המבקר: 72% מעסקי המזון באבו-גוש פועלים ללא רישיון

עוד נמצא כי ‎‎ראש מועצת אבו-גוש, סלים ג'בר, חתם על רישיון עסק לגן האירועים של אחיו - אף שפעל בניגוד להמלצות משרד הבריאות ורשות הכבאות

ראש המועצה המקומית אבו-גוש, סלים ג'בר, חתם על רישיון עסק לגן אירועים שבבעלות אחיו, עיסא ג'בר, אף שהוא הוקם לפני כ-15 שנה שלא על-פי דיני התכנון והבנייה ופעל בניגוד להמלצות משרד הבריאות ורשות הכבאות.

מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, מתריע כי ראש המועצה לא נמנע ממצב של ניגוד עניינים מובהק, אף שהיועץ המשפטי של המועצה הנחה אותו שלא לדון בענייני הגן, ובמרוצת השנים חידש לא פחות מ-5 פעמים את רישיון העסק לגן של אחיו.

המבקר מצא כי ג'בר קידם את האינטרסים של אחיו בדיון שערך משרד הבריאות בהתייחס לבעיית ביוב בשכונה שבה נמצא גן האירועים, וניסה להכשיר בדיעבד את הבנייה שנעשתה בו בלי היתר.

‏מדוח המבקר עולה כי בחודש ינואר 2009 דחה משרד הבריאות ניסיון של בעל גן האירועים לקבל רישיון עסק, מאחר שהמקום נמצא בשכונה שאין בה מערכת ביוב מרכזית.

בחוות-דעת של משרד הבריאות נאמר כי מביקורות שנעשו עולה כי הדשא של גן האירועים מושקה במי ביוב גולמיים שנאספים מכמה בתים בסביבה, ולכן על ראש המועצה להוציא צו סגירה לעסק.

בניסיון לפתור את בעיית הביוב של הגן, וכדי שהוא יוכל לקבל את אישור משרד הבריאות, התקינה המועצה המקומית מכלים שחוברו למערכת הביוב של הגן, וחלה עליה האחריות לטפל בהם ולרוקן אותם.

‏‏המבקר קבע כי בהתנהלותה, מועצת אבו-גוש אפשרה לגן האירועים לפעול, אף שלא ניתנו לו אישורים מהגורמים השונים כנדרש בחוק רישוי עסקים, ואף שפעילותו הייתה עלולה לסכן את הציבור ולפגוע בשלומו. עוד נקבע בדוח כי בפעולתה, המועצה גרמה לזילות החוק.

‏בתשובה שמסר למשרד המבקר, כתב ג'בר: "מעורבותי החלקית לאורך השנים בעניין רישוי גן האירועים התמצתה בחברותי על-פי דין בוועדת התכנון המקומית הראל שבה אני מכהן כחבר ומתוקף היותי ראש רשות הרישוי המקומית".

ג'בר הוסיף וטען: "בדיונים שבהם נטלתי חלק הצגתי בפני גורמי משרד הבריאות את הבעיה הכוללת של הביוב בשכונה שבה נמצא הגן, וישיבה זו לא כוונה לעניין הגן עצמו. ככל שהיה פגם באופן התנהלותי במסגרת העניין, הרי שאני מקבל את הביקורת ואפעל למניעת הישנותם של מקרים כאלה בעתיד".

משנה

‏‏‎מדוח מבקר המדינה עולה עוד כי בעיית רישוי העסקים נרחבת ונפוצה בכפר, שמהווה מוקד משיכה בתחום תיירות המזון. הביקורת מצאה כי 72% מעסקי המזון באבו-גוש פעלו בחודש ינואר 2013 בלי רישיון עסק. מדובר ב-33 מסעדות, בתי-קפה, מאפיות, מכולות וקונדיטוריות מתוך 46 בתי עסק שפועלים בתחום המזון.

המבקר קבע כי המועצה המקומית אבו-גוש לא מילאה את חובתה בכל הנוגע לפיקוח ולאכיפה במקומות אלה כדי להבטיח את בריאות הציבור, לא פעלה נגד עסקי המזון שפעלו ללא רישיון עסק, וזאת אף שביקורות של משרד הבריאות העלו כי הם פועלים בתנאים תברואתיים ירודים ביותר.

בתקופת הביקורת נמצאו באבו-גוש 87 בתי עסק בתחומים שונים שהוגדרו טעוני רישוי. חלק מעסקים אלה דורגו בידי רשות הכבאות בדרגות סיכון בינוניות וגבוהות, מאחר שהם פועלים במבני מגורים.

משרד המבקר העיר למועצה המקומית כי היה עליה להשתמש בסמכויותיה כדי לנקוט צעדי אכיפה נגד בתי עסק אלה, וציין כי אי-אכיפת החוק עלולה לסכן את שלום הציבור. ‏‎‎‏