בלודג'ט: "המניות יקרות הרבה יותר ממה שאנשים חושבים"

האנליסט לשעבר בוול סטריט וכיום המנהל והעורך של האתר הכלכלי "ביזנס אינסיידר" מדבר על חלוקת העושר, עתיד העיתונות והשקעות בשוק המניות

אומרים שהנבואה ניתנה לשוטים, אבל כשמשוחחים עם הנרי בלודג'ט, לשעבר אנליסט בוול סטריט והיום המנהל והעורך של האתר הכלכלי "ביזנס אינסיידר", קשה לחשוב עליו שהוא שוטה. את הנבואה שלו העשירים בוודאי לא יאהבו לשמוע, אבל לדעתו כדאי להם להקשיב, להפנים ולפעול עכשיו - לפני שיהיה מאוחר מדי עבורם.

"הבעיה של הקפיטליזם היום היא שהתאגידים הגדולים נהנים משולי הרווח הגבוהים ביותר אי פעם, כי הם רוצים שהמניות שלהם יעלו אז הם חותכים עלויות ומפטרים עובדים. הבעיה היא שהעובדים האלה הם מנוע הצמיחה. מעמד הביניים בכל מקום בעולם הוא הרכיב הכי גדול של צמיחה בכלכלה וכרגע למעמד הביניים אין מספיק כסף. העושר מרוכז בידי התאגידים והמנהלים הבכירים שבדרך כלל מחזיקים במניות ויש להם אינטרס שהמניה רק תעלה".

את הדברים אמר בלודג'ט ל"גלובס" בראיון מדאבוס, שם נערך הכנס השנתי של הפורום הכלכלי העולמי. כבר בשלהי נובמבר הוא יצא נגד תיאוריית "כלכלת החלחול", שבין חסידיה נמנה ראש הממשלה בנימין נתניהו, והוכיח בנתונים כיצד הגידול בהכנסה הפנויה בארה"ב התרכז בעשור החולף אצל העשירון העליון בלבד ולא חלחל מטה, אפילו לא למעמד הביניים. (דבריו של בלודג'ט הובאו בהרחבה בטור של אלי ציפורי בתאריך 05/12/2013).

- דווקא אתה, בוגר וול סטריט, מבקר כך את העשירים בארה"ב?

"זה לא בדיוק לבקר את העשירים, אלא השקפה רחבה יותר על הכלכלה. אנשים מנסים להבין מה לא בסדר בכלכלה. אם אתה מסתכל על זה כמו על מערכת אקולוגית, אתה רואה שבטבע אם צמח אחד משתלט על הכול - זה הרסני למערכת האקולוגית כי אורגניזמים אחרים מתים. אני לא אומר שבוול סטריט לא צריכים להרוויח, אלא שצריך למצוא דרכים לחלק את העושר".

- ואיך בדיוק נעשה את זה?

"אנחנו צריכים לשנות את המטרה של הקפיטליזם מעט, לא לחלוטין. במקום להתמקד בעשיית רווחים נתמקד ביצירת ערך. יש 3 מיני-סוגים: יצירת ערך עבור לקוחות באמצעות מוצרים איכותיים, יצירת ערך עבור בעלי המניות באמצעות תשואות טובות של המניה - אבל לא תשואות מדהימות - ויצירת ערך עבור עובדים, שאלה האנשים שיוצרים ערך עבור החברות. כשהשלושה האלה יאוזנו, הכלכלה תפגין ביצועים טובים. היום, כשבוחנים את שלושת המרכיבים הללו, הערך הולך יותר לבעלי המניות ופחות לשני הרכיבים האחרים".

בלודג'ט טוען שזהו צלצול ההשכמה עבור העשירים ושאם הם לא יתעוררו עכשיו, מציאות עגומה תיכפה עליהם בעתיד.

"אנשים מסתכלים עלי כאילו אני משוגע. כולם מאמינים שהחברות צריכות לשרת רק את בעלי המניות. הרעיון שהחברות צריכות ליצור אווירה טובה ולתת שכר טוב נשמע מטורף ולדעתי זה סימן שהמטוטלת הלכה רחוק מדי ועכשיו צריך לחזור קצת אחורה. אני מקווה שנוכל לעשות זאת ללא התערבות ממשלתית, אבל אם זה יימשך, מעמד הביניים יכעס יותר ויותר ואנשים יבחרו בפוליטיקאים עצבניים ומשוגעים יותר. אני מקווה שזה לא יקרה ושחברות יתחילו להבין שאם הן מתמקדות רק ברווחים - הן מזיקות לעצמן".

