המבקר: ראש עיריית ראשל"צ קידם את מנהלת הקמפיין שלו

‎‎מבקר המדינה: דב צור לא חשף בפני הוועדה לבחירת יועצים את הקשר שלו לארד תקשורת ■‏‎‎‏ הוועדה בנתה מאגר של כ-300 יועצים בתחומים מקצועיים וייחודיים, אך שליש מהם יועצים בתחומים שלא נדרשת בהם מומחיות מיוחדת‏

‎ראש עיריית ראשון-לציון, דב צור, המליץ לעירייה לשכור את שירותיה של חברת יחסי הציבור שניהלה את קמפיין הבחירות שלו בנובמבר 2008, חברת ארד תקשורת שבבעלות אייל ויובל ארד, מבלי לחשוף עובדה זו בפני הוועדה לבחירת יועצים ובלי למנוע חשש לניגוד עניינים - כך קובע מבקר המדינה, יוסף שפירא, בפרק העוסק בליקויים שנמצאו בהתקשרויות ובהעסקת יועצים חיצוניים בעיריית ראשון-לציון, בדוח המלא על הרשויות המקומיות המתפרסם היום (ד').

מהדוח עולה כי 3 משרדי יחסי ציבור הגישו מועמדות למתן שירותי תקשורת ויחסי ציבור לעירייה, והצעתה של ארד תקשורת הייתה הזולה ביותר - תשלום חודשי קבוע של 34 אלף שקל, לא כולל מע"מ.

אלא שלא רק זאת שראש העירייה לא חשף את זיקתו לחברה, העירייה התקשרה עם ארד תקשורת בניגוד להנחיות משרד הפנים, שלפיהן תפקיד דובר העירייה יאויש על-ידי עובד הרשות המקומית.

‏המבקר מותח ביקורת גם על התנהלותה של דוברת העירייה שמונתה מאוחר יותר, בנובמבר 2011. בתום הליך מכרז, נבחרה טליה סומך-פינגולד לתפקיד דוברת העירייה, אבל בפועל היא כיהנה בתפקיד זה גם ב-3 השנים שקדמו לבחירתה, מטעם חברת ארד תקשורת.

בדוח נקבע כי סומך-פיינגולד, "שטרם מינויה לתפקיד שימשה נותן שירותים חיצוני לעירייה מטעם החברה (ארד תקשורת - א"ל), ניהלה תהליך קבלת הצעות לקבלת ייעוץ תקשורתי למגזר הרוסי והמליצה לוועדה לבחור בחברת התקשורת שבה הועסקה בעבר. בעשותה כן, פעלה הדוברת במצב של ניגוד עניינים".

‏‏עוד קובע המבקר כי העירייה מינתה ללא מכרז חבר מועצה לשעבר, דוד אלימלך, לתפקיד ראש מינהלת רמת-אליהו (שכונה בעיר שהעירייה רצתה לקדם ולטפח), בטענה כי מדובר ביועץ בעל "מומחיות מיוחדת", אך בפועל חלה על התפקיד חובת מכרז.

‏מבקר המדינה מותח ביקורת גם על התנהלות הוועדה לבחירת יועצים שהקימה העירייה ותפקידה לצרף למאגר יועצים בתחומים מקצועיים וייחודיים. הוועדה בנתה מאגר של כ-300 יועצים מקצועיים ומתכננים, אבל בפועל כשליש מהם (108 יועצים) הם יועצים בתחומים שאין נדרשת בהם מומחיות מיוחדת או יחסי אמון מיוחדים.

כך התקשרה העירייה בפטור גורף ממכרז עם יועצים ומתכננים בנימוק של מומחיות מיוחדת ויחסי אמון בניגוד להוראות תקנות המכרזים, בניגוד לפסיקת בית המשפט העליון ואף בניגוד להוראות נוהל שהעירייה עצמה קבעה.

‏עוד ציין המבקר כי בעירייה מועסקים נותני שירותים המוגדרים יועצים ושכרם משולם כנגד חשבוניות שהם מגישים לעירייה, בעוד שבפועל אופן העסקתם ומהותו מאופיינים ביחסי עובד-מעביד, ובין היתר הם נדרשים להחתים כרטיס נוכחות. "ההתקשרות נחזית כעקיפה של חובת המכרזים ושל כללי העסקת עובדים ברשויות המקומיות", קובע המבקר.

‏מעיריית ראשון-לציון נמסר בתגובה: "העירייה מכירה ומוקירה את עבודת מבקר המדינה. ‏דוח הביקורת הגיע לעיריית ראשון-לציון, וראש העירייה, דב צור, הנחה להקים שני צוותי עבודה שיבחנו את כלל המלצות המבקר ויפעלו מיידית ליישמן". ‏‏‎‎‏