עיריית ת"א לא תגבה מעסקים ריבית יומית על איחור בארנונה

כך נקבע בפשרה עם משרד עוה"ד כץ-גבע-איצקוביץ, במסגרת בקשה לתביעה ייצוגית ■ העירייה תשקיע כ-425 אלף שקל בשינוי מערכת הגבייה שלה בהתאם

בשורה לבעלי העסקים בעיר תל-אביב המשלמים ארנונה. עיריית תל-אביב תשקיע כ-425 אלף שקל לצורך שינוי מערכת חיוב הארנונה והתאמת הגבייה שלה, כך שתחדל לגבות ריבית יומית על פיגורי תשלום - כך נקבע בהסדר פשרה שנחתם בין העירייה לבין משרד עורכי הדין כץ-גבע-איצקוביץ (KGI), במסגרת בקשה לאישור תביעה ייצוגית שהגיש המשרד נגד העירייה. הסכם הפשרה הוגש לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, לאישורו.

בבקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד העירייה טען המשרד כי עיריית תל-אביב היא הרשות המקומית היחידה בארץ שגובה ריבית יומית בגין איחור בתשלום ארנונה. לפי הבקשה, מדובר בחישוב לא חוקי של פיגורים בשל עיכוב בתשלום ארנונה, שכן לפי החוק לא ניתן לגבות ריבית פיגורים בגין ימי פיגור שלא מלאו לכדי חודש מלא.

לטענת המשרד, בשנת 2011, מפאת טעות, שולמו חשבונות הארנונה של המשרד בפיגור. לאחר התשלום גילו עורכי הדין בעלי המשרד כי חישוב ריבית הפיגורים על-ידי העירייה אינו חוקי, בין היתר בהיותו מבוסס על חישוב ריבית יומית, ולא על חישוב חודשי כפי שקבוע בחוק.

לפי הבקשה, החל משנת 2009 העירייה השיקה מערכת מחשב חדשה הקרויה על-ידה מערכת "מחוג", שבשונה ממערכת המחשב הקודמת של העירייה ושל הרשויות האחרות, היא מחשבת את חיובי הארנונה על בסיס יומי. חמור מכך, נטען, חישוב תשלומי הפיגורים מבוצע על יסוד ריבית יומית ולא חודשית.

לדברי המשרד התובע, שינוי דרמטי זה לא בא לידי ביטוי כלל בהוראות צו הארנונה. המשרד טען כי הוא בדק ומצא כי שינוי זה אף נעדר מדיוני המועצה, כפי שהם באו לידי ביטוי בפרוטוקולים שפורסמו.

ריבית גם בזמן משלוח הדואר

בבקשה לייצוגית טען המשרד כי במעשיה אלה העירייה לא העניקה אפשרות מעשית לפירעון חובות שבפיגור, כיוון שהריבית ממשיכה להיצבר גם בתקופה שהודעות החיוב עושות את דרכן בדואר לבתי התושבים.

המשרד טען כי הבקשה מוגשת בשם כ-200 אלף נישומים.

בתום משא-ומתן מושך, הגיעו הצדדים להסכם פשרה, לפיו החל מ-1 ביוני 2014 תינתן אפשרות לחייבים המשלמים באמצעות שובר שהעירייה מנפיקה בקופה, לקבל שובר דחוי ל-21 ימים, כאשר השובר יכלול כבר את חישוב הריבית היומית. אם החייב ישלם את החוב לפני תום מועד 21 הימים, יזוכה חשבון הארנונה שלו בשיעור הפרשי הריבית הרלוונטיים.

כמו כן, הוסכם כי החל מ-1 ביוני 2014 הודעות חיוב דו-חודשיות שישולמו עד 3 ימי איחור מהמועד האחרון לתשלום, לא יחויבו בריבית יומית עבור 3 ימי פיגור אלה.

יצוין כי עד להשגת ההסדר נהגה העירייה לחייב בריבית יומית גם בתקופה בה הודעת החיוב עשתה דרכה אל הנישום בדואר.

לדברי העירייה, לטובת התאמת מערכת המחשב (המחו"ג) לשינוי המוסכם בפשרה, היא תשקיע כ-425 אלף שקל.