כולם רוצים לגלוש מהר: הדור הרביעי צומח ב-20% בחודש

מחקר של אלקטל-לוסנט מצביע על זינוק בשימוש בטכנולוגיית הדור הרביעי בעולם, בעקבות הצפייה באפליקציות וידיאו

דוח של חברת אלקטל-לוסנט שעוסק בדור הרביעי, שופך אור על המגמות של תעשיית הסלולר, ומחזק את הצורך של המפעילים לאמץ את הטכנולוגיה ולהיכנס במהירות לדור הרביעי. אם ניתן להסיק משהו מהמגמות העולמיות לגבי ישראל, הרי שהנתונים מראים עד כמה המפעילים בישראל נמצאים בצרה צרורה ככל שיש עיכוב בהקצאת התדרים. הדחייה הזו תקשה על החברות לספק את הדרישה הגוברת לאינטרנט הסלולרי.

מי שחשב שדור 4 בסלולר מיועד לפתור אך ורק את מהירות הגלישה, מבין לאחר העבודה שעוד לפני כן, הדור הרביעי בא לפתור את בעיית הקיבולת ברשתות. צריך להתפלל שישראל לא תיקלע למצב חירום בשנה הקרובה שכן, אם במבצע עמוד ענן היה קשה לרשתות לעמוד בעומסים, מקרה חירום עכשיו עלול ליצור בעיה אמיתית ורצינית מאוד, לנוכח העומסים שיש על הרשתות היום.

לפי לוחות הזמנים המסתמנים, גם אם ועדת המכרזים תמצא את הדרך להקצות את התדרים וגם אם יאושרו הקמת 2-3 רשתות, עדיין כתיבת המכרז, או קביעת מחירי המינימום לרצועת תדרים במקרה שאין מכרז - עשויים לקחת חודשים ארוכים כך שספק רב אם ניתן יהיה לראות בישראל רשתות דור רביעי עובדות כבר ב-2014.

בניתוח שערכה אלקטל-לוסנט, שהפכה בדור הרביעי לשחקן במשקל כבד, לאחר שבדור השלישי נעלמה כמעט לחלוטין מהמפה העולמית, מספר מנויי הדור הרביעי בצפון אמריקה, צומח ב-20% מדי חודש בממוצע. מדובר במספר מנויים אקטיבי, כלומר מנויים שמשתמשים בדור הרביעי ולא רק כאלה שהחברות מדווחות בדוחות הרשמיים.

לפיכך, מפעיל שיש לו היום 500 אלף משתמשים בדור הרביעי, יסיים את השנה עם 1.61 מיליון מנויים, קצת יותר מאשר פי 3. הגידול צפוי להיות עקבי לדעת אלקטל-לוסנט, והוא יושפע מתוכניות התעריפים של כל מפעיל (מתשלום חודשי קבוע, תשלום פר צריכה ועד חבילה כוללת), ומהאסטרטגיה של המפעיל. יש לציין כי התוכניות משתנות בהתאם לשלב שבו נמצא המפעיל עם הרשת שלו - האם הוא רק הקים את הרשת, הרשת כבר עובדת וכו'.

הדור השלישי נעלם

באופן לא ממש מפתיע, ברור שנתוני צריכת האינטרנט הסלולרי מרקיעים שחקים בדור הרביעי. אלקטל-לוסנט הראתה כי מדובר בגידול של 31% בחודש בממוצע. זה אומר גידול של פי ארבעה בצריכה בשנה. נמצא כי מפעיל שמזרים 1 טרה ביט בתחילת השנה ליום, יצטרך להתמודד עם כמות של 4.4 טרה ביט בסוף השנה ליום.

מה שמעניין הוא שהגידול הספציפי בצריכה, אינו משתנה בהתאם למסלול של המנוי, או בשיעור חדירת הסמארטפונים, שגם הוא צפוי להמשיך לגדול. לגידול בצריכה יש השפעה חיובית על ההכנסות מדאטה שגדלו אצל המפעילים שנבדקו ב-12.3% בשנה בממוצע, כאשר ההכנסה הממוצעת מכל משתמש (ARPU) גדלה ב-14.4%.

