תחזית יום הדין: מתיחות גיאו-פוליטית שתצית מלחמת עולם

ד"ר נוריאל רוביני, המכונה ד"ר דום, סבור כי קיימים מספר גורמים שעלולים לערער את היציבות עולם וכפועל יוצא מכך גם את הכלכלה הגלובלית ■ הסיכונים המרכזיים: המתיחות הגואה בין סין ליפן, העלייה באי-השוויון ומלחמת האזרחים בסוריה

לאחרונה ציינו בעולם את תחילתה של מלחמת העולם הראשונה ב-1914. ד"ר נוריאל רוביני, שהשתתף בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, הצדיק את הכינוי שניתן לו "ד"ר דום" כאשר טען כי קיימים קווים מקבילים רבים בין התקופה שלפני מלחמת העולם הראשונה לבין 2014.

"דוברים רבים בדאבוס השוו את 2014 ל-1914, כאשר מלחמת העולם הראשונה פרצה מבלי שאף אחד ציפה לה", צייץ רוביני בטוויטר ותהה: "ברבור שחור בדמות מלחמה בין סין ליפן?"

מאוחר יותר, רוביני צייץ בטוויטר חלק מהגורמים שהובילו אותו לחשוב על תחזית יום הדין: התנגדויות לתהליך הגלובליזציה, עלייה באי השוויון, מתיחות גיאו-פוליטית והתעלמות בינלאומית מסיכונים אחרים.

אומנם רבים אינם לוקחים ברצינות את התחזיות הפסימיות החוזרות ונשנות של "ד"ר דום", אך דבריו לגבי האפשרות של מלחמה בין סין ליפן קיבלו משנה תוקף לאחר שראש ממשלת יפן שינזו אבה אמר בראיון ל-BBC ול"פיננשל טיימס" שסין ויפן נמצאות במצב דומה לזה שהיו בריטניה וגרמניה במלחמת העולם הראשונה.

המתיחות בין סין ליפן הגיעה לשיא בשבועות האחרונים לאחר שאבה ביקר לפני מספר שבועות במקדש יאסוקוני שבמרכז טוקיו, המנציח מיליוני יפנים שנהרגו במלחמות העולם, ביניהם גם קצינים ובכירים יפנים שהואשמו בפשעים נגד האנושות. יתזרה מזאת, בין שתי המדינות קיימת מחלוקת טריטוריאלית על שרשרת איים שרכשה בעבר יפן, וסין שיגרה לאזור מטוסים וספינות במטרה לאותת ליפן שלא תשלח לאזור כוחות צבאיים. אבה אמר בנוסף כי ההתעצמות הצבאית המתמשכת של סין גורמת לחוסר יציבות באזור.

מעבר למתיחות הגואה בין סין ליפן, קיימים גורמים אחרים שמובילים את רוביני ואנליסטים אחרים להשוות בין 1914 ל-2014: מלחמת האזרחים המתמשכת בסוריה עלולה להתפשט לכל המזרח התיכון, ההתחמשות הגריעינית של איראן, המתיחות באוקראינה ועלייה חדה באי-השוויון החברתי. על אלה, עלולים לערער את היציבות הגיאו-פוליטית ולהוות את הגפרור שיצית מלחמה עולמית.