"פרינט שונה מדיגיטל"

האתר "ביזנס אינסיידר" שאותו מנהל ועורך בלודג'ט, נחשב למצליח במיוחד. למעשה, כלי המדיה בארה"ב דיווחו לאחרונה כי הוא קיבל הצעת רכש מחברת AOL לפי מחיר של 100-150 מיליון דולר - וסירב.

"אל תאמין לכל מה שאתה קורא", אומר בלודג'ט בחיוך רחב. "אנחנו שמחים על ההזדמנויות שיש לנו, גם בעסקי הפרסום וגם במנויים שאנחנו מגייסים. אם הדברים ילכו טוב בשנים הקרובות, יש לנו הזדמנות להפוך לחברה גדולה".

- היית מוכר ב-250 מיליון דולר?

"אנחנו לא למכירה! אם היית מציע לי רבע מיליארד דולר הייתי אומר לך שאחשוב על זה ואז מסרב".

- אתה מנהל אתר חדשות מאוד מצליח בתקופה שבה תעשיית התקשורת נאבקת על חייה. מה סוד ההצלחה שלך?

"אני חושב שעיתונות דיגיטלית שונה מעיתונות מודפסת, כשם שהפרינט שונה מהטלוויזיה. העיתונים חושבים שהדיגיטל הוא אותו פורמט אז אפשר פשוט לשים שם את אותו תוכן וזה יעבוד. ובכן, זה לא. אנחנו לא התחלנו כעיתון או כטלוויזיה, אלא רק בדיגיטל, וניסינו לברר מה עובד, איזה מידע אנשים רוצים, איזה סיפורים מעניינים אותם ואיך הם רוצים לצרוך את המידע הזה. הקשבנו לקוראים שלנו".

- ומה גיליתם?

"לגבי הנושאים שהם מתעניינים בהם - יש הרבה דברים וזה משתנה כל הזמן. לגבי איזה סיפורים הם רוצים שיספרו להם, ובכן, סיפור בעיתון שונה מסיפור בטלוויזיה ושונה מסיפור בדיגיטל. אתן לך דוגמה: בדיגיטל הכול מאוד ויזואלי. אתה יכול לצלם הרבה תמונות והקוראים מתים על זה. תמונה שווה אלף מילים, זה מהיר, זה יעיל, זה קל לשתף. רבים מהסיפורים שלנו כוללים הרבה קטעי וידיאו ותמונות".

- מה היית מייעץ לעיתונים הנאבקים על חייהם?

"קשה לעשות גם פרינט וגם דיגיטל. צריך לעשות הפרדה מסוימת, תנו לדיגיטל חופש פעולה ותמשיכו לרוץ עם העיתון הנהדר כי אנשים עדיין רוצים לקרוא עיתון".

- אז אתה לא חושב שהעיתונות תיכחד?

"אה... לדעתי לאורך זמן זה כן יקרה, אבל ייקח זמן רב. אנשים בגילי שקראו עיתונים 20-25 שנה עדיין רוצים לקרוא עיתונים. ייקח 20 שנה עד שהעיתון ייעלם".

"להשקיע במדדים"

אנחנו מסכמים את הריאיון בהתייחסות לשוק המניות. כיוצא וול סטריט וכמי שחי ונושם את השוק מדי יום, לבלודג'ט יש דעה ברורה על כיוון השוק והמלצה חשובה למשקיעים.

"שוק המניות בארה"ב מאוד יקר", הוא אומר. "שולי הרווחיות של החברות גבוהים והם יחזרו לממוצע, אז המניות יקרות הרבה יותר ממה שאנשים חושבים. לדעתי התשואות בשוק יהיו מאוד נמוכות ב-5-10 השנים הבאות. אני מדבר על תשואות חד-ספרתיות נמוכות, אפסיות. אבל זה לא אומר שלא צריך להחזיק במניות. לי בעצמי יש חשיפה למניות ואני לא מוכר כי לא מקבלים כלום על המזומן והאג"ח מסוכנות כי אם הריבית תעלה הן ייפלו, אז אין אלטרנטיבות.

"העצה הטובה ביותר שלי היא להשקיע רק במדדים. אחרי שעזבתי את וול סטריט למדתי באופן אקדמי איך להשקיע והיה לי ברור שהכי טוב והכי חכם להשקיע במדדים. אם אתה מנסה להמר על מניות אז מדי פעם תצליח בבחירת מניה, אבל לא לאורך זמן".