בעוד העולם עוקב באופן טבעי אחרי רשתות הדור הרביעי, הרי שבצד של התפתחות רשתות הדור השלישי מושקעים הרבה פחות מאמצים. הניתוח של אלקטל-לוסנט מוצא ירידה בנפח התעבורה ברשתות הדור השלישי במקביל לגידול ברשתות הדור הרביעי בשיעור של 3.4% בחודש.

זה אומר שבתוך שנה, כשליש מהתעבורה ברשתות הדור השלישי תיעלם. היבט נוסף של התופעה הוא שהמפעילים יוכלו להפנות משאבים לטובת הדור הרביעי בכל הקשור לתעבורה ברשת, וכן יוכלו לתעדף מעבר של לקוחות שנותרו בדור השני לטובת הדורות הבאים, ללא השקעות נוספות ברוחב הפס.

רשתות הדור הרביעי מסוגלות לספק מהירויות שגבוהות פי ארבעה מאשר רשתות דור שלישי. הגידול במהירות משמעותו שהמשתמשים יוכלו ליהנות מחוויית שימוש בווידאו סלולרי כמעט ללא פגם. לא פלא שאפליקציות וידאו הן שאחראיות לגידול בביקושים אצל המשתמשים.

כיום משתמש דור רביעי צורך פי 2 נפח מאשר בדור השלישי. משתמש דור שלישי צורך בממוצע 21 מגה ביום בעוד בדור הרביעי המספר מגיע ל-45 מגה. אבל מה שחשוב הוא שהפער גדל כל חודש ב-4%. משתמשי דור רביעי ישלחו פי 3 יותר דאטה מאשר מנויי דור שלוש בסוף השנה.

בעוד משתמשים ישלמו יותר בטווח הקצר עבור התלות שלהם בדאטה, הם בסוף יגיעו לגבול תקציב התקשורת שלהם. המפעילים ימשיכו להרגיש בלחץ בניסיון למצוא איזון בין הכנסות, ביקושים ועלויות. אסטרטגיות ההישרדות כוללות שני ממדים קריטיים: אופטימיזציה בהוצאות, ותוכניות חדשניות שתפורות לפלחי השוק השונים.

כולם רוצים לגלוש מהר

אלקטל-לוסנט מסיימת את העבודה במסקנה כי אם מפעיל בונה רשת דור רביעי, ללא ספק משתמשים ירצו להשתמש בה. זה בהחלט נכון לצפון אמריקה, שם המפעילים לא מחייבים את הלקוחות בתשלום פרימיום בגין המהירויות הגבוהות. קצב האימוץ ונפחי התעבורה מדברים בעד עצמם וכולם רוצים מהירויות יותר גבוהות.

בכל אופן, ככל שהשוק מגיע למצב שבו המפעילים כבר השיקו רשתות דור רביעי, הדגש עובר לשמירה על המנויים ולגידול ב-ARPU. זה יגיע בין היתר על ידי הסבת יותר מנויים מדור שלישי לרביעי, ובעקבות הגידול בצריכה.

מסקנה נוספת מהעבודה היא ההפתעה בירידת השימוש ברשתות הדור השלישי שהיא יותר אגרסיבית ממה שציפו.

הירידה בשימוש לא מאיימת משום שהיא עוברת לרשת החדשה, ולכן ההשקעה בדור הרביעי היא רווחית עבור המפעילים. תשומת הלב של המפעילים עוברת להשקעות בבניית הרשת והכיסוי שהיא מספקת, וכן בחיפוש אחר האסטרטגיות הטובות ביותר שמצד אחד יובילו לאופטימיזציה ברשת ולגידול בהכנסות.

מגמות הצמיחה
 מגמות הצמיחה