"קבלן שמפחד שמחירי הדיור יירדו - שלא יבוא למודיעין"

ראש עיריית מודיעין: אנחנו לא יכולים להתחייב לירידת מחירים, אבל כשיוצאת מאסה של דירות לשיווק, עם מחיר מטרה או כל מסלול אחר שנקבע, יש פוטנציאל למחירי דירות סבירים"

בשבוע שעבר נחתם במודיעין הסכם גג בין שר האוצר יאיר לפיד, שר השיכון אורי אריאל, מנהל רשות מקרקעי ישראל בנצי ליברמן וראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות חיים ביבס. ההסכם סולל את הדרך לשיווק 12 אלף דירות חדשות במודיעין עד 2017, משום שהמדינה מבטיחה מראש מימון והקמת תשתיות למוסדות ציבור.

"אחרי הרבה שנים של מחלוקות, עמדתי בפני הכרעה האם לפתח תשתיות בעיר לפי חוק עזר עירוני או לפי הסכם עם המדינה, והחלטתי על הסכם עם המדינה", אומר ביבס. "הגענו להסכם שמאפשר לנו לפתח בעצמנו שכונות חדשות ולהעמיד תשתיות שנדרשות לאכלוס הדירות החדשות. רק התוספת התקציבית שכולל ההסכם מאפשרת לייצר מאסה של בנייה. תשתיות הן חמצן לדירות, ולמי שלא זוכר, בספטמבר 1999 לא נפתחה שנת הלימודים במודיעין, כי היו ילדים ללא כיתות לימוד, והיינו חייבים להשלים במהירות את הפער. היום הסכם הגג מבטיח שלא יינתנו היתרי בנייה לפני שמשרד החינוך ייתן הרשאות של מוסדות חינוך לעיר. יש במודיעין היום 86 אלף תושבים, ומתווספים בכל שנה 4,000 תושבים. בזכות השיווק המואץ אני מאמין שיתווספו אליה כל שנה בממוצע 5,000 תושבים".

- אתה יודע, יזמים לא כל כך אוהבים "מאסת בנייה" שיוצאת לשיווק בבת אחת, בגלל פוטנציאל לירידת מחירים ואי וודאות בשיווק.

"הכוונה לשווק כל שנה מינימום של 2,000 דירות, בשכונות שונות, וצריך לזכור שלוקח שלוש-ארבע שנים עד אכלוס של כל מאסה כזאת. חוץ מזה, המטרה שלנו היא לייצר מחירים סבירים, ומי שמפחד מירידת מחירים במודיעין, שלא יבוא לבנות פה".

- שר האוצר קרא בטקס לציבור לחכות עם קניית דירות במודיעין, כי המחירים יירדו. גם אתה חושב כך?

"אנחנו לא יכולים להתחייב לירידת מחירים, אבל כשיוצאת מאסה של דירות לשיווק, עם מחיר מטרה או כל מסלול אחר שנקבע, יש פוטנציאל למחירי דירות סבירים, ואני גם עמדתי על כך שמתוך 1,450 דירות שישווקו במרכז העיר, 20% יהיו דירות של 2-3 חדרים, לקהלים שזקוקים לדירות האלה, גם קשישים וגם צעירים, למשל רווקים או גרושים. אני יודע שיש ראשי ערים שלא אוהבים דירות קטנות, אני לא מפחד משום דבר שאני יודע שיש לו דרישה בעיר".

- מה לגבי דירות להשכרה?

"היו לנו מכרזים של דירות להשכרה בשכונת ציפורים, אבל הם נכשלו ולא פורסמו מחדש. המטרה היא להביא את הגופים המוסדיים להשקיע בדיור להשכרה ארוכת טווח, אבל כדי שזה יקרה חייבים לשפר את ההיתכנות הכלכלית של המכרזים האלה. אם התנאים לא ישתפרו זה לא יילך, לכן אין כרגע החלטה לגבי שילוב של דירות להשכרה בשיווקים".

- מה מתוכנן להיבנות בעיר חוץ ממגורים?

"במרכז העיר חוץ מ-1,450 דירות ישווקו גם 70 אלף מ"ר שטחי מסחר, ו-90 אלף מ"ר שטחי תעסוקה, וגם קרקע למלון בן 100 חדרים. יש במודיעין הרבה תושבים דתיים שהמשפחות שלהם מגיעות מחוץ לעיר לשבתות וחגים, צריכות פתרונות לינה ונאלצות להרחיק מהעיר. יש גם חברות היי-טק שמגיעים אליהן אורחים מחו"ל, וחוץ מזה אנחנו נמצאים 10 דקות מנתב"ג, ומלון במודיעין יכול להיות מלון דרכים שייתן פתרון לנוסעים לפני או אחרי טיסות".