקשים עליהם מאיתנו". צ'יימברס הוסיף: "זה המערב הפרוע. הייתי רוצה לדעת איך מדינות יכולות לפתור את הבעיות האלה יחד. שאובמה ישתף פעולה עם מדינות אחרות".

סטיבנסון אמר כי לדעתו אין צורך ב-100% פרטיות למשתמש והמחלוקת צריכה להיות היכן עובר הגבול: "בתור חברה אני לא חושב שאנחנו רוצים 100% פרטיות. תארו לכם שמישהו יורה במישהו והמשטרה יכולה לזהות איפה היורה נמצא באמצעות מעקב אחר הסמארטפון שלו. אנחנו לא רוצים את זה